Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal søke. Er det noen som har en positiv erfaring å dele?

Anonymkode: d2e3f...d3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal søke. Er det noen som har en positiv erfaring å dele?

Skal du søke startlån fra kommunen? Det er ikke Husbanklån. Husbanklån er bare mulig å tå til helt spesielle boliger.

Starlån fra kommunen varierer fra kommune til kommune. Noen steder får du topplån på maks 200 00å, andre steder får du ingenting for atter andre steder å få fullfinansiering. Kommunens regler avgjør. 

Anonymkode: 3ddc2...c35

AnonymBruker
Skrevet

Startlån jeg tenkte på.

Håpet å kunne få en stabil plass å bo. Da jeg har barn og blitt syk, og til slutt nå ufør. 

Får selvsagt ikke lån i ordinær bank. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er noe av det beste som har skjedd meg. Jeg visste ikke selv engang hvor mye en stabil bosituasjon har å si for helsen. 

Anonymkode: 07240...dbd

• Liker 1
Skrevet

Etter skilsmisse, ingen EK, med middels inntekt og 50/50 ansvar for et barn, fikk jeg fullfinansiert en fin leilighet i et fint område. Måtte dog gjennom to runder med boligetaten, da jeg først fikk avslag.

I runde to fikk jeg møte med saksbehandler hvor jeg la frem oversikt over siste 6mnd's utgifter og inntekter, hadde ført nøye budsjett for å vise at jeg hadde kontroll på økonomien, og at SIFO-budsjettet ikke gjaldt for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk fullfinansiert enebolig til meg og to barn, rullestoltilpasset. Fikk også tilskudd. Å vite at man bor trygt og at ungene har et fast hjem er helt fantastisk, i tillegg bedre økonomi! 

Jeg hadde også en del inkassogjeld (ikke overforbruk, det var gamle strømregninger og bilreperasjoner som jeg hadde langsiktige nedbetalingsavtaler på), som kommunen visste om, og derfor gav meg avdragsfrihet de første årene. Nå har jeg betalt ned masse på den gjelden, og er helt gjeldfri neste sommer (med unntak fra boliglån). Endelig kan vi leve igjen!

Anonymkode: 19b31...730

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig hvordan folk som ikke har økonomisk sans skal reddes av kommunen, mens folk som jobber og sliter ikke skal få kjøpt engang. Det er ingen menneskerett å eie egen bolig, slik vi tror i Norge!

Anonymkode: 85393...f4d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig hvordan folk som ikke har økonomisk sans skal reddes av kommunen, mens folk som jobber og sliter ikke skal få kjøpt engang. Det er ingen menneskerett å eie egen bolig, slik vi tror i Norge!

Seriøst? Vet du egentlig hva startlån er? 

Anonymkode: 85abb...4b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, VoodooChild said:

Etter skilsmisse, ingen EK, med middels inntekt og 50/50 ansvar for et barn, fikk jeg fullfinansiert en fin leilighet i et fint område. Måtte dog gjennom to runder med boligetaten, da jeg først fikk avslag.

I runde to fikk jeg møte med saksbehandler hvor jeg la frem oversikt over siste 6mnd's utgifter og inntekter, hadde ført nøye budsjett for å vise at jeg hadde kontroll på økonomien, og at SIFO-budsjettet ikke gjaldt for meg.

Fikk du da tilskudd eller "bare" lån?

Anonymkode: a2491...c2e

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Vet du egentlig hva startlån er? 

Jepp. Startlån og tilskudd er for personer som ikke får lån i vanlig bank til kjøp av bolig, og som ikke har mulighet til å spare. Det er mange som leier som ikke har mulighet til å spare, og likevel aldri får startlån. Det er stort sett bare folk som har driti seg ut med økonomien som får det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Startlån og tilskudd er for personer som ikke får lån i vanlig bank til kjøp av bolig, og som ikke har mulighet til å spare. Det er mange som leier som ikke har mulighet til å spare, og likevel aldri får startlån. Det er stort sett bare folk som har driti seg ut med økonomien som får det.

Det er ikke så enkelt nei. Hovedgruppen for startlån er uføretrygde som pga sykdom ikke har hatt mulighet til å spare seg opp penger,og hvis du mener at er det samme som å drite seg ut med økonomien er du faen meg syk.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke startlån i din kommune/bydel dersom du hører hjemme i minst en av disse gruppene:

Familie med barn, med behov for en stabil bolig raskt

Mottar trygd/offentlige ytelser

Du står i fare for å miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig at det finnes arbeidsgivere som er villig til å betale for arbeidere med så lav mental kapasitet som du demonstrerer. Det virker som et risikoprosjekt langt større en å gi en ufør lån siden det er heller sjeldent at folk uføretrygdes pga sykdom i sin økonomiske sans:sarkasme:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig at det finnes arbeidsgivere som er villig til å betale for arbeidere med så lav mental kapasitet som du demonstrerer. Det virker som et risikoprosjekt langt større en å gi en ufør lån siden det er heller sjeldent at folk uføretrygdes pga sykdom i sin økonomiske sans:sarkasme:

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke startlån i din kommune/bydel dersom du hører hjemme i minst en av disse gruppene:

Familie med barn, med behov for en stabil bolig raskt

Mottar trygd/offentlige ytelser

Du står i fare for å miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld.

Huff ja, jeg er jo åpenbart helt på bærtur. Det er jo helt fortjent at folk som har fått seg barn uten å ha tilstrekkelig økonomi til det eller som risikerer tvangssalg fordi de ikke hadde styr på økonomien får startlån.

De eneste som fortjener det er de som mottar trygd/offentlige ytelser og som har mottatt det hele livet pga sykdom. De andre gruppene fortjener det ikke noe mer enn noen som bare er lavtlønnet.

Merkelig at det skal være så lønnsomt å være økonomisk udugelig i Norge...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff ja, jeg er jo åpenbart helt på bærtur. Det er jo helt fortjent at folk som har fått seg barn uten å ha tilstrekkelig økonomi til det eller som risikerer tvangssalg fordi de ikke hadde styr på økonomien får startlån.

De eneste som fortjener det er de som mottar trygd/offentlige ytelser og som har mottatt det hele livet pga sykdom. De andre gruppene fortjener det ikke noe mer enn noen som bare er lavtlønnet.

Takk for den! 

Jeg har startlån i kommunen. Jeg har aldri hatt så mye som ei krone i inkasso, å aldri hatt surr med økonomien min. Dog bodde jeg med x-mannen min på den tiden, å ble rett og slett psykisk nedbrutt av vold. Pga gjeld han satte oss i, hadde jeg ikke sjans til å få lån i normal bank. 

Jeg fikk startlån i kommunen pga min psykiske helse, fordi det ville være helsegevinst for meg å få ro rundt meg. Dermed fikk jeg tatt over vår felles gjeld, å han flyttet. 

Etter fordeling av verdier og gjeld, sitter jeg i dag med boligen, å er på god vei til å ha betalt ned all annen dritt. Ikke en eneste gang har jeg utsatt eller misset en betaling.

Anonymkode: 8b115...c87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for den! 

Jeg har startlån i kommunen. Jeg har aldri hatt så mye som ei krone i inkasso, å aldri hatt surr med økonomien min. Dog bodde jeg med x-mannen min på den tiden, å ble rett og slett psykisk nedbrutt av vold. Pga gjeld han satte oss i, hadde jeg ikke sjans til å få lån i normal bank. 

Jeg fikk startlån i kommunen pga min psykiske helse, fordi det ville være helsegevinst for meg å få ro rundt meg. Dermed fikk jeg tatt over vår felles gjeld, å han flyttet. 

Etter fordeling av verdier og gjeld, sitter jeg i dag med boligen, å er på god vei til å ha betalt ned all annen dritt. Ikke en eneste gang har jeg utsatt eller misset en betaling.

Anonymkode: 8b115...c87

Selvfølgelig trist med vold i nære relasjoner, men jeg stusser alltid over partnere som har null kontroll over gjeld den andre setter begge to i...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk startlån og litt tilskudd til å dekke det jeg manglet i egenkapital. Man får ikke enormt mye i lån, men nok til å kjøpe seg en liten leilighet. Jeg er kjempefornøyd😊

Bare husk at enkelte kommuner har lang behandlingstid på søknaden. Enkelte opp mot 6 mnd. 

Anonymkode: 94840...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg som måtte kaste inn håndkle i en alder av 19 etter å kjempe massivt med psyken fra jeg var 4/5 år(og per dags dato lever med c-ptsd,alvorlig anoreksi,dissosiativ lidelse,ekstrem ocd og massiv angst) grunnet grove overgrep fra egen far  fortjener ikke å skulle få en lån sånn at jeg i hvert fall kan ha en stabil og trygg ting som et eget hjem kan gi? 

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg som måtte kaste inn håndkle i en alder av 19 etter å kjempe massivt med psyken fra jeg var 4/5 år(og per dags dato lever med c-ptsd,alvorlig anoreksi,dissosiativ lidelse,ekstrem ocd og massiv angst) grunnet grove overgrep fra egen far  fortjener ikke å skulle få en lån sånn at jeg i hvert fall kan ha en stabil og trygg ting som et eget hjem kan gi? 

Du faller jo åpenbart inn i den kategorien da...

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du faller jo åpenbart inn i den kategorien da...

Men har ikke mottar ytelser hele livet da som du selv nevnte så måtte jo spørre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...