AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #1 Skrevet 13. juli 2019 Har hatt noen samtaler med amerikanere om det tidligere men så nå at det også sto på NRK om det. Hvor ofte vasker dere klærne deres? Personlig vasker jeg de ikke hvis ikke jeg vet at de er skitne eller lukter (Bortsett fra undertøy, badetøy og treningstøy så klart). Hovedgrunnen var at jeg ble lært opp til det av min mor ettersom det ødela klær og brukte så mye vann (regninger) men nå også pga av miljø hensyn Anonymkode: 0fddf...f7e 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. juli 2019 #2 Skrevet 13. juli 2019 Vasker ved behov, som regel en gang i uken.
Veslefrikk Skrevet 13. juli 2019 #3 Skrevet 13. juli 2019 Vi er veldig mange. 8 barn og tre voksne i husstanden og har to vaskemaskiner og syns de går uten stans begge to... 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #4 Skrevet 13. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt noen samtaler med amerikanere om det tidligere men så nå at det også sto på NRK om det. Hvor ofte vasker dere klærne deres? Personlig vasker jeg de ikke hvis ikke jeg vet at de er skitne eller lukter (Bortsett fra undertøy, badetøy og treningstøy så klart). Hovedgrunnen var at jeg ble lært opp til det av min mor ettersom det ødela klær og brukte så mye vann (regninger) men nå også pga av miljø hensyn Anonymkode: 0fddf...f7e Slike tullete saker som den i nyhetene forleden dag på nrk, dukker stadig opp i beste agurkmåned, juli. Noen ganger er det klesvask, andre ganger bruk av for mye toalettpapir, for mye dusjing osv. Det er som valgkampsakene til FRP gjennom tidende med Carl I som snekkeren bak ideene. Vawker klær når det passer meh og våre klær, uten at det trenger bli en agurktids sak. Anonymkode: 686e3...c9f 2
Sylveon Skrevet 13. juli 2019 #5 Skrevet 13. juli 2019 Vi er 6 stykker, 2 voksne og 4 barn. Vasker minst en om dagen.
Kitcat Skrevet 13. juli 2019 #6 Skrevet 13. juli 2019 Vasker undertøy, sokker, treningstøy etter hver gangs bruk, bluser, gensere brukes gjerne et par, tre ganger før vask. Bukser etter noen gangers bruk. Skifter håndklær et par ganger i uken og sengetøy hver uke til 14. dag. Vi er mange, så det går 1-2 vaskemaskiner hver dag.
Petrichor Skrevet 13. juli 2019 #7 Skrevet 13. juli 2019 Har nok undertøy til å holde meg en måned pluss pluss.. Fra militæret ble vi lært til at "tett på kropp" byttes hver dag, mens resten ser man an, så da blir det så fort man får en full sortert maskin. Jeans skal jo helst ikke vaskes ofte så jeg slenger de i fryseren eller bare rengjør med klut. Tror det går bortimot et halvt år før buksen havner i kald vask. Har hund, så sengetøy går en gang i uken. Siden man hemmer egen luktesans, er det anbefalt å lukte på f'eks gensre etter du har dusjet.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #8 Skrevet 13. juli 2019 Undertøy, tskjorter, og trange gensre/topper med ermer vaskes etter hver bruk. Singlett/topp uten ermer bruker jeg 2-4 ganger før vask. Bukser/skjørt vaskes kun når det er synlig skittent eller lukter. Sokker varierer, de vaskes når de lukter, men kan godt gå med flekkete/skitne sokker hjemme. Håndkle vaskes etter 4-6 dusjer. Cardigans vaskes når de lukter eller har fått flekker, enkelte vaskes etter hver bruk, andre kan jeg bruke flere uker før vask. Generelt sett: jeg hater vaske klær, så det vaskes bare ved behov i form av lukt/synlig flekker. Hvor ofte maskinen går varierer etter årstider og aktivitetesnivå. Anonymkode: 7533c...2e2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #9 Skrevet 13. juli 2019 1 gang i måneden kanskje, kan bruke klærne ganske lenge før de lukter eller er møkkete Anonymkode: 82ebc...03f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #10 Skrevet 13. juli 2019 Jeg vasker også klær kun om de er møkkete eller lukter. Men med 2-åring og baby i hus blir det fort både lukt og møkk på alles klær. Mannen trener mye i tillegg = svette treningsklær, så jeg vasker vel gjennomsnittlig en maskin til dagen. Minst. Anonymkode: ad213...12c
Mii Skrevet 13. juli 2019 #11 Skrevet 13. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Slike tullete saker som den i nyhetene forleden dag på nrk, dukker stadig opp i beste agurkmåned, juli. Noen ganger er det klesvask, andre ganger bruk av for mye toalettpapir, for mye dusjing osv. Det er som valgkampsakene til FRP gjennom tidende med Carl I som snekkeren bak ideene. Vawker klær når det passer meh og våre klær, uten at det trenger bli en agurktids sak. Anonymkode: 686e3...c9f Nå tror jeg at NRK skrev om dette ettersom NRK har flere ganger i det siste skrevet om miljøplagene ved klær. Og akkurat klesvasken er et av miljøproblemene ved klær. Som nevnt har jeg også hatt denne samtalen med noen (ikke alle) amerikanere som har en forbi for allt av kroppslukt og har ment at alt skal vaskes etter første bruk. Jeg vil ikke kalle dette agurknyhet ettersom jeg merker oftere i det siste folk som vasker mer og mer klær for mye og ødelegger klærne sine samt minljønhennsynet, ville heller bare kalt det gammeldags folkeopplysning 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #12 Skrevet 13. juli 2019 Vi er 2 voksne og jeg vasker gjerne klr annenhver dag. Jeg søler som om jeg var et lite barn da. Har Salat flekk og isflekk på den hvite tskjorta mi her. Anonymkode: 7d180...49f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #14 Skrevet 13. juli 2019 3 små barn og konstant skitne klær og håndklær og sengetøy. Maskinen går hver eneste dag. Anonymkode: 47b92...58c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #15 Skrevet 13. juli 2019 2 voksne. Vasker ved behov, ca en maskin med håndklær og undertøy, og en maskin med andre klær. Annenhver uke en maskin med sengetøy. Det blir en og annen maskin med feks finvask eller ull, men det er sjeldent 😛 Anonymkode: e5a27...7ad
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #16 Skrevet 13. juli 2019 2 voksne, 3-4 maskiner i uken, blir en del treningstøy også da. Anonymkode: 1c746...a8e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #17 Skrevet 14. juli 2019 2 voksne og 2 barn 10 maskiner i uken Anonymkode: ff734...b48
Million Skrevet 14. juli 2019 #18 Skrevet 14. juli 2019 Jeg sorterer etter farger og hvor mange grader det skal vaskes på. Hver annen dag eller noe sånt kjøres minst en vaskemaskin med noe, tenker jeg, noen ganger hver dag. Vi er to voksne i husholdningen (en kvinne og en tenåringssønn), men ingen av oss trener, så det blir ikke masse svette treningsklær etc av det. Håndklær kastes til vask etter hver bruk, bruker aldri samme dusjhåndkle om igjen. Samler opp, og vasker alle en gang i uken ca, da blir det en full maskin på 90 C. Hender jeg slenger noen sokker inn der samtidig, men ikke undertøy, for jeg vil ikke ha nupper på undertøyet (frottè gir nupper på andre plagg om de vaskes i samme maskin over tid). En t-skjorte kan jeg bruke kanskje 2-3 dager før vask. Sønnen kanskje bruker den bare èn dag før vask, men han blir ofte veldig svett så fort det er litt varme ute eller han går fort hjem fra t-banen. Bukser brukes en uke eller mer før det vaskes. Er det flekker på, vaskes det. Gidder aldri sitte med klut og gni flekker enda lenger inn i buksestoffet. Man får jo ikke flekken OPP av tøyet ved å gni NED mot buksestoffet! Den blir bare gnidd mer inn. Så flekker = en runde i vaskemaskinen.
Husholdning1 Skrevet 14. juli 2019 #19 Skrevet 14. juli 2019 Undertøy beukes en gang før det vaskes. Andre klær 3-4 dager. Vaskemaskin og tørketrommel brukes stort sett hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå