Gå til innhold

Fattige folk sløser jo bort pengene....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både ei venninne og en mor som ofte bruker opp pengene sine, og jeg merker at mye av det går til tull. Ect. kan venninna mi finne på å kjøpe ti ulike ting på salg som hun tror hun trenger.

Jeg for min del shopper veldig lite, og når jeg kjøper kan jeg fint kjøpe på salg - men da kjøper jeg ikke ti ting! Da blir jo pengene borte med en gang!

Hvorfor kjøper fattige masse unødvendig dritt på salg??

Anonymkode: 55d6c...416

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De blir fattige fordi de kjøper tull, de kjøper ikke tull fordi de er fattige.

Anonymkode: 73e6d...dfd

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som heter "å kjøpe seg midlertidig lykke" og det tror jeg kan være saken her. Å ikke ha råd til det de virkelig ønsker seg, men tillate seg litt hverdagslykke i form av mange "gode" kjøp. Å kjenne at dagen og butikkturen har vært innholdsrik og bra. Det er ikke særlig mye fornuft i det, men det fungerer hver gang.

Anonymkode: 6e928...9ac

• Liker 25
Skrevet

I tillegg får de en hel skokk med unger de ikke har råd til

• Liker 13
Skrevet

Fattig er for så vidt definert ut fra hvor mye penger du får inn.  Ikke hvordan du bruker de.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd på 12 000 og spart 4000 i mnd. Men det hjelper ikke når jeg er syk, ikke får helsehjelp og lever på kjæresten. De få sparepengene varer ikke lenge når man ikke har noen penger inn lenger....

Men fortell meg gjerne hvor mye jeg kan spare med 0 kr inn på konto

Anonymkode: dc2b6...36a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel slik at folk som er ufornuftige og har lav intelligens gjerne har dårlig råd. Og med de egenskapene vil de jo og være dårlig med forbruk av penger. Så ikke så rart egentlig. 

Og ja jeg vet at ikke alle med dårlig råd er unintelligente. 

Anonymkode: 0881e...ec6

• Liker 9
Skrevet

Dette gjelder venninna di, ikke alle andre med dårlig råd! 

😂

Jeg har en syk venninne som går på NAV, hun unner seg nesten aldri NOE, hun skeier skikkelig ut hvis vi går på kino, liksom, siden det er en luksus for henne å bruke penger på. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har både ei venninne og en mor som ofte bruker opp pengene sine, og jeg merker at mye av det går til tull. Ect. kan venninna mi finne på å kjøpe ti ulike ting på salg som hun tror hun trenger.

Jeg for min del shopper veldig lite, og når jeg kjøper kan jeg fint kjøpe på salg - men da kjøper jeg ikke ti ting! Da blir jo pengene borte med en gang!

Se noen episoder av luksusfellen. Særlig den om hun som abonerte på et middagsservice hun ikke trengte og som kostet en formue hver måned. 

Tips, selv ikke Luksusfellens psykologer forstår denne meningsløse, tankeløse shoppoholikertendensen til enkelte. 

Du kan jo også se på mennesker med dårlig økonomi som røyker bort halve inntekten sin.....var vel en brannfakkel å kaste inn i tråden?

Anonymkode: 71197...fa2

• Liker 11
Skrevet

Klarer ikke forstå hvorfor jeg heller. Enkelte tilfeller har jeg bare måtte gi opp.

Skrevet

dette er ganske lett

si til dem vær gng de skal handle noe. "Trenger du virkelig denne? Du har klart deg hele livet uten den, så da burde du klare deg videre".

Folk kjøper drit hele tiden, og klager på at dem er blakke, vell, no sympati! 😄

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet

Enkelte fattige føler de må kjøpe masse ting for å liksom glemme at de er fattige et øyeblikk.

Andre kjøper fordi de ikke greier å tenke at 10 plagg på salg blir 2000 kroner. Billig = kjøper for større sum fordi de ikke mestrer addisjon i butikken og deretter substraksjon fra konto.

Noen tror at det er greit å kjøpe ting på kreditt og drite i å betale regningen etterpå. De tror faktisk at kredittselskapene vil gi de opp om de bare utsetter betalingene lenge nok...

Andre mangler bare evnen til å styre seg og de eier ikke impulskontroll.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

I tillegg får de en hel skokk med unger de ikke har råd til

Man får jo støtte av staten for hver unge.

Anonymkode: c29e7...914

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er likevel et minusprosjekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er likevel et minusprosjekt.

Spørs hvor mye man sløser på ungen det.

AnonymBruker
Skrevet

Dette var veldig generaliserende. Vi har et vennepar som ofte er blakke fordi de sløser slik som du beskriver at "fattige" gjør. De tjener dobbelt så mye som oss. Vi som faktisk er fattige (inntekt under fattigdomsgrensen) har alltid penger fordi vi tenker oss nøye om før vi bruker noe. Kjøper alt brukt eller på salg, og kun det vi faktisk trenger.

Anonymkode: d1c77...d89

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo poenget...... -_- De overlater sitt eget økonomiske ansvar over på alle oss andre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FactsOverFeelings skrev:

Det er jo poenget...... -_- De overlater sitt eget økonomiske ansvar over på alle oss andre.

Men det er jo lurt, for da sløser de med andres penger, ikke sine egne.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Generaliserende. 

Hvordan vet du at venninnen er fattig? Har du oversikt over hva som kommer inn hver måned og hvilke utgifter de har? Hvor mye de bruker på å shoppe? Hvis vi hadde gjort det samme (shoppet bort alle pengene våres), så hadde vi ikke vært fattige på grunn av inntekten vi har hver måned. Det kalles økonomiske uansvarlige. 

1 time siden, Whistler skrev:

Fattig er for så vidt definert ut fra hvor mye penger du får inn.  Ikke hvordan du bruker de.

Jepp. 

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnetrygden er ikke så stor. 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvor mye man sløser på ungen det.

Nei. Et barn koster langt mer enn barnetrygden er hver måned. Å ha barn er et tapsprosjekt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og rike stjeler fra de fattige.

Anonymkode: 71740...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...