Gå til innhold

Småbarn og endring av rutine pga ferie....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi lever et ganske stabilt og rutinepreget liv, dvs samme duppetid og samme leggetid, ellers ute på forskjellige lekesteder/parker hver dag. Møter folk mye, men har kanskje ikke så mye besøk. Men med sommerferie er det familiebesøk og farting hit og dit, og nå virker ikke leggerutinen til ungen. Er det normalt å ikke "tåle" mer? Jeg er syns kveldstiden er da jeg får hentet meg inn, så det er så utrolig slitsomt om legging skal ta 1-3t, når det vanligvis tar 10-20min. 

Anonymkode: 768ec...112

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn tåler mye besøk og farting dårlig. Derfor prøver vi å unngå for mye på engang når vi besøker familie på andre siden av landet. Har en fast dag hvor vi har selskap, ellers holder vi oss i ro, drar på lekeplassen, går fjellturer, utforsker vannkanten osv.

Anonymkode: 818d8...b56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd å holde på rutinene også i ferien. Å kunne lade batteriene og ha noen timer med voksentid på kvelden er gull verdt for oss. Vi drar til et sommerhus i utlandet der min mann kommer fra, og da får folk som vil treffe oss bare tilpasse seg litt synes vi. Per i dag er det vi som har det yngste barnet i slekten og vennegjengen, og hun sover litt op dagtid og legger seg tidlig på kvelden. Vi synes derfor det er helt innenfor å unngå de lengste dagsreisene for å dra på besøk til folk,og ber heller dem komme til oss.

Anonymkode: 92ac7...343

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige og noen tåler brudd i rutinene dårlig. Vår eldste var veldig enkel, han sov godt hvor som helst og når som helst. Var vi på besøk kunne han fint sove der. Minste er en annen type, hun liker ikke å legge seg andre steder enn hjemme, og vil ikke sove til normal tid på dagen som igjen gir pes med legging på kvelden. Vi har ikke noe voldsomt program i ferien, men vi må flytte på oss for å besøke familie og det blir også litt hit og dit pga storebror må få oppleve litt. 

Anonymkode: c852f...df2

Skrevet

Vi holder, og har alltid holdt, de daglige rutinene i ferier og i høytider i forhold til soving og legging. Av enkelte blir vi nok sett på som veldig sære og rigide, men det fungerer. Om barna er oppe 1-2 timer lenger, sover de ikke 1-2 timer lenger, så å holde på rutinene fungerer best for oss. 

Skal ikke stikke under en stol at det har kommet enkelte kommentarer på det, men det er tross alt vi som bestemmer det. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi holder rutinene så godt det lar seg gjøre, for legger junior seg 1-2 timer senere enn vanlig, så står han opp 1-3 timer tidligere.. og da blire dårlig stemning hele neste dag 🙈🤪

Anonymkode: 4030f...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Her har alle tre barna tålt brudd i rutiner i ferier og helger uten problemer. Er de oppe til kl 22 sover de til kl 10. Vi har vært veldig heldige der. Ikke er vi spesielt opptatt av egentid i ferier. Eldste er nå tenåring så har barn rundt oss fra kl 06-00 uansett. Men min brors barn er stikk motsatt. De må i seng kl 18.30 hver dag eller bare tuller de hele kvelden og natta. Pga det er de veldig låst i ferier men de har ikke så mye valg. Barn er forskjellige. Best å gjøre det som fungerer for barna. 

Anonymkode: bc090...b7e

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Her legges han litt senere ellers våkner han 06. Ved å utsette en times tid så sover han til ca 08, og det er gullverdt for min del når det er full rulle frem til legging igjen.

Han tilpasser seg fort når bhg rutinene starter opp igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Noen tåler mer og andre mindre. Vi prøver å holde litt på kveldsrutinene i ferien selv om det blir litt senere leggetid. Men den siste timen før de skal i seng roer vi ned inne med bad, kveldsmat og lesing på senga. Vi prøver alltid å legge sosiale ting til formiddagene og tidlig ettermiddag, sjelden vi tar initiativ til noe på kveldstid som involverer barna. 

Blir det mye farting og besøk mange dager på rad planlegger vi en hviledag med rolige aktiviteter kun for oss fire. 

Og jo eldre barna blir jo lettere er det. Mine er tre og fem, og tåler endringer bedre for hvert år, tipper det er sånn for de fleste.

Anonymkode: 52d96...5e8

AnonymBruker
Skrevet

Forrige sommer var vi på ferie med masse familie i to uker. Da hadde han endelig sovet natta hjemme i to mnd og sovnet greit. Men så etter ferien var alt ødelagt! Sovna sent, våkna maaange ganger i løpet av natta. Og det tok over ett halvt år før det var ok igjen. Nå i sommer har jeg en toåring og en treåring. Nettene er fortsatt ok. Det er ganske likt som hjemme, men de sovner senere og våkner senere. 

Forrige sommer visste vi ikke at det ble så ødelagt før vi kom hjem. Så blir spennende denne gangen. 

Anonymkode: d93a4...378

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...