Gå til innhold

Samisk nok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver nå med slektsforskning, og ser at jeg har mye mer samisk slekt enn jeg først trodde. Min slekt går direkte til en av de eldste slektene i Kautokeino. Oldemoren min er altså da samisk, men ikke oppvokst med samisk kultur såvidt jeg forstår (familien har nok vært svært prega av fornorskningspolitikken, og hverken oldemor eller min farfar liker ikke å snakke om det). Hun fortalte meg at mine tippoldeforeldre snakket både samisk og kvensk, men det var noe som skjedde, som gjorde at de flyttet nedover. Jeg stammer også fra sjøsamer i lyngen, og det er altså ikke veldig mange generasjoner tilbake. Det jeg lurer på, er det respektløst av meg å ville ta tilbake den samiske kulturen i min familie? Og om jeg ville gå med kofte for å hedre min samiske slekt, er det OK? Jeg har alltid følt en tilknytning til mine samiske aner, og ville elsket å tatt litt tilbake. Tenker det er flere samiske familier som har blitt fratatt sin kultur pga fornorskningspolitikken, som kanskje har gjort det samme.

Håper på svar! 

Anonymkode: 29e22...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du føler at det er riktig for deg så gjør det. 

Mange vil synes det er fint, og så vil det alltid være noen få som vil kritisere, men skal vi la dem bestemme? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med det, det er jo en del av arven din.

Anonymkode: 01ece...1f0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen samiske her som kunne hjulpet meg med hvilken kofte jeg evt kunne brukt? Har da altså både slekt fra lyngen og Kautokeino (og Karasjok) 🤔 Har fremdeles slekt i Alta, så jeg tenkte å ta en tur opp dit. Det er et veldig sårt tema for min oldemor og farfar, da de nok har opplevd mye negativt med sin samiske identitet. 

AnonymBruker
Skrevet

(Både min oldemor og oldefar er samiske, så det vil si at min farfar også er samisk) 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan så absolutt "ta i bruk" ditt samiske opphav!  Ønsker at alle med minste hint av samisk i seg er stolte over det å bruker det for alt det er verdt. 

Vedr kofte kan du nok velge både lyngen eller kautokeino. Kautokeino kofta er ju nydelig men det er nok lettere og littrimeligere å få sydd lyngenkofta. Kautokeinokofta er mye mer komplisert å sy.

Anonymkode: 12afe...c02

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ☺️ 

Til anonym; det vil nok være mest nærliggende å ta i bruk lyngenkofta da mine oldeforeldre vokste opp der. Du har ikke noen tips til hvem jeg kan snakke med ang riktig bruk av kofte? Jeg aner bla ikke hvilken side knytinga i livet skal være, eller hvordan en festen båndene på skoa. Vi har fremdeles slekt i Alta, så jeg kan prøve å kontakte dem 🤔 Det er altså ikke merkelig å bruke kofte selv om en ikke er oppvokst med samisk kultur eller språk? Jeg har hørt så mye forskjellig.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har lest en del på nettet ang bruk av kofte, men jeg tenkte jeg ville høre personlige meninger fra noen som er oppvokst med samiske tradisjoner (og kanskje språk). Hørt at samene setter tradisjonene og språket veldig høyt, men så tenker jeg at det også er veldig mange samiske familier som har blitt fratatt dette pga fornorskningspolitikken ☺️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke samiske forfedre, så vidt jeg vet. Så kan ikke gi deg noen tips sånn egentlig. Men:  synes det er kjempefint om du tar opp noe av arven din og bringer den videre. Det finnes vel en husflid eller lignende hvor du kan spørre om råd? Du kan også ta kontakt med samisk høgskole eller universitetet i nord, for å bli vist til relevante steder du kan få informasjon.  

Anonymkode: de065...023

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen ☺️ 

Til anonym; det vil nok være mest nærliggende å ta i bruk lyngenkofta da mine oldeforeldre vokste opp der. Du har ikke noen tips til hvem jeg kan snakke med ang riktig bruk av kofte? Jeg aner bla ikke hvilken side knytinga i livet skal være, eller hvordan en festen båndene på skoa. Vi har fremdeles slekt i Alta, så jeg kan prøve å kontakte dem 🤔 Det er altså ikke merkelig å bruke kofte selv om en ikke er oppvokst med samisk kultur eller språk? Jeg har hørt så mye forskjellig.

Inngifte i samiske familier bruker vi kofte så jeg ser overhodet ikke noe problem med at du som har samisk opphav bruker kofte.

Hvor bor du? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inngifte i samiske familier bruker vi kofte så jeg ser overhodet ikke noe problem med at du som har samisk opphav bruker kofte.

Hvor bor du? 

Jeg bor i Buskerud, så det kryr ikke akkurat av samer her. Tenkte å ta en tur til Alta og besøke slekta nå i høst. Kanskje de kan hjelpe meg litt. Vært litt i tvil om jeg skulle spørre dem, dels fordi jeg ikke er oppvokst med samisk kultur, og dels fordi det er et sårt tema for min nærmeste familie. 

AnonymBruker
Skrevet

Søk på Kainos kofter på Facebook. Hun syr og kan sikkert hjelpe deg videre.

Anonymkode: e6445...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Takk ☺️

Gjest Albbas
Skrevet

Kaino kan sikkert hjelpe deg. Det er også to koftegrupper på Face du kan sjekke ut, den ene heter samiske kofter og den andre gakti/ørten andre ord for kofta... Bare søk på gakti og se om du finner den. De i den siste gruppa er litt strengere (på at man bør gjøre det "riktig" og for eksempel ikke blande tradisjoner fra ulike områder) men da er du til gjengjeld mer sikker på at du får riktige råd. ;) Du kan også kontakte Duodjeinstituhta for råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk akkurat vite at min bestefar er helsamisk. Det kom som et sjokk på oss da vi aldri har hørt noe om det, og informasjonen kom ikke fra han. Han var den dag i dag 2019 skamfull over sitt opphav. Alt jeg vil i verden er å vise at jeg er samisk, selv om jeg ikke fikk vite det før i voksen alder. Det mine forfedre ikke fikk lov til å være flau over skal jeg flagge høyt med! Jeg er dritstolt og kommer til å fortelle det til elle mine barn. 

Jeg sier kjør på, det er vår generasjon som må flagge det og være stolt, ikke for di de som kom før oss ikke var stolt, men fordi deres stolthet ble så kuet!

Anonymkode: 98c95...7d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror min oldemor var samisk. Hennes datter, min farmor, vokste opp på Østlandet uten samisk språk o.l. Jeg håper å finne ut mer om oldemoren min. Jeg ville vært veldig stolt av å ha samiske aner! 

Anonymkode: 661eb...705

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts om dine besteforeldre skammer seg så burde du ikke "dyrke" denne skammen og ikke anerkjenne din "arv". Hvor man kommer fra er viktig og det er utrolig spennende å sette seg inn i hvordan slekten bakover hadde det. Det som har skjedd med dine besteforeldre er så klart relevant her, og kansje det hjelper dem å se at du er stolt av hvor du kommer fra. 

Anonymkode: 0a345...345

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Da har jeg fått svar på det jeg lurte på, at jeg ikke tråkker noen på tærne av å ta tilbake den samiske kulturen i familien min eller å bruke kofte. Alltid sett på kofter og tenkt "skulle ønske jeg også kunne brukt det" eller hørt samisk og tenkt "skulle ønske jeg også kunne snakke samisk". Kommer til å være verdens stolteste den dagen jeg får på meg min helt egne kofte ☺️☺️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...