Gå til innhold

Snakke ned "folk flest" for å skryte opp samtalepartneren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver for tiden å utvikle meg litt på det sosiale. Smalltalke litt her og der når jeg har muligheten, ofte med venners venner. Prøver gjerne å bygge nye relasjoner og håper på å kanskje finne kjemien med noen. Men det er et aspekt ved smalltalken hvor jeg undrer meg litt over hvordan folk reagerer. Jeg kan gjerne snakke med noen som forteller at de driver med en hobby, og for eksempelets skyld kan vi si at det er noe kunst. Da kan jeg si:

"Det er jo kult at du har en slik hobby hvor du kan bruke din egen kreativitet til å fylle hverdagen. I disse dager evner folk nesten ikke det lengre, og alle må ha underholdningen servert via netflix og slikt for å ikke kjede seg".

Eller dersom noen driver med mat, kan jeg si tilsvarende om at "De fleste slenger jo bare en grandis i ovnen og virker så lite engasjert i matlaging. Spiser bare det de er trygge på fra før. Det er bra å høre at det finnes folk som fortsatt engasjerer seg"

Hensikten min er jo da å vise interesse for det samtalepartneren driver med. Men jeg lurer på om det oppfattes slik, eller om jeg kan oppfattes som en negativt ladet person som må "snakke ned" noe, for å "snakke opp" noe annet. Det kan jo ofte være et tegn på usikkerhet når man sammenligner eller setter ting opp mot hverandre. Jeg rakker aldri ned på navngitte folk, og sammenligner kun med en konstruert forestilling av "folk flest". 

Anonymkode: 78497...4a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du føle på selv. Det er også umulig å si hvordan andre vil oppleve dine utsagn. Det viktigste er jo at de er genuine fra deg!

Anonymkode: b9782...616

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ikke ok. Du snakker ned, og det er ikke greit. 

Må bare legge til at det også kan oppfattes som smisking. I verste fall. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor føler du at du må skryte folk opp? Hva med å bare droppe sånn "det er bedre enn det"-greier og heller stille spørsmål rundt de tignene personen er opptatt av?  "Hvilken mat liker du best å lage?" "Middager, ja. "Haha, jeg klarer ikke steke kjøtt rett engang, jeg. Hvordan er det man gjør? Vet man skal steke full fart på høy varme først for å "lukke" kjøttet eller hva det nå er, men så er det den gjennomstekingen, hvordan vet man om kjøttet er klart? Kan du sånt? Blablablabla..

Anonymkode: 503e3...0b6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor føler du at du må skryte folk opp? Hva med å bare droppe sånn "det er bedre enn det"-greier og heller stille spørsmål rundt de tignene personen er opptatt av?  "Hvilken mat liker du best å lage?" "Middager, ja. "Haha, jeg klarer ikke steke kjøtt rett engang, jeg. Hvordan er det man gjør? Vet man skal steke full fart på høy varme først for å "lukke" kjøttet eller hva det nå er, men så er det den gjennomstekingen, hvordan vet man om kjøttet er klart? Kan du sånt? Blablablabla..

Anonymkode: 503e3...0b6

Jeg må ikke skryte noen opp, men ønsker å vise samtalepartneren at jeg synes det de snakker om er spennende og interessant ved å gi dem en bekreftende kommentar tilbake. Ellers snakker jeg også om selve hobbyen/matlagingen på den måten du nevner. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du føle på selv. Det er også umulig å si hvordan andre vil oppleve dine utsagn. Det viktigste er jo at de er genuine fra deg!

Anonymkode: b9782...616

Klart det. Jeg går ikke rundt og overanalyserer. Men prøver å være bevisst på å unngå dårlige temaer og vinklinger som å syte, klage, skittsnakk. Jeg prøver å snakke fra et positivt perspektiv som at "jeg fikk lyst på noe å spise" fremfor negativt som "jeg er så jævlig sulten..." Spørsmålet er vel mer hvor man setter grensen.

Anonymkode: 78497...4a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville oppfattet deg som negativ og generaliserende. Kan du ikke bare gi folk kompliment uten å rakke ned på andre?

Anonymkode: 51e86...32d

• Liker 3
Skrevet

Ville funnet en annen måte å vise interesse på... selv om noen har kunst som hobby, kan de også like å se på netflix

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du høres ut som en negativ og slitsom samtalepartner. Det finnes mange bedre måter å vise interesse for og skryte av den man snakker med. 

Anonymkode: 94be7...458

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

..

Endret av AthenaRavenLuna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...