Gå til innhold

Snehvit og de syv dverger..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det legges vekt på at hun er jomfru og ung. Ei sjalu eldre dame som skal være finest i verden.

menn skal redde. 

Er denne filmen blitt «forbudt» for dagens barn? 

Jeg begynte bare å tenke over det. Er slike filmer grunnen til at vi som vokste opp denne tiden ble kroppsfiksert, fiksert på skjønnhet osv?

Anonymkode: fceef...c1c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1293230-snehvit-og-de-syv-dverger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som barn tenkte ikke vi noe om at det var kroppsifksert i filmen. Vi syntes heller det var romantisk og koselig film. At man kan bli forelsket og finne ekte kjærlighet. Som barn tenker man ikke slik voksne gjør. Jeg er glad jeg vokste opp med slike filmer. De gav håp om at det finnes noe vakkert i verden. 

Anonymkode: 7ada6...d8a

• Liker 2

Nei, har alltid elsket Disneyfilmer og eventyr, absolutt ikke grunnen til at jeg hadde dårlig selvbilde som ung. Jeg tørr påstå at unge i dag påvirkes mer av kjendiser, sosialemedier , etc. Husker at jeg hatet å kjøpe bikini, for jeg så jo aldri så bra ut som modellene og jenter på min alder som hadde større pupper. 

Jeg tror at når man leser eller ser på eventyr og eventyradaptasjoner må man huske på at disse historiene er produkter av sin egen tid. Eventyr kommer fra folkeventyr som har en lang tradisjon i muntlige fortellinger og som ble brukt som en måte å takle datidens problemer og bekymringer på, og som samtidig reflekterte verdiene samtidens mennesker hadde på en generell basis. 'Snehvit' kom ut i 1937 og representerte et idealisert livssyn siden USA på den tiden var på tur ut av Den store depresjonen. Snehvit var bildet på den perfekte husmor som vasket og laget mat til familien sin med glede, hun var den stereotypiske skjønneheten fra eventyrene og fikk drømmelivet med å gifte seg med prinsen — altså en eventyrlig versjon av den amerikanske drømmen. 

Jeg syns absolutt ikke at vi skal sky eventyrene, de presenterer selvsagt veldig mange verdier og synspunkter som ikke stemmer overens med vår tids syn på veldig mye, men dette betyr ikke at de bør bli "forbudt" og jeg har en mistanke om at disse historiene og deres tradisjoner aldri vil dø ut, særlig siden de muntlige historiene eventyrene bygger på har eksistert i siden den megalittiske perioden. Det vi heller må gjøre er å la barna sette pris på eventyrene og Disney-prinsessene som de er, og heller forklare dem at dette er bare en historie og at det virkelige liv ikke fungerer på samme måte.

Jeg vokste opp på eventyr og Disney og er i dag litteraturviter med veldig klare verdier og standpunkt, og jeg syns ikke vi skal skylde på eventyrene i den forstand. Ja, de sier mye om skjønnhet og hvilke implikasjoner det har for mennesker, og mye av det er usant, men dette er jo også et av de aspektene eventyr også blir kritisert mest over hvis man tar et dypdykk i litteraturteori. Kvinnesynet, kvinnerollen, mangelen på kvinnelige vennskap og denne ideen skjønnhet er lik godhet og å være stygg betyr at man er ond (og den onde stemoren-tropen) er blant de mest diskuterte og kritiserte aspektene innen eventyrstudier. Vi ser også en trend der folk som adapterer eventyr eller skriver moderne eventyr aktivt går inn for å snu disse stereotypiene på hodet eller for å kritisere dem, så det er uten tvil svært mye diskusjon rundt disse temaene (dette har i hvert fall pågått siden 1970-tallet) og jeg tror at hvis vi som samfunn er flinke til å påpeke problemene så er det ikke noe grunn til å "forby" noe som helst. Kunst er kunst, nesten alt som har blitt laget før de siste par tiårene er problematisk med tanke på alt vi vet i dag, men det betyr bare at vi må snakke om det — ikke kvitte oss med det. 

7 minutter siden, whitewildfox skrev:

Kvinnesynet, kvinnerollen, mangelen på kvinnelige vennskap og denne ideen skjønnhet er lik godhet og å være stygg betyr at man er ond (og den onde stemoren-tropen) er blant de mest diskuterte og kritiserte aspektene innen eventyrstudier.

Akkurat som at det skal komme et eventyr hvor snøhvit heller lar seg forelske i en dverg som jobber i en gruve kontra det å forelske seg i høy kjekk prins.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...