Gå til innhold

Mange med sterke narcissistiske trekk i familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sukk. Jeg står nå, igjen, oppi et drama i min egen familie;  

Et av mine søsken ble alvorlig fornerma da jeg satte noen grenser for meg selv i mitt hjem i vinter, og nå har en fjær blitt til fem høns hvor jeg er den store idioten i familien. Dette søskenet venter nå barn og det planlegges barndåp. Fraksjonen av familien min som sympatiserer med mitt søsken mener jeg ikke skal inviteres, ikke før jeg sier unnskyld for hendelsen i vinter. 

Hendelsen var at mitt søsken kom med en kommentar som var helt utenfor det vi diskuterte, men som ble sagt for å styre oppmerksomheten til seg. Jeg sa at "men dette handler jo ikke om deg", og da begynte mitt søsken å skjelle meg ut med høy, sint røst og utsagn som "du tror du er noe bare fordi du er..." (har lang utdannelse) og "dere ..(yrket mitt)... tror dere vet alt" etc. Jeg sa til hen at skal du kjefte og smelle så vil jeg ikke ha deg her, da kan du dra. Noe hen gjorde. Siden er jeg sletta fra sosiale medier og jeg fikk vite ad omveier at jeg skal bli tante. Veldig sårende.

Nå har et annet familiemedlem tatt kontakt for å "megle". Hermetegn fordi det slett ikke er noe mekling over det i det hele tatt. Jeg får beskjed om at de har diskutert dette og kommet fram til at om jeg ber om unnskyldning "for å ha jaget mitt søsken ut av mitt hjem" kan jeg få komme i barndåpen. 

Jeg har forlengst, både på egenhånd og i samtaler med psykolog, funnet ut at det er mange narcissister i min familie. Narcissister kjennetegnes ved at de bare MÅ være i sentrum for oppmerksomheten hele tiden, som ikke tåler at andre får oppmerksomhet (i et familieselskap hvor jeg var ganske høygravid fikk jeg beskjed om at jeg tok fokus fra jubilanten fordi jeg snakket om graviditeten min f.eks- uten at jeg akkurat la ut om det, men jeg svarte på spørsmål fra andre mellom taler etc). De klarer ikke å se det når de tar feil/gjør feil, og vil alltid prøve å snu situasjonen rundt ved å si ting som "men DU fikk meg til å gjøre det, hadde ikke du gjort meg så sint så ville ikke dette skjedd" etc. De har høye tanker om seg selv og hvor suverene de er, og har null respekt for autoriteter. De søker ofte yrker og posisjoner hvor de har makt. Noen er sosio-/psykopater. 

Jeg har prøvd å lære meg å leve med disse personene, jeg er uløselig bundet til flere av dem- men hvordan i huleste skal jeg klare å holde meg oppreist når jeg hele tiden får slike usaklige beskyldninger mot meg? Jeg kjenner dette tærer på meg, jeg blir sliten, har siste par årene hatt 4-5 anfall som legen min tror er panikkangstanfall (jeg har aldri før slitt med psykiske problemer, men har vært mye trist og fortvila i mitt liv). Nå har jeg begynt å glemme småting i hverdagen, og har mye, mye mindre energi enn tidligere. Før satt jeg aldri stille, trivdes med å ha noe å gjøre av husarbeid, kreative prosjekter osv. Nå er jeg helt utlada etter jobb, og etter middag og ungene er i seng er det ingenting igjen. 

Noen som kjenner seg igjen i noe av dette, og har noen råd? 

Anonymkode: 7eec1...694

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke slenge rundt med psykiske diagnoser! De i familien din kan ha trekk, men du kan ikke diagnotisere dem, 

Anonymkode: a5be4...a52

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men det høres ut som om du passer rett inn i familien din. Dere er nok likere enn du tror 😊

Anonymkode: f993a...015

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bra kvalitet på trollinga i kveld 😂 Gratulerer, en av de bedre jeg har sett.

Om dette mot formodning er seriøst så mangler du jo helt selvinnsikt og er vel lik resten av familien din. 

Anonymkode: 488f7...79f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mitt hjerte går til deg, jeg kjenner meg igjen, mitt valg som 37 var å kuttet de ut, etter mange år med håp at det skulle bli bedre..

Ps KG er IKKE det beste stedet å skrive om dette..

Anonymkode: bcbfc...097

• Liker 24
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dette mot formodning er seriøst så mangler du jo helt selvinnsikt og er vel lik resten av familien din. 

Hvordan kan du vite det? Du aner jo ikke hva som ble diskutert i utgangspunktet, det står det ikke noe om! Folk er så frekke! 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke slenge rundt med psykiske diagnoser! De i familien din kan ha trekk, men du kan ikke diagnotisere dem, 

Jeg gjør da ikke det? Det står da vitterlig "narcissistiske trekk" i overskriften, og i teksten skriver jeg at jeg, i samråd med min psykolog, har funnet ut at det er mange narcissister i familien. Det er altså ikke noe jeg har kokt sammen på egenhånd, men i langvarig terapi med en psykolog. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men det høres ut som om du passer rett inn i familien din. Dere er nok likere enn du tror 😊

Anonymkode: f993a...015

Kan ikke du forklare litt bedre hvorfor du mener det? Hva er det i det jeg skriver som får deg til å mene det? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

har ikke noen sånne i nærmeste familie, men har personlig erfaring fra denne typen mennesker i andre relasjoner. Jeg forstår det er vanskelig for deg å forholde deg til dem p.g.a dette. slik jeg ser det vindu aldri kunne endre dem eller deres oppfatning av situasjonen/ konflikten. det er tøft å stå helt alene uten familie, men det er like tøft kanskje til og med tøffere å forholde seg til denne personlighetstypen. slik jeg ser det har du bare to valg. 

1. kutte de ut av livet, og nå er jo da en fin anledning ved at man bare bryter i forbindelse med barnedåpen. forklarer dette til "mekleren" og sier at det ikke lenger er ønskelig med kontakt. dette må være et valg du er helt innforstått med selv.

2. du må distansere deg psykisk fra dem,slik at det deres atferd ikke påvirker deg. bare jatte med, og tenke det er de som er kokko men det er verdt å ha de i livet. ikke la seg påvirke, ikke gå i konflikt eller motsi o.l. bare gå med dem. det kan gjøres uten at man blir en dørmatte, alltid sette grenser på en positiv måte, og fremstå blid å glad.  

Anonymkode: a040c...78b

• Liker 7
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Er vel ikke så mye mer du kan gjøre enn å droppe kontakten med familien. Noen familier vil alltid være dårlige for en

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan love deg at dette ikke er trolling! Dette var jo bare slemt. 

Forøvrig ber jeg deg pent om å forklare hvorfor du mener jeg er uten selvinnsikt og lik resten av familien min. Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor du kom til den konklusjonen. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør da ikke det? Det står da vitterlig "narcissistiske trekk" i overskriften, og i teksten skriver jeg at jeg, i samråd med min psykolog, har funnet ut at det er mange narcissister i familien. Det er altså ikke noe jeg har kokt sammen på egenhånd, men i langvarig terapi med en psykolog. 

Hvordan kan din psykolog fjerndiagnotisere visse medlemmer i din familie som han eller hun ikke har mødt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan din psykolog fjerndiagnotisere visse medlemmer i din familie som han eller hun ikke har mødt? 

Ved at ts har fortalt om sitausjoner hun har hatt med familien sin.

Jeg begynte nå nylig på a sentret, pykologen var veldig på den første timen på at vi skullel ha en felles time med  min famile, etter at jeg har fortalt han om ting jeg opplevde som barn, tenåring, ung voksen og nå voksen, er han helt enig at det ikke har noe formål i det for meg.

• Liker 7
Skrevet

Familie velger man ikke, og man skal selvfølgelig ta hensyn til hverandre. Når det er sagt: Livet er for kort til å skulle unnskylde seg for at man eksisterer, og for å ta all mulig dritt fra andre selv om de er familie. Relatert til dåpen kan du ganske enkelt si at det er uaktuelt å be om unnskyldning når det var ditt søsken som oppførte seg dårlig, og vil de ikke ha deg i dåpen så er det opp til dem å avgjøre. 

Hvis du forventer ting av andre vil du stort sett alltid bli skuffet. Du gir dem makt over deg ved å kjenne på hvor urettferdig behandlet du har blitt, at ting du oppfatter som usannheter blir fortalt om deg også videre. Men vet du  - det er DERES problem at de må fortelle dritt om deg, for selv å virke bedre. Vær til stede ved familiesammenkomster om du vil, men deres mening og utsagn om deg er uten verdi. Du har ditt liv, du vet hvem du er, hva du står for, og det er helt sikkert andre mennesker du kan tilbringe tiden med istedet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har ikke noen sånne i nærmeste familie, men har personlig erfaring fra denne typen mennesker i andre relasjoner. Jeg forstår det er vanskelig for deg å forholde deg til dem p.g.a dette. slik jeg ser det vindu aldri kunne endre dem eller deres oppfatning av situasjonen/ konflikten. det er tøft å stå helt alene uten familie, men det er like tøft kanskje til og med tøffere å forholde seg til denne personlighetstypen. slik jeg ser det har du bare to valg. 

1. kutte de ut av livet, og nå er jo da en fin anledning ved at man bare bryter i forbindelse med barnedåpen. forklarer dette til "mekleren" og sier at det ikke lenger er ønskelig med kontakt. dette må være et valg du er helt innforstått med selv.

2. du må distansere deg psykisk fra dem,slik at det deres atferd ikke påvirker deg. bare jatte med, og tenke det er de som er kokko men det er verdt å ha de i livet. ikke la seg påvirke, ikke gå i konflikt eller motsi o.l. bare gå med dem. det kan gjøres uten at man blir en dørmatte, alltid sette grenser på en positiv måte, og fremstå blid å glad.  

Anonymkode: a040c...78b

Tusen takk for fin tilbakemelding! Jeg har tenkt mye på dette med å kutte de helt ut. Men det også er en så utrolig vond tanke. Det kommer jo et barn snart jeg veldig gjerne vil bli kjent med, og det er jo, tross alt, familie. Men det er også utrolig vondt å aldri vite hvor jeg har disse, at de plutselig bare snur ryggen til meg og ilegger meg meninger og egenskaper jeg ikke kjenner meg igjen i. 

Jeg vet ikke om jeg vil greie å "sette grenser på en positiv måte" som du beskriver. Sikkert fordi jeg er så sliten selv nå, har jo ikke noe tålmodighet eller utholdenhet å "gå på med". Jeg skal tenke godt over de to alternativene. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg! ♡

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ved at ts har fortalt om sitausjoner hun har hatt med familien sin.

Jeg begynte nå nylig på a sentret, pykologen var veldig på den første timen på at vi skullel ha en felles time med  min famile, etter at jeg har fortalt han om ting jeg opplevde som barn, tenåring, ung voksen og nå voksen, er han helt enig at det ikke har noe formål i det for meg.

Ah, så nå kan man bare fortelle om familiemedlemmer til en psykolog og så kan denne psykologen gi ut diagnoser til folk han eller henne ikke har mødt? Så man kan egentlig fortelle hva som helst om andre, og dermed gi de en psykisk diagnose? Den psykologen skulle blitt tatt fra sin lisens. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra kun hennes forklaringer vel 😂😂

Psykologen skulle blitt fratatt lisensen til å praktisere hvis dette var tilfelle.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ah, så nå kan man bare fortelle om familiemedlemmer til en psykolog og så kan denne psykologen gi ut diagnoser til folk han eller henne ikke har mødt? Så man kan egentlig fortelle hva som helst om andre, og dermed gi de en psykisk diagnose? Den psykologen skulle blitt tatt fra sin lisens. 

Kan du ikke lese? TREKK!

TS, hvis jeg hadde vært deg hadde jeg oversett dette trollet, noe jeg kommer til å gjøre fra nå av..

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Ut fra kun hennes forklaringer vel 😂😂

Psykologen skulle blitt fratatt lisensen til å praktisere hvis dette var tilfelle.

TREKK!!!!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt hjerte går til deg, jeg kjenner meg igjen, mitt valg som 37 var å kuttet de ut, etter mange år med håp at det skulle bli bedre..

Ps KG er IKKE det beste stedet å skrive om dette..

Tusen takk! ♡

Jeg har sluttet å håpe at de skal endre seg, jeg tror jeg langt på vei har erkjent at de er slik de er og jeg forventer ikke noe av dem. Men jeg blir så fryktelig lei meg når de lager seg en "sannhet" om meg som er basert på deres sårede stolthet, og omskriving av hendelser slik at jeg alltid blir den gærne. 

Uff nei, KG er ganske brutalt. Setter likevel pris på hyggelige tilbakemeldinger som din. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...