Gå til innhold

Er ekte kjærlighet bare en romantisk idé som forekommer i dikt, eventyr og på kino?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Ild skrev:

Nå har jeg vært sammen med mannen min i over 20 år, og jeg føler romantisk kjærlighet for han. Mener du at det kommer til å gå over? Det går selvsagt opp og ned, men over tror jeg ikke det blir.

Dette er ikke kjærlighet, men vennskap. Forelskelse går alltid over, men vennskap gjør ikke nødvendigvis det.

Anonymkode: 44f77...2ee

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såklart finnes ekte kjærlighet.

Feil. Vært med kona i mange mange tiår, og elsker henen dypere for hver dag. Fortsatt sommerfugler i magen, og savner henne sekundet hun går ut døra. Ingen jeg elsker mer, og nei, ikke barna. det er en annen type kjærlighet, men ikke dypere. Bare fordi du aldri har opplevd kjærlighet, eller at noen har hatt det for deg - betyr ikke det at det ikke finnes. Mange av oss er heldige og lever lykkelige i alle våre dager, fulle av romantisk kjærlighet.

Anonymkode: 8acda...1df

Tull

Anonymkode: f53c2...f54

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såklart finnes ekte kjærlighet.

Feil. Vært med kona i mange mange tiår, og elsker henen dypere for hver dag. Fortsatt sommerfugler i magen, og savner henne sekundet hun går ut døra. Ingen jeg elsker mer, og nei, ikke barna. det er en annen type kjærlighet, men ikke dypere. Bare fordi du aldri har opplevd kjærlighet, eller at noen har hatt det for deg - betyr ikke det at det ikke finnes. Mange av oss er heldige og lever lykkelige i alle våre dager, fulle av romantisk kjærlighet.

Hvis du savner noen sekundet de går ut døra så har du problemer. Det kalles avhengighet og at du ikke klarer deg selv, har du ikke noe annet å holde fast i ved livet også? Selv klarer jeg ikke å være oppå en partner hele tiden og jeg blir sliten av folk som skal ha oppmerksomhet hvert sekund.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne små søte anekdoter hører man av og til, men jeg tror altså ikke at dette er noe annet enn vennskap spritet opp med litt ønsketenkning og en svakhet for floskler og kulturskapte stereotypier. Men livsløgner kan være gode å ha, ingen tvil om det:)

Med den innstillingen er det ikke rart at noen ikke elsker deg/at du ikke elsker noen?

Jeg elsker kona, punktum. Og jeg elsker barna mine, punktum. Det at du ikke tror på at andre har det bedre enn deg/er mer velykket i livet er jo synd - unner alle skil genuin ubetinget kjærlighet, det er livsendrene og fantastisk, og følelsen av å åkne op til yndlingsmennesket ditt hver eneste dag er uerstattelig. Du kan faktisk ikke si imot, på samme måte som jeg ikke kan si at du ikke puster. Har du vurdert psykolog? Er man psykisk ustabil/er ulykkelig/meget bastant og prøver å tvinge sine egne overbevisninger på andre kan de være godt behelpelige.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du savner noen sekundet de går ut døra så har du problemer. Det kalles avhengighet og at du ikke klarer deg selv, har du ikke noe annet å holde fast i ved livet også? Selv klarer jeg ikke å være oppå en partner hele tiden og jeg blir sliten av folk som skal ha oppmerksomhet hvert sekund.

Alle er forskjellige. Om du blir sliten av å tilbringe mye tid med de i livet ditt, er jo det bare trist. Savner både kona og barna når de er borte - og skulle nå helst nytt hvert sekund av livet med de. Ingenting er viktigere her i livet enn kjærlighet og familie (i min mening).

Har masse i livet mitt, en god og viktig jobb, masse familie og venner, hobbyer og alskens, men ingenting viktigere enn familien min.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull

Nope. Men unner deg å finne slik kjærlighet, men da må nok en holdningsendring til, + evnt andre ting. Adferd avler adferd, og man er faktisk sin egen lykkes smed. Er man ulykkelig og har et liv uten kjærlighet, er det som regel av en grunn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den innstillingen er det ikke rart at noen ikke elsker deg/at du ikke elsker noen?

Jeg elsker kona, punktum. Og jeg elsker barna mine, punktum. Det at du ikke tror på at andre har det bedre enn deg/er mer velykket i livet er jo synd - unner alle skil genuin ubetinget kjærlighet, det er livsendrene og fantastisk, og følelsen av å åkne op til yndlingsmennesket ditt hver eneste dag er uerstattelig. Du kan faktisk ikke si imot, på samme måte som jeg ikke kan si at du ikke puster. Har du vurdert psykolog? Er man psykisk ustabil/er ulykkelig/meget bastant og prøver å tvinge sine egne overbevisninger på andre kan de være godt behelpelige.

Ingen elsker meg og ingen elsker deg (bortsett kanskje fra barna våre). Men jeg kan selvsagt ikke hindre deg i å innbille deg det; ei heller ville jeg hatt noen ambisjon om å virkelighetsorientere deg selv om jeg kunne. Folk får selv ta ansvaret for sine livsløgner. Og for de som ikke orker, eller ikke har mot, til  å leve med realitetene, er slik illusjoner kanskje eneste utvei.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen elsker meg og ingen elsker deg (bortsett kanskje fra barna våre). Men jeg kan selvsagt ikke hindre deg i å innbille deg det; ei heller ville jeg hatt noen ambisjon om å virkelighetsorientere deg selv om jeg kunne. Folk får selv ta ansvaret for sine livsløgner. Og for de som ikke orker, eller ikke har mot, til  å leve med realitetene, er slik illusjoner kanskje eneste utvei.

Det er jo du som lever en løgn som prøver å overbevise meg om at ele livet mitt ikke er ekte, kun fordi du ikke har opplevd noe like bra? Det er jo du som mangler erfaring her, ikke motsatt. jeg har opplevd ekte kjærlighet og vet det finnes, men du har aldri opplevd det og påstår at det ikke finnes. ganske tydelig hvem som er bitter gog kunnskapsløs.

Jeg elsker kona, og hun elsker meg. Om du oppfører deg så stygt mot barna dine som du gjør mot meg, ville jeg nok ikke kalt det de har for deg kjærlighet, men pliktfølelser. Ekte kjærlighet er ubetinget og et valg, ikke noe man er født inn i/forventet.

Jeg vet jo at mange elsker meg, og jeg vet at jeg elsker andre. På samme måte som jeg vet hva navnet mitt er. Forskjellen er jo at jeg vet basert på erfaring gjennom hele livet, og at du ikke vet pga mangel på erfaring på kjærlighet.

Om man har så manglende forståelse for grunnleggende mennesklige emosjoner, hadde jeg annbefalt psykolog.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo du som lever en løgn som prøver å overbevise meg om at ele livet mitt ikke er ekte, kun fordi du ikke har opplevd noe like bra? Det er jo du som mangler erfaring her, ikke motsatt. jeg har opplevd ekte kjærlighet og vet det finnes, men du har aldri opplevd det og påstår at det ikke finnes. ganske tydelig hvem som er bitter gog kunnskapsløs.

Jeg elsker kona, og hun elsker meg. Om du oppfører deg så stygt mot barna dine som du gjør mot meg, ville jeg nok ikke kalt det de har for deg kjærlighet, men pliktfølelser. Ekte kjærlighet er ubetinget og et valg, ikke noe man er født inn i/forventet.

Jeg vet jo at mange elsker meg, og jeg vet at jeg elsker andre. På samme måte som jeg vet hva navnet mitt er. Forskjellen er jo at jeg vet basert på erfaring gjennom hele livet, og at du ikke vet pga mangel på erfaring på kjærlighet.

Om man har så manglende forståelse for grunnleggende mennesklige emosjoner, hadde jeg annbefalt psykolog.

Hvis du finner en psykolog, bør du bruke vedkommende selv. Skjønt jeg tviler på om det vil hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du finner en psykolog, bør du bruke vedkommende selv. Skjønt jeg tviler på om det vil hjelpe.

dette r destruktiv adferd du viser her. Har noen kollegaer som kan hjelpe deg om du ønsker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette r destruktiv adferd du viser her. Har noen kollegaer som kan hjelpe deg om du ønsker.

😂😆🤣 Har flust av topp fagfolk i egen bekjentskapskrets, men tror ingen av den vil betrakte meg som hjelpetrengende.

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke kjærlighet, men vennskap. Forelskelse går alltid over, men vennskap gjør ikke nødvendigvis det.

Ha ha, så DU vet at ikke jeg føler romantisk kjærlighet for min mann?! 😂 

fortell gjerne mer om deg selv 👍

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har til alle tider vært psykologers, kulturkritkeres og filosofers rolle å avsløre illusjoner. Det ligger i illusjonens og selvbedragets natur at «offeret» ikke er klar over det.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dessverre det ja... Finnes vel ikke mye romantiske idag...

Anonymkode: fb52e...fda

Jeg er romantisk? Er til stede i livet og i hverdagens øyeblikk, men har desverre ikke så mye livserfaring.

Anonymkode: fbb3c...69f

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tull

Den absolutt tristeste kommentaren på min tid her inne. 

Ja, jeg tror på ekte kjærlighet. Tror ikke den nødvendigvis trenger være "magisk" heller. To mennesker kan fungere veldig godt sammen, og det kan uansett havarere. Jeg mener jeg/vi hadde ekte kjærlighet, selv om det til slutt endte i stygt utroskap på hennes del. Nå er jeg i et nytt forhold, som på mange måter er enda bedre, men det kan også gå til helvete, hvem vet.

Gjensidig kjærlighet er alltid godt, men garanterer aldri for ekte idioti. Man nå vite hva man har og hvordan å beholde det, og man må være bevisst på det uansett antall år/barn inn i det.

Selv har jeg vokst opp med foreldre som burde gått hver til sitt for 20 år siden, men de holder fortsatt sammen 40+ år inn. Jeg tror mange par som gav seg lenge før dette totalt sett har hatt det bedre.

Tror *ekte kjærlighet* betyr at man har *forutsetningene* for å ha det bra sammen. Resten er opp til hver enkelt. Man må forstå det, og jobbe for å beholde det. Ellers er det like skjørt som ethver annet forhold.

Anonymkode: 0183c...40a

• Liker 3
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sex med vennene dine? Romantisk kjærlighet består jo selvsagt av vennskap også, men det inkluderer lidenskap og begjær i tillegg. En forelskelse trenger ikke gå over om den pleies. Man har forskjellige stadier av forelskelse, og det første stadiet tror jeg ikke varer mer enn ett til to år, om man er heldig - men forelskelsen forsvinner ikke, den fortsetter - om man ønsker det. 

Man har to typer kjærlighet (i et forhold) passionate love eller compassionate love. Hvilken av disse to merker man fort forskjell på, men man må være to om de samme følelsene. Har du ikke valgt "riktig" partner så er det jo klart at forelskelsen fort kan avta, og etter hvert bare gå over til et vennskap. Da har man ikke funnet "den rette". Da er det ikke mulighet for romantisk kjærlighet, det vil ikke si at andre ikke opplever den. Noen får oppleve ekte kjærlighet. Dermed basta! ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😆🤣 Har flust av topp fagfolk i egen bekjentskapskrets, men tror ingen av den vil betrakte meg som hjelpetrengende.

Kanskje grunnen til det er at du skjuler den siden som kommer frem i denne tråden. For det er trist å lese det du skriver, selv om tanken din muligens er å såre andre, så avslører de triste tankene dine hvordan du selv har det.

Anonymkode: 340e3...4c6

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, romantisk kjærlighet finnes ikke. 

Anonymkode: 8d84c...762

Jo, det gjør det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har til alle tider vært psykologers, kulturkritkeres og filosofers rolle å avsløre illusjoner. Det ligger i illusjonens og selvbedragets natur at «offeret» ikke er klar over det. 

Psykologer sier ikke at romantisk kjærlighet ikke finnes, bare at nyforelskelse vanligvis varer max 2 år før den ikke lenger er "ny". Biologiske psykologer er opptatt av at sex og evt barn kan styrke bånd, men kaller ikke dette båndet vennskap. 

Anonymkode: d8566...efb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist, men også litt morsomt med de som prøver å motsi de som sier de elsker og har funnet ekte kjærlighet.😂 Undrer meg over hvilke forhold de har observert i oppveksten, kanskje dere er skilsmissebarn? 

Mine foreldre har vært gift i over 30 år, og de har vært brutalt ærlige med oss om at de som regel ikke er forelska, men har bestemt seg for å leve livet sammmen, så da gjør de det som trengs for å få det til å funke. Så har de perioder der begge er i god form og setter av tid til hverandre, da kjenner de på romantikk og forelskelse igjen. For meg er kjærlighet forpliktelse, ofre for hverandre, ubetinget omsorg, fysisk berøring og gode ord. 

Jeg er nå i forhold med en romantisk mann. Han kommer med blomster, skal bære alt for meg, overøser meg med komplimenter og beundring, og han jobber kjempehardt for at vi skal få drømmehuset. Vi snakket om hva vi ville gjort om vi vant i lotto, og fokuset hans var på hva jeg og vi trenger, og ikke han alene. Ja selvfølgelig er det tullete å snakke om å vinne i lotto, men å høre hans prioriteringer i et sånt scenario sier mye om han likevel. 

Så jeg har tro på at det finnes mennesker som kan binde seg, være trofaste, sette egne behov til side. Føler meg heldig som har sånne folk i livet mitt, som viser meg at det er mulig. Derfor har kanskje jeg bra mann-radar, aldri blitt ghostet, mishandlet eller kalt noe stygt med en jeg var interessert i eller i forhold med.

Anonymkode: ef4d6...d2c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...