Gå til innhold

Sløser med penger selvom jeg har dårlig råd (12 tusen inntekt i mnd)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottar AAP og har dermed en inntekt på 12 tusen kr i måneden. De faste utgiftene mine ligger på rundt 9-10 tusen. Jeg sløser bort en del penger i løpet av en måned på diverse som jeg egentlig ikke trenger. Jeg vet at jeg egentlig ikke har råd til det og burde prioritere annerledes, men likevel klarer jeg ikke gjøre noen endringer. 

Jeg har ingen lån eller kredittkort og jeg betaler alltid regninger innen fristen, så det er ikke slik at jeg bruker mer penger enn det jeg har. Men jeg skulle heller spart disse pengene til noe jeg virkelig trenger (som førerkort, egenkapital til bolig osv) enn å bruke de på mat som jeg trøstespiser eller annet som ikke er livsnødvendig.

Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: 7f8f4...e57

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første du må gjøre er å skrive opp ei liste over hvor mye du bruker på hva.

Vanskelig å gi annet enn veldig generelle tips før vi (og du) vet hva du bruker pengene på.

Anonymkode: a058b...704

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Opprett spareavtale i banken - og lag fast trekk til sparekontoen samme dag som pengene kommer inn. 

Bestem deg for hvor mye penger du kan bruke på "dill"og hold deg til det. Hos meg går lønnen inn på en konto jeg ikke har kort til og så overføres automatisk hver uke det beløpet jeg kan bruke til kortkonto.

AnonymBruker
Skrevet

Oj. lite å leve av. Klem til deg

Anonymkode: 51529...182

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Opprett sparekontoer som du har fast trekk til den dagen du får penger. 

Anonymkode: 2ce2c...5cf

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mottar AAP og har dermed en inntekt på 12 tusen kr i måneden. De faste utgiftene mine ligger på rundt 9-10 tusen. Jeg sløser bort en del penger i løpet av en måned på diverse som jeg egentlig ikke trenger. Jeg vet at jeg egentlig ikke har råd til det og burde prioritere annerledes, men likevel klarer jeg ikke gjøre noen endringer. 

Jeg har ingen lån eller kredittkort og jeg betaler alltid regninger innen fristen, så det er ikke slik at jeg bruker mer penger enn det jeg har. Men jeg skulle heller spart disse pengene til noe jeg virkelig trenger (som førerkort, egenkapital til bolig osv) enn å bruke de på mat som jeg trøstespiser eller annet som ikke er livsnødvendig.

Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: 7f8f4...e57

Det er ikke mye sløsing med 2-3000 til mat da. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du høres akkurat ut som meg, sløste pengene mine på mat og unødvendig impulskjøp av ting på aap. Min løsning ble YNAB - you need a budget. Hjemmesiden deres og youtube har mye bra info, det har lært meg å bli litt bedre på å gi pengene mine en "jobb". Sløser fremdeles penger på mat pga man ikke bare kan skjerpe seg fra en spiseforstyrrelse over natten, men impulskjøp av dilldall har jeg klart å kutte ned ganske kraftig og jeg tenker mye mer gjennom hva som er verdt å bruke penger på. Nå klarer jeg faktisk spare på BSU og har god oversikt over økonomien min på godt og vondt, begynte med ynab i februar. 

En ting jeg synes var ganske greit og som er lett med ynab, er å gi meg selv en grense (min er 15k i mnd pga jeg jobber litt i tillegg til aap) på hvor mye jeg kan budsjettere per måned, inkl det som går til sparing. Så jeg får ikke fordele mer enn 15k i budsjettet i juli, og om jeg bruker for mye av matpengene mine så kan ikke disse stjeles fra august sitt matbudsjett, da må jeg hente de innforbi juli måned og da må du ta de pengene fra klesbudsjettet eller transport osv. Pga den grensen min har jeg noen tusenlapper i budsjettet for september allerede, og vet at resterende inntekt i juli vil dekke september og jeg kan begynne å fylle inn oktober.

For meg handlet det mest om å lage kontroll og mentale sperrer for å ikke tømme sparekontoen over tid og der har ynab hjulpet enormt, men det kan være noe helt annet som fungerer for deg. 

Anonymkode: 64076...1c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sløser absolutt ikke om du har 2-3000 igjen etter faste utgifter? Ligger mat i faste utgifter? At du bruker opp de resterende pengene er ikke sløsing. Hadde ikke vært mye til sparing uansett

Anonymkode: 50fc5...454

• Liker 4
Skrevet

Får du bostøtte? Hvis ikke, så søk om det😊

• Liker 2
Skrevet

Skaff deg en oversikt over alle faste utgifter, etterpå går du gjennom nettbanken og ser på alle transaksjoner du ser på som "sløsing". De fleste vil få seg en overraskelse over hvor mye som går ut på sløsing, mange småsummer blir for store! Det fine er at man dermed kan spare en god del, hvis man bare planlegger og tar noen grep for å droppe alle de unødvendige småkjøpene.

Veldig mye av sløsingen for folk flest skjer gjerne på matbutikken. Et triks kan være å gå i nettbanken og sortere ut alle kjøpene som er gjort der, så får man en oversikt over hvor mye som går med på mat i måneden. Dette kan sammenlignes med SIFO sitt referansebudsjett. Det samme kan selvfølgelig gjøres med klær, husholdningsartikler osv.

Som flere over her foreslår, kan det også være smart å sette opp et automatisk trekk samme dag som pengene kommer inn på konto. På den måten "ser" du aldri pengene, slik at du ikke blir fristet til å bruke dem.

AnonymBruker
Skrevet

Litt off-topic men får du bostøtte? 12k høres ut som minstesats AAP og da får man normalt 2-3k mnd tillegg i bostøtte. Sjekk https://www.husbanken.no/bostotte/

Hvis du får dette til å gå rundt med så høye boutgifter med 12k syns jeg ikke du sløser.

Anonymkode: 5913c...722

• Liker 2
Gjest urodela
Skrevet

Hvor lenge skal du gå på AAP? Hva er situasjonen din? Høres ikke ut som du har så mye å sette av...

Skrevet (endret)

Vil du gjøre noen offer er det å slitte å kjøpe som er rådet. Det andre rådet er kjøp billigere, lagre mer. Altså å handle på tilbud når det er mulig. Du har jo kapitalen til det, om mat er inkl i 9-10k i faste utgifter. 

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nesten sluttet å handle på impuls etter jeg tvang meg selv å gå igjennom nettbanken og faktisk se på hva jeg brukte penger på (brukte bare kort en stund). Men, du kan jo ikke være så sløsete med så liten inntekt...

Anonymkode: f3b2b...4f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gik på AAP tilbrakte jeg hver eneste dag hjemme der jeg ikke kunne bruker penger. Gikk selvsagt ikke på nettbutikker for å se hva de hadde der. Jeg klarte spare nesten hver måned. Hjalp ikke en dritt da jeg ikke fikk mer hjelp av helsevesen og nav og jeg fikk ikke mer penger derfra selv om jeg fortsatt var syk. Så alt jeg sparte forsvant de neste 6mnd på husleie, strøm og mat. 

Anonymkode: 528db...21e

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg gik på AAP tilbrakte jeg hver eneste dag hjemme der jeg ikke kunne bruker penger. Gikk selvsagt ikke på nettbutikker for å se hva de hadde der. Jeg klarte spare nesten hver måned. Hjalp ikke en dritt da jeg ikke fikk mer hjelp av helsevesen og nav og jeg fikk ikke mer penger derfra selv om jeg fortsatt var syk. Så alt jeg sparte forsvant de neste 6mnd på husleie, strøm og mat. 

Anonymkode: 528db...21e

Huff, for et system. 

Alle de som må leve på oppsparte midler når aap-perioden går ut, får de etterbetalt noe den dagen de eventuelt får innvilget uføretrygd? Slik det er blitt nå, virker det som om alle som blir uføre må påregne en periode hvor de må leve på eventuelle oppsparte midler før de får ferdigbehandlet uføresøknaden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Thyra skrev:

Huff, for et system. 

Alle de som må leve på oppsparte midler når aap-perioden går ut, får de etterbetalt noe den dagen de eventuelt får innvilget uføretrygd? Slik det er blitt nå, virker det som om alle som blir uføre må påregne en periode hvor de må leve på eventuelle oppsparte midler før de får ferdigbehandlet uføresøknaden. 

Man får forlenget AAP under behandlingen av uføresøknaden i inntil 8mnd. Behandling av uføresøknad kan ta inntil like lang tid altså 8 mnd.

Jeg synes vi har et godt system jeg og er takknemlig hver dag for at jeg ble født i Norge med alle de muligheter det medbringer og for sikkerhetsnettet vi har. Hadde det ikke vært for nav så hadde jeg trolig vært oppvokst som gatebarn i absolutt fattigdom.

Anonymkode: e8325...ddf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Thyra skrev:

Huff, for et system. 

Man får etterbetaling fra søknadsdatoen på uføresøknaden ja.

Anonymkode: e8325...ddf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å spare penger har alltid gjort at jeg plutselig får en forferdelig ekstrautgift som tar totalt livet av all sparingen. Det beste har alltid vært å ikke spare, da er det ingenting som ryker. Fakta. Har prøvd nok ganger til at jeg ikke tørr spare mer.

Anonymkode: f3103...9d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...