AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #21 Skrevet 13. juli 2019 Hvor samisk føler dere egentlig at en må være for å kunne bære kofte? Sett at det er mye forskjellige meninger rundt dette ☺️ Anonymkode: 29e22...ed5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #22 Skrevet 13. juli 2019 Det er utrolig mange som er i samme situasjon som deg! Min familie har tatt det samiske tilbake det føles veldig riktig! Siden fornorskningen var så sterk, er også språket borte fra vår familie. Men det som er gøy er at noen av tantene mine har begynt å lære samisk i voksen alder, og mine tre barn lærer samisk på skolen nå. Vi har også forfedre i Kautokeino, men da vi fikk kofte valgte vi kofte fra området der vår familie bor (og også beste og oldeforeldre e våre bodde) Alta-loppa kofte. Den er helt lik Lyngen, bortsett fra gule tagger nederst. Synes det er helt fantastisk at du vil ta din families røtter tilbake! Lykke til med kofteskaffing og alt annet spennende som venter. Ps: i Alta og nordtroms arrangerer sameforeningen ofte koftekurs og veskekurs og diverse, det er gøy å gå på kurs og sy sin egen kofte! Da får du også lære litt om bakgrunnen til kofta, historikk og symbolikk. Manndalen husflidslag kan kontaktes om du er interessert i Lyngenkofta, Paulas design på epla selger mønster til alta-loppa kofte og holder også kurs. Som nevnt syr Torill Kaino kofte, men det er temmelig stive priser (fine kofte da!) Anonymkode: 4f866...25d 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #23 Skrevet 14. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor samisk føler dere egentlig at en må være for å kunne bære kofte? Sett at det er mye forskjellige meninger rundt dette ☺️ Anonymkode: 29e22...ed5 Nesten alle mine søskenbarn har kofte selv om ikke noen snakker samisk. Min niese valgte å få kofte som 25-åring og kan heller ikke språket. Tror ikke hun føler seg samisk, men er bare bevisst på sine røtter. Familien har aldri hatt rein og er ikke bare samer, men også norsk, finsk, russisk og dansk. I Nord-Norge, og spesielt ved kysten er det vanlig å ha røtter fra flere land. Vil du ha en tradisjonell kofte eller en som er mer til fest? Den til fest er ikke like varm, men like fin, kanskje penere. Du kan velge i farger uavhengig av type kofte. Du kan også be noen sy en luhkka. Det finnes flere typer design, og denne under synes jeg var dyr. http://duodjin.com/duodjin/index.php?main_page=product_info&products_id=305 Anonymkode: 5277e...3fd
Gjest Albbas Skrevet 14. juli 2019 #24 Skrevet 14. juli 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Nesten alle mine søskenbarn har kofte selv om ikke noen snakker samisk. Min niese valgte å få kofte som 25-åring og kan heller ikke språket. Tror ikke hun føler seg samisk, men er bare bevisst på sine røtter. Familien har aldri hatt rein og er ikke bare samer, men også norsk, finsk, russisk og dansk. I Nord-Norge, og spesielt ved kysten er det vanlig å ha røtter fra flere land. Vil du ha en tradisjonell kofte eller en som er mer til fest? Den til fest er ikke like varm, men like fin, kanskje penere. Du kan velge i farger uavhengig av type kofte. Du kan også be noen sy en luhkka. Det finnes flere typer design, og denne under synes jeg var dyr. http://duodjin.com/duodjin/index.php?main_page=product_info&products_id=305 Anonymkode: 5277e...3fd Hva mener du egentlig med "den til fest"? Hva slags fest? Til skikkelig fest, type bryllup, tar man på seg den tradisjonelle kofta. Snakker du egentlig om sommerkofte?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå