Gå til innhold

Er det lov å ikke gjøre noe når noen dør ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bestefar som er over 80 år ennå, men med høyt funksjonsnivå. Bor alene hjemme, klarer alt selv. Han har de siste årene hatt litt helseutfordringer, blant annet hjerteinfarkt. Han har selv sagt til hele familien at hvis det skulle skje han noe, vil han få lov til å dø i fred. Ikke være tilkoblet livsforlengde maskiner. Men dette er jo kun noe han har sagt muntlig, ingenting står på skrift. 

Jeg bor langt vekk fra han, så når han kommer på besøk er han her alltid i ca en uke. 

Hvis han skulle falle om med hjertestans foran meg, har jeg da lov til å ikke prøve å gjennopplive han? Det er jo da heller ingen grunn til å ringe 113, så hvem skal jeg i såfall da ringe ? 

Anonymkode: c046c...e84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har lov til å ikke gjenopplive ham. Jeg hadde likevel ringt 113: det kan hende han har behov for smertelindring. Ikke alle hjerteinfarkt er «raske» slik at man dør med en gang. Hvis han sier til de på sykehuset at han ikke ønsker behandling, så får han ikke det. 

Anonymkode: bdf09...259

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du har lov til å ikke gjenopplive ham. Jeg hadde likevel ringt 113: det kan hende han har behov for smertelindring. Ikke alle hjerteinfarkt er «raske» slik at man dør med en gang. Hvis han sier til de på sykehuset at han ikke ønsker behandling, så får han ikke det. 

Anonymkode: bdf09...259

Hadde han fått hjerteinfarkt så hadde jeg selvfølgelig ringt 113, men nå snakker jeg om hjertestans (at han dør foran meg) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde han fått hjerteinfarkt så hadde jeg selvfølgelig ringt 113, men nå snakker jeg om hjertestans (at han dør foran meg) 

TS

Man dør ikke nødvendigvis umiddelbart av hjertestans heller. 

Anonymkode: d08d7...4e7

• Liker 1
Skrevet

Du kan be han om å oppgi dette til fastlegen. Da skrives det inn i journalen at han ikke ønsker den hjelpen.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hjertet stopper så dør man innen kort tid om ikke hjertet blir satt i gang igjen. 

Anonymkode: e3632...a36

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ytrer ønsket sitt til fastlegen blir det skrevet i journalen hans at han er «HLR minus» som betyr at de ikke ønsker gjennopplivning :) Det er ikke obligatorisk å gjennopplive folk, folk får lov å dø om de ønsker! 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? At hjertet har stoppet er jo definisjonen på at noen er død..

Anonymkode: d505a...436

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Be han si ifra til fastlegen, så får han HLR -, da får ikke dere noe problemer i etterkant heller om dere ikke gir HLR. Mest sannsynlig så får dere ikke det uansett, men greit å få det skriftlig. 

Anonymkode: e24b4...21c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du virkelig tenkt å la han ligge der og dø foran deg uten å foreta deg noe? Det kaller jeg å være iskald....

Anonymkode: e87ad...76b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis han ytrer ønsket sitt til fastlegen blir det skrevet i journalen hans at han er «HLR minus» som betyr at de ikke ønsker gjennopplivning :) Det er ikke obligatorisk å gjennopplive folk, folk får lov å dø om de ønsker! 

Det er vel ikke så enkelt?

Anonymkode: 1188d...ee9

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man hjernedød så er man død. At hjertet har stoppet betyr ikke at man er død, men sjansen for å dø er ganske stor. Er det ingen som griper inn og forsøker HLR, vil personen med hjertestans dø. 

Anonymkode: c38c7...8ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en over 80 er det ikke alltid det vil bli gitt livredning heller, hvis situasjonen tilsier at det var en naturlig død. Men du kan uansett ringe 113, så hjelper de deg med det praktiske.

Da en i min familie døde av hjertestans ble det forsøkt gjenopplivning av ambulansepersonell i 45 min (hen var ung) før de erklærte hen død, hjemme. Deretter ringte de etter de folka som jobber i kapellet (husker ikke hva de heter akkurat nå), og så ble hen kjørt hjemmefra og direkte dit.

Anonymkode: c7291...88c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du virkelig tenkt å la han ligge der og dø foran deg uten å foreta deg noe? Det kaller jeg å være iskald....

Ja, det kan det kalles, eller å strekke seg langt for at bestefar skal få det slik han aller helst vil, hvis han virkelig vil dette. Det må prates om og gjerne skrives ned med underskrifter. Alt må foregå riktig.

Anonymkode: 7e2ec...a46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Anonymkode: 55fd2...2ea

Skrevet

Man dør etter 10 min etter hjertet har stoppet, pågrunn av cellene i kroppen ikke får blod gjennom.

Gjest Blondie65
Skrevet

Min onkel - som lever i beste velgående - har hatt hjertestans. Den varte farlig lenge. 

Poenget er at hvis dette inntreffer så ønsker personen her å dø - i motsetning til min onkel som ønsket og fikk legehjelp.

Skrevet

Nei. Det er iskaldt å starte livredning på noen som har uttrykt at de ikke ønsker det. Har jobbet lenge i eldreomsorgen, og mange pasienter sier klart ifra at de ikke ønsker HLR ved hjertestans. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man hjernedød så er man død. At hjertet har stoppet betyr ikke at man er død, men sjansen for å dø er ganske stor. Er det ingen som griper inn og forsøker HLR, vil personen med hjertestans dø. 

Anonymkode: c38c7...8ab

Stopper hjertet så er man død. HLR er jo for å pumpe blod til hodet og andre livsnødvendige organer. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stopper hjertet så er man død. HLR er jo for å pumpe blod til hodet og andre livsnødvendige organer. 

Dersom man ved hjertestans var død med en gang ville det ikke vært noe poeng i HLR.

Anonymkode: cc850...159

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja teknisk sett så er man død akkurat da. Men det er mulig å gjenopplive innenfor en viss tidsramme, på bakgrunn av hvor lenge etter hjertestansen man får HLR, eller kroppstemperaturen ved drukning feks. 

Anonymkode: c7291...88c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...