Gå til innhold

Borteboer svindel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må si jeg er bekymret for en venn av meg. Vedkommende er blitt spurt av sin niese om hun kan oppgi hennes adresse som bosted til lånekassen. I virkeligheten så skal hun bo hjemme som er i samme byen som tantens hus. 

Jeg vil ikke blande meg i hva niesen gjør, men jeg ønsker ikke at min venninne skal bli politi anmeldt, fordi niesen skal lyve. Min venninne ønsker egentlig ikke å gjøre dette, men er konfliktsky. Hun vet ikke hvordan hun skal ta opp med søsteren og niesen. Føler seg presset. 

Hadde det bare vært niesen så kunne jeg meldt til lånekassen, men da kan jo de kanskje anmelde min venninne i tillegg. Jeg ønsker å ha noe håndfast å vise henne. Eksempelvis at se her, her ble både studenten og bostedseier anmeldt. Noe håndfast hun har som hun kan vise til familien. 

Noen som vet hvordan de gjør dette. Hvis jeg melder til lånekassen, tar de begge to eller kun niesen? 

Anonymkode: fda32...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud. Venninnen din får jammen klare å si fra selv. Melde til Lånekassen? Pass på dine egne saker kanskje? Det du bør gjøre om du skal gjøre noe er å gi venninnen din litt guts! 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si jeg er bekymret for en venn av meg. Vedkommende er blitt spurt av sin niese om hun kan oppgi hennes adresse som bosted til lånekassen. I virkeligheten så skal hun bo hjemme som er i samme byen som tantens hus. 

Jeg vil ikke blande meg i hva niesen gjør, men jeg ønsker ikke at min venninne skal bli politi anmeldt, fordi niesen skal lyve. Min venninne ønsker egentlig ikke å gjøre dette, men er konfliktsky. Hun vet ikke hvordan hun skal ta opp med søsteren og niesen. Føler seg presset. 

Hadde det bare vært niesen så kunne jeg meldt til lånekassen, men da kan jo de kanskje anmelde min venninne i tillegg. Jeg ønsker å ha noe håndfast å vise henne. Eksempelvis at se her, her ble både studenten og bostedseier anmeldt. Noe håndfast hun har som hun kan vise til familien. 

Noen som vet hvordan de gjør dette. Hvis jeg melder til lånekassen, tar de begge to eller kun niesen? 

Anonymkode: fda32...ae0

De ber jo da venninnen om dokumentforfalskning, i tilfelle de forventer at hun skal underskrive en falsk kontrakt, eller skriv som niesen kan sende Lånekassen ved bokontroll. Det vil bli politianmeldt. https://www.nettavisen.no/na24/studenter-forsokte-a-svindle-lanekassen-for-35-millioner/3423182958.html

Anonymkode: 6b4e1...c50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, SoWhat? said:

Herregud. Venninnen din får jammen klare å si fra selv. Melde til Lånekassen? Pass på dine egne saker kanskje? Det du bør gjøre om du skal gjøre noe er å gi venninnen din litt guts! 

Dette er tyveri fra fellesskapet, så i likhet med saker om skattesnusk, er det helt legitimt å melde fra.

Anonymkode: 43017...c06

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, SoWhat? skrev:

Oppfordrer du virkelig til å bedra lånekassen? Nei vet du hva, pass dine egne saker og gi f..... i slike oppfordringer!!

Anonymkode: f170c...4ed

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SoWhat? skrev:

Synes du NAV-svindel er greit også? Ved å godta slik oppførsel gir du nemlig en person 40% i stipend som ikke fortjener det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, NBA skrev:

Synes du NAV-svindel er greit også? Ved å godta slik oppførsel gir du nemlig en person 40% i stipend som ikke fortjener det.

Jeg sladrer aldri på noen. Det ville ikke falt meg inn. Unntak er om liv og helse står på spill. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppfordrer du virkelig til å bedra lånekassen? Nei vet du hva, pass dine egne saker og gi f..... i slike oppfordringer!!

Anonymkode: f170c...4ed

Har ikke oppfordret til noe som helst annet enn å gi venninnen guts. Hva folk gjør og ikke er ikke min sak med mindre noen er i fare. Jeg syns ikke alt er greit, men blander meg aldri i andres saker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tyveri fra fellesskapet, så i likhet med saker om skattesnusk, er det helt legitimt å melde fra.

Anonymkode: 43017...c06

Jeg er ikke noe pekefinger-menneske. Ingen moralist. Hva andre gjør får bli deres sak eller problem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir stadig oftere kontroll på borteboere, nettopp fordi flere gjør som niesen i denne tråden. 
Konsekvensene er at niesen risikerer at lån ikke blir omgjort til stipend, og også miste retten til støtte ved senere semester. 
Hun kan i tillegg miste retten til betalingsutsettelse ved senere anledning, og sletting av renter dersom noe skulle skje. 
Dette er konsekvensene dersom hun bare oppgir uriktig adresse. 

Dersom det i tillegg skrives falsk husleiekontrakt, og denne fremvises ved kontroll, så kan både venninne og niese bli anmeldt for dokumentforfalskning. 
Forutenom konsekvensene som bot og fengsel, så vil det å ha dokumentforfalskning på rulleblad kunne gjøre at man nektes innreise til ulike land som f.eks USA, man vil kunne nektes studere i utland, og selvfølgelig diskvalifiseres fra en god del yrker. 
Så før din venninne skriver falsk husleiekontrakt, så bør hun tenke på om hun muligens kunne tenkt seg besøke f.eks USA i framtiden, og om hun jobber/vil jobbe steder som krever vandelsattester. 

Anonymkode: f5a6c...222

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Jeg sladrer aldri på noen. Det ville ikke falt meg inn. Unntak er om liv og helse står på spill. 

Så du bryr deg ikke noe om at folk stjeler fra fellesskapet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NBA skrev:

Så du bryr deg ikke noe om at folk stjeler fra fellesskapet?

Jeg skrev at jeg ikke syns alt er greit. Hadde noen spurt meg om noe som gjorde at de svindlet, ville jeg nok sagt nei. Hva andre gjør er som sagt deres sak og problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg skrev at jeg ikke syns alt er greit. Hadde noen spurt meg om noe som gjorde at de svindlet, ville jeg nok sagt nei. Hva andre gjør er som sagt deres sak og problem. 

Nei, det er faktisk ditt problem, fordi hver gang du står og ser på at noen begår kriminalitet, så stjeler de fra fellesskapet!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, NBA skrev:

Nei, det er faktisk ditt problem, fordi hver gang du står og ser på at noen begår kriminalitet, så stjeler de fra fellesskapet!

Du mener at det er mitt problem. Jeg anser ikke hva andre gjør som mitt problem. Med mindre noen er i fare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør din venninne om hun er villig til å bli anmeldt for dokumentforfalskning og dermed risikere bøter og fengsel. Hvis hun har lyst til å unngå det så sier hun nei til niesen sin. En god tante lærer ikke sin niese at svindel er greit. 

Anonymkode: a86d4...bb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg er ikke noe pekefinger-menneske. Ingen moralist. Hva andre gjør får bli deres sak eller problem. 

Så da er det greit om noen stjeler 40.000kr av deg i året..resten av oss skal ikke bry oss med det..

Anonymkode: 03964...1f9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Må venninnen din skrive under på noe?

Anonymkode: b6dae...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det greit om noen stjeler 40.000kr av deg i året..resten av oss skal ikke bry oss med det..

Anonymkode: 03964...1f9

Hva dere gjør er jo deres sak da. Det er bare best og riktig å passe sine egne saker. Det er min mening. Og så gjør man det som er lovlig og rett selv om man vil det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man vet/ser lovbrudd blir begått, er man pliktig til å si fra!

Anonymkode: fdf2a...78a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du kan gjøre er å informere din venninne om de mulige konsekvensene av denne svindelen, og stå sammen med henne dersom niesen lager bråk.

Anonymkode: d58d9...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...