Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nylig en faktura på epost på et kredittkort jeg har, på hele 14 øre....

Først og fremst så forstår hvor jeg ikke hvor disse 14 øre kommer fra, siden sist jeg betalte en faktura på noe jeg hadde brukt det kortet til så passet jeg på å betale ned hele beløpet nøyaktig på øret, dette er ikke et kort jeg bruker mye, kun til spesielle ting/butikker dette kortet har fordeler på.

Er det i det hele tatt mulig å betale en faktura på 14 øre? Hvis jeg lar vær å betale kan det potensielt balle på seg og bli et inkassokrav etterhvert? Eller kan jeg gamble på at de ikke kommer til å kreve inn 14 øre og bare slette beløpet?

Jeg betalte som sagt ned hele det skyldige beløpet sist gang, så jeg er redd det fremdeles vil dukke opp sånne rare ørebeløp hvis jeg prøver å betale ned de 14 ørene jeg skylder nå, så vil det aldri ta slutt og gå helt i null, liksom..

Anonymkode: bb303...fb9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme har skjedd med meg, i mitt tilfelle hadde jeg til og med kontaktet kredittkortselskapet og bedt de slette kortet flere måneder i forveien. Det pleier å løse seg ved å ta en telefon til selskapet og forklare situasjonen, da er de ofte mye mer medgjørlige.

Vil fraråde deg å ignorere regningen. Selv om det er idiotiske beløp det er snakk om, skal du ikke se bort ifra at slike selskaper krever deg for purregebyr og det som verre er for dette! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha, bare betal én krone, så ordner det seg nok

Anonymkode: 7cf34...2db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt og finn ut hvor de 14 ørene kommer fra. Hvis du faktisk skylder dem, så betal. Hørt om folk som har fått store gebyrer på små ubetalte beløp.

Anonymkode: 3be0a...322

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta kontakt og finn ut hvor de 14 ørene kommer fra. Hvis du faktisk skylder dem, så betal. Hørt om folk som har fått store gebyrer på små ubetalte beløp.

Sjekket selve fakturaen, og der står det beskrevet som "renter".

Jeg brukte kortet sist i mai, og betalte hele det skyldige beløpet ved forfall.

Men som noen sier, jeg får prøve å betale en krone, og håpe det forsvinner.. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sjekket selve fakturaen, og der står det beskrevet som "renter".

Jeg brukte kortet sist i mai, og betalte hele det skyldige beløpet ved forfall.

Men som noen sier, jeg får prøve å betale en krone, og håpe det forsvinner.. :)

Hvis du har betalt hele beløpet på forfall hadde jeg tatt kontakt, selv for 14 øre. Man skal ikke betale noe man ikke skylder.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nylig en faktura på epost på et kredittkort jeg har, på hele 14 øre....

Først og fremst så forstår hvor jeg ikke hvor disse 14 øre kommer fra, siden sist jeg betalte en faktura på noe jeg hadde brukt det kortet til så passet jeg på å betale ned hele beløpet nøyaktig på øret, dette er ikke et kort jeg bruker mye, kun til spesielle ting/butikker dette kortet har fordeler på.

Er det i det hele tatt mulig å betale en faktura på 14 øre? Hvis jeg lar vær å betale kan det potensielt balle på seg og bli et inkassokrav etterhvert? Eller kan jeg gamble på at de ikke kommer til å kreve inn 14 øre og bare slette beløpet?

Jeg betalte som sagt ned hele det skyldige beløpet sist gang, så jeg er redd det fremdeles vil dukke opp sånne rare ørebeløp hvis jeg prøver å betale ned de 14 ørene jeg skylder nå, så vil det aldri ta slutt og gå helt i null, liksom..

Gå nå inn på nettbanken til kortet ditt og se hva disse 14 ørene er for noe. Høres nesten ut som renter på noe? 

Og ja, det er mulig å betale 14 ører, og det er faktisk mulig å sende 14 øre til inkasso, fordi dette håndteres av maskiner og ikke mennesker. Da kan 14 øre bli til flere hundre kroner. 

Anonymkode: 9b125...8c8

• Liker 4
Skrevet

Har skjedd, altså noen øre, ett par ganger på et kredittkort jeg bruker for drivstoff.  Husker ikke helt årsaken, men var legitimt. Betalte én krone og neste gang jeg skulle betale noe var feks 100-14 øre trukket fra regningen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er å bare betale disse 14 ørene. Nettbanken min takler det i alle fall helt greit.

Anonymkode: 73283...916

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som flere skriver, ta en telefon til de på mandag. Jeg fikk selv renter på mitt kredittkort, og da viste det seg at de hadde gjort endringer i faktureringsperioden, og dette slo negativt ut for meg. Ettersom dette ikke var min feil, men en systemfeil hos de, ble beløpet slettet. Var snakk om 5 kroner.

Anonymkode: 15b04...ae9

Skrevet (endret)

Hvorfor ikke bare betal 14 øre uansett? 

det er mye mere stress og begynne og kontakte for og finne ut hva som har skjedd, hadde skjønt det om det hadde vært 20-50 kroner. Men 14 øre.. Skjer det flere ganger, ja da kan du begynne og tenke på og ta kontakt, men om dette er bare engangstilfelle, så hadde jeg ikke orket og bruke tiden min på og finne ut hvorfor jeg fikk det. Koster deg mere og ringe og spørre en og betale det xD

Endret av Darkrobin27
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Darkrobin27 skrev:

Hvorfor ikke bare betal 14 øre uansett? 

det er mye mere stress og begynne og kontakte for og finne ut hva som har skjedd, hadde skjønt det om det hadde vært 20-50 kroner. Men 14 øre.. Skjer det flere ganger, ja da kan du begynne og tenke på og ta kontakt, men om dette er bare engangstilfelle, så hadde jeg ikke orket og bruke tiden min på og finne ut hvorfor jeg fikk det. Koster deg mere og ringe og spørre en og betale det xD

Det koster da ikke noe å ringe og spørre. Det er vanlig takst, og går inn i den vanlige ringeminuttpakken på mobilabonnementet (forutsetter at du har et helt normalt mobilabonnement TS, med inkl ringeminutter). 

Poenget er ikke om det er 14 øre eller 14 kroner. Kredittkortselskapene tjener gode penger på folk som ikke betaler i tide. Skal de da også tjene penger på folk som betaler i tide, men der kanskje en systemfeil gjør at man blir avkrevd penger urettvis ?

Anonymkode: 15b04...ae9

Skrevet

Hadde iallefall ikke giddet å betale en krone, for da begynner de bare å styre med at du har betalt inn for mye. Tast inn 14 øre i nettbanken og betal.

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Betal og få det ut av verden, 14 øre er ingenting.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har betalt hele beløpet på forfall hadde jeg tatt kontakt, selv for 14 øre. Man skal ikke betale noe man ikke skylder.

Telefonsamtalen koster kanskje flere titalls kroner, hvis det er et slikt telefonnummer som koster flere kroner pr minutt...

Anonymkode: 66ddb...676

• Liker 1
Skrevet

men og lage et drama av 14 øre, da har man lite å gjøre om dagen 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Telefonsamtalen koster kanskje flere titalls kroner, hvis det er et slikt telefonnummer som koster flere kroner pr minutt...

Anonymkode: 66ddb...676

Det ble det slutt på for noen år siden, det er ikke lov å ta ekstra betalt for kundeservice-telefon. Før hadde flere sånne 815- eller et eller annet med 800 nummer, og sånne femsifrede nummer, som kostet mye ekstra å ringe. Det måtte alle firmaer kutte ut, og komme med et normal-takst telefonnummer til kundeservice.

Dette gjaldt fra 2017.

Les f.eks her: https://www.dinside.no/okonomi/nekter-a-kvitte-seg-med-femsifrede-nummer/68792139

https://www.dinside.no/okonomi/disse-far-fortsatt-bruke-femsifrede-nummer/68357476

"EU-domstolen har bestemt at selskaper ikke lenger får lov til å bruke kostbare spesialnummer til kundeservice, blant annet femsifrede. Dommen gjelder i Norge, også."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Million skrev:

Det ble det slutt på for noen år siden, det er ikke lov å ta ekstra betalt for kundeservice-telefon. Før hadde flere sånne 815- eller et eller annet med 800 nummer, og sånne femsifrede nummer, som kostet mye ekstra å ringe. Det måtte alle firmaer kutte ut, og komme med et normal-takst telefonnummer til kundeservice.

Dette gjaldt fra 2017.

Les f.eks her: https://www.dinside.no/okonomi/nekter-a-kvitte-seg-med-femsifrede-nummer/68792139

https://www.dinside.no/okonomi/disse-far-fortsatt-bruke-femsifrede-nummer/68357476

"EU-domstolen har bestemt at selskaper ikke lenger får lov til å bruke kostbare spesialnummer til kundeservice, blant annet femsifrede. Dommen gjelder i Norge, også."

Har du noen ganger forstått at teori og praksis ikke alltid går hånd i hånd? 

Der er mange steder som fortsatt tar seg grovt betalt når man ringer dem, på oppgitte nummer som ikke nødvendigvis begynner med 815 eller 800.... 

De store firmaene, jeg tror det var de omkring 20 største firmaene i Norge ble pålagt å gjøre endringer, og har fulgt endringene fra EU domstolens avgjørelse etter pålegg fra forbrukerombudet. 

Men fortsatt finnes både de nevnte 8..... nummerne, femsifrede numre osv. Noen eksmepel, kundeservice for Tui kredittkort hos DNB, Viking bilberging og ikke minst POLITIETS nødnummer. For noen uket siden måtte jeg ringe 112 eller å ha kommet til et sted med trafikkulykke. Dette kostet meg nærmere kr. 100. 

Teori og praksis er ikke alltid 100 % samkjørt. 

Anonymkode: 9b125...8c8

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2019 den 21.36):

Haha, bare betal én krone, så ordner det seg nok

Anonymkode: 7cf34...2db

Hvorfor skal man betale én krone?

Betaler man elektronisk skal man betale 14 øre, betaler man kontant (som ofte gir gebyr har jeg inntrykk av) blir det rundet ned til 0. Så om du har mulighet til å betale regninger kontant i banken din uten gebyr, gjør det og du sparer 14 øre.

Anonymkode: 3ffda...5bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man betale én krone?

Betaler man elektronisk skal man betale 14 øre, betaler man kontant (som ofte gir gebyr har jeg inntrykk av) blir det rundet ned til 0. Så om du har mulighet til å betale regninger kontant i banken din uten gebyr, gjør det og du sparer 14 øre.

Dette er også et bra tips om noen tillater delbetaling uten begrensninger på hvor mange ganger man kan dele opp summen... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...