Gå til innhold

Er det kun i tilfeller der foreldre har hatt/ har psykiske problemer at barnevernet kan hente barn på fødestua?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kommet over et par artikler om dette og det virker som det utelukkende gjelder foreldre som har slitt psykisk eller har psykiske problemer. Stemmer dette, foruten foreldre som er svekket kognitivt/ har psykisk utviklingshemning? 

Anonymkode: 002f7...53d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har kommet over et par artikler om dette og det virker som det utelukkende gjelder foreldre som har slitt psykisk eller har psykiske problemer. Stemmer dette, foruten foreldre som er svekket kognitivt/ har psykisk utviklingshemning? 

Rusmisbruk og voldelige relasjoner. 

Anonymkode: c64fb...cf9

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Rus er også en grunn. Og hvis foreldrene tidligere har blitt fratatt barn og blir gravid igjen. 

Anonymkode: 18ddf...67d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I vårt tilfelle fulgte ansatte på fødeavd nøye med de 2-3 dagene vi var der. Jeg var markert som høyrisikoperson for å utvikle fødselsdepresjon. Dersom jeg hadde fremstått som tafatt og totalt passiv ville jeg vel mista ungen på fødeavd. Ellers er det vel om mor ruser seg under svangerskapet.

Anonymkode: bda2a...8a0

• Liker 1
Skrevet

Nei det stemmer ikke 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det høy terskel for å overta barn ved fødsel, eller kan det avgjøres av ulike faktorer? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at du har slitt psykisk eller har en psykiatri-diagnose er ikke ensbetydende med at du blir fratatt barnet ditt. Det er dine evner til å ta vare på barnet som avgjør det. Er du ikke istand til å ta vare på alle behovene barnet har og gi det en trygg oppvekst så vil barnevernet komme inn i bildet. Det skal ganske mye til for å bli tatt fra barnet rett etter fødsel. 

Anonymkode: aec63...249

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Overtaking skjer ikke på grunn av diagnose eller faktorer, men om du klarer å dekke barnets behov. 

Anonymkode: 7ad7c...2b1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alvorlig psykisk lidelse, angst og har hatt fødselsdepersjon ved begge ungene. Lege vet det, jordmor på helsestasjon vet det og helsesøster fikk beskjed like før barnet ble født. Det stod i papirene mine til fødeavdelingen.

Ikke en eneste gang ble jeg overvåka eller at det var noe spørsmål om å overta barnet eller barnevernet.

Derimot var de veldig oppmerksom mot mine behov, alltid mulighet til å stikke innom jordmor, helsesøster eller øege ved behov. Alltid tatt seriøst uansett og henvist videre ved bekymring fra meg. Ingen har noen gang brukt det mot meg.

Sånne tråder kan virkelig skremme førstegangsmødre med psykiske lidelser. For psykisk lidelser og graviditet er ikke ensbetydende med barnevern og omsorgsovertakelse.

Anonymkode: 0dd1c...eae

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var markert som høyrisikoperson for å utvikle fødselsdepresjon

Hvorfor det?

Anonymkode: efa65...4f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har alvorlig psykisk lidelse, angst og har hatt fødselsdepersjon ved begge ungene. Lege vet det, jordmor på helsestasjon vet det og helsesøster fikk beskjed like før barnet ble født. Det stod i papirene mine til fødeavdelingen.

Ikke en eneste gang ble jeg overvåka eller at det var noe spørsmål om å overta barnet eller barnevernet.

Derimot var de veldig oppmerksom mot mine behov, alltid mulighet til å stikke innom jordmor, helsesøster eller øege ved behov. Alltid tatt seriøst uansett og henvist videre ved bekymring fra meg. Ingen har noen gang brukt det mot meg.

Sånne tråder kan virkelig skremme førstegangsmødre med psykiske lidelser. For psykisk lidelser og graviditet er ikke ensbetydende med barnevern og omsorgsovertakelse.

Jeg opplevde noe av det samme. Gikk til psykolog da jeg var gravid, og han nevnte barnevernet, men kun fordi han mente jeg kunne ha nytte av hjelpetiltak fra dem hvis jeg ønsket det. Da jeg sa at jeg ikke var interessert i det, så ble det ikke mer snakk om det.

Men jeg fikk også tilbud om henvisning til bup for veiledning, og det takket jeg ja til og hadde god nytte av. Fikk også time på helsestasjonen hver uke i starten samt at helsesøster i tillegg ringte meg av og til og spurte hvordan det gikk. Barnevernet var aldri involvert.

Anonymkode: 8e4e0...229

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok når foreldrene er meget begrenset at dette skjer. Jeg har personlighetsforstyrrelse, angst og tilbakevendende depressiv lidelse og kom inn som "risiko" pga høy fare for fødselsdepresjon. Merket ikke noe til overvåkning, men de har nok fulgt litt med da det står i epikrisen at "det er ok at mor flytter inn på barselhotellet mtp hennes psykiske helse". Ikke noe kontakt med barnevern eller noe i ettertid.

Anonymkode: 04870...c7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det skal mye til. 

Jeg har en angstlidelse, gått til psykolog av og på i 8 år, + at mannen og jeg har vært på frivillig parterapi ved Bufetat. 

Jeg har 2 barn, jordmødre visste om diagnosen min, samt at det stod i papirene mine. Ble godt ivaretatt og gikk tilbud om ekstra samtaler og oppfølging, det har aldri vært snakk om noe barnevern. 

Man kan fint ha gode omsorgsevner og være velfungerende selv om man har psykiske lidelser. 

Anonymkode: 292dc...54e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor det?

Anonymkode: efa65...4f2

Fordi fastlegen markerte et eller annet i papirene som ble sendt til Ullevål. Ble kontaktet av Ullevålteam og masse styr. Ikke positiv opplevelse, men de hadde ikke noe å utsette på omsorgsevnene mine.

Anonymkode: bda2a...8a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hadde du en mann ved deg? For da stiller saken annerledes enn hvis du hadde vært alene med barnet.

Anonymkode: 5c3a5...7fb

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det høy terskel for å overta barn ved fødsel, eller kan det avgjøres av ulike faktorer? 

Det er alltid hly terskel når det kommer til omsorgsovertagelse. De aller fleste barn har det best med biologiske foreldre. 

Anonymkode: 74622...d2d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som mistet barnet sitt på fødeavdelingen. Men hun var helt alene, hadde vært alvorlig psykisk syk i over 20 år, og hun fungerer ikke så bra. Sliter mer enn nok med å ta vare på seg selv, og får jo hjelp av kommunen til en del ting. Så jeg mener at barnevernet gjorde det rette, for hun hadde ikke klart å ta seg av barnet alene. Selv om hun elsket barnet, og det var utrolig tøft for henne.

Anonymkode: c15db...d0e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med alvorlig psykiske problemer tidligere, og har synlige merker etter det. Derfor viste alle litt om livet mitt, og etter fødsel fikk jeg beskjed om at jeg har større sjans for fødselsdepresjon. De ønsket egentlig å ha meg på barsel, men fordi problemene er tidligere og ikke gjeldende nå, og jeg sa at det ikke var noen fare, men at jeg viste hva jeg skulle merke meg, så fikk jeg over på hotellet istedet. Ingen overvåket meg ekstra, var ingen inne på rommet, annet enn en jordmor/barnepleier som kom innom å sa hei ved vaktskifte, som er standard. Jeg har da en mann som alltid var med meg. Og jeg opplevde aldri depresjon etter fødsel, men tøft, det var det, men det er det nok mer eller mindre for alle. Aldri vært i kontakt med barnevernet jeg. 

Anonymkode: 7b391...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har mistet 3 unger til barnevernet;når hun fikk barn fem år senare så var ikke sånn at BV kom på fødeavdelingen. Nå er barnet blitt 3 år å mor har fortsatt omsorgen for barnet.

Anonymkode: ec56c...9d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min har mistet 3 unger til barnevernet;når hun fikk barn fem år senare så var ikke sånn at BV kom på fødeavdelingen. Nå er barnet blitt 3 år å mor har fortsatt omsorgen for barnet.

Anonymkode: ec56c...9d9

Hvorfor mistet hun alle de 3 barna?

Anonymkode: 5c3a5...7fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...