Gå til innhold

Hvordan starte et sunt kosthold og gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er overvektig med alfor mange kilo til min lille kropp. Alt har lagt seg rundt magen og jeg har nesten 40 i BMI. Det er sinnsykt mye og jeg må jo gjøre noe. Problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Har prøvd vektklubb, lifesum o.l. for å kartlegge maten jeg spiser og hvor mye, men jeg synes ikke det funket særlig for meg.

Jeg synes det er vanskelig å bruke lifesum fordi den er ikke på norsk og det er vanskelig å veie maten før jeg spiser, for hvordan gjør jeg det riktig liksom? Har prøvd og feilet der sikkert 100% når jeg holdt på.

Jeg er glad i mat og vi har middagsliste hver uke og det går i alt fra lasagne til fisk med poteter og grønnsaker. Jeg er desverre også veldig glad i søtsaker og jeg prøver å holde meg til en dag i uken. Men jeg kan få et enormt søtsug etter 1-2 dager. Jeg har surfet nettet etter oppskrifter, men jeg vil ikke kutte ut karbohydrater og sånt, for da er det veldig lite igjen som jeg kan spise. En god del av det som blir brukt i dietter, liker jeg ikke. Men jeg, i følge min tankegang, føler at så lenge jeg kutter ned på snacks, snop og brus, så kan jeg spise så og så mye av den vanlige maten. Pluss at diettene på internett er jo ikke nødvendigvis de som gjelder.

Og skal jeg forandre kostholdet, så innebærer jo det at nesten hele kostholdet til hele familien blir forandret, spesielt middager. Og det er ikke lett når man er 5 stk og 2 av dem er kresne (hvor av den ene er samboeren). Jeg har begynt med småting da, som å gå over til fullkornspasta, saft/brus uten sukker, grovbrød, og sånne ting. En annen ting er at jeg blir veldig for sulten igjen. 30-60 min etter at jeg har spist, så må jeg ha noe å spise igjen.

Meg og samboeren skal begynne å gå turer i allefall. Vi bor rett ved naturstier og et fjell som kan bestiges.

Er det noen her inne som kan dele oppskrifter/matvarer og metoder? 

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den beste metoden er å gjøre en livsstilsendring du kan holde på, ikke tenke på dette som et kort prosjekt. For å lykkes med det bør du finne ut hva som er favorittmaten og snacksen og finne ut hvordan det kan gjøres magrere. Du har ikke sjans hvis du skal nekte deg alt du synes er godt. I tillegg høres det ut som du bør veie maten og telle kalorier en periode for å finne ut hva som er en riktig porsjonsstørrelse for deg. 

Jeg har selv gått ned 20 kilo for fire år siden. Jeg har fremdeles gode og dårlige perioder, men på det jevne har jeg holdt vekta. Jeg gikk ikke på en diett med måltidsplan o.l., for jeg ville jo spise den maten jeg var glad i. For meg ble det viktig å følge med på hvordan kroppen føltes av ulik mat. Nå har jeg f. eks. nettopp vært på ferie og spist masse karbohydrater og salt, og da føler jeg for å fråtse i grønnsaker, smoothie og fisk nå som jeg er hjemme igjen for å finne tilbake til balansen. Hver dag utfordrer jeg med meg selv for å velge maten og bevegelsesmengden som gjør at kroppen min føles frisk, rask og funksjonell. Jeg kan feile i uker av ganger, av f.eks. jobbstress og syk familie, men det viktige er at jeg over tid holder balansen.

Anonymkode: 710f1...572

Skrevet

Det er vanskelig men også så enkelt egentlig.

Det med å legge om kostholdet er egentlig værst den første tiden. Litt som å slutte med snus eller røyk, bare på en mildere måte. Du trenger ikke kutte ut god middag, det synes jeg bare er tull. Men du trenger heller ikke spise deg overmett, det er her mange gjør feil. Jeg fatter ikke overvektige som sier "åh, jeg ble mett" åsså må de bare ta litt til. Så det går an å forsøke å spise litt mindre, av det du spiser nå for å gradvis venne kroppen på endringen.

Når det gjelder søtsug, så vil jeg si av egen erfaring, at det er enklest å kutte helt ut. Ikke kjøpe på lørdager heller. Jeg pleide å kjøpe på lørdager før, da kjøpte jeg inn så hadde 2-3 dager etterpå også. Samt kunne jeg kjøpe en sjokkis etc til lunsj eller etter jobb. Var mye enklere å finne påskudd for å kjøpe candy. Nå har jeg kuttet ut alt godis og det er ikke så vanskelig faktisk. Kan skeie ut 3-4 ganger i året, om skal kjøre langt eller jul f eks. Men ikke utenom.

Aktivitet er selvasgt viktig her, men for at det skal fungerer i lengden må en finne motivasjonen. Da bør det være noe en vil gjøre, ikke tvinge seg til å gå 2t tur hver dag, da ender det ofte med at man detter av vogna.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den beste metoden er å gjøre en livsstilsendring du kan holde på, ikke tenke på dette som et kort prosjekt. For å lykkes med det bør du finne ut hva som er favorittmaten og snacksen og finne ut hvordan det kan gjøres magrere. Du har ikke sjans hvis du skal nekte deg alt du synes er godt. I tillegg høres det ut som du bør veie maten og telle kalorier en periode for å finne ut hva som er en riktig porsjonsstørrelse for deg. 

Jeg har selv gått ned 20 kilo for fire år siden. Jeg har fremdeles gode og dårlige perioder, men på det jevne har jeg holdt vekta. Jeg gikk ikke på en diett med måltidsplan o.l., for jeg ville jo spise den maten jeg var glad i. For meg ble det viktig å følge med på hvordan kroppen føltes av ulik mat. Nå har jeg f. eks. nettopp vært på ferie og spist masse karbohydrater og salt, og da føler jeg for å fråtse i grønnsaker, smoothie og fisk nå som jeg er hjemme igjen for å finne tilbake til balansen. Hver dag utfordrer jeg med meg selv for å velge maten og bevegelsesmengden som gjør at kroppen min føles frisk, rask og funksjonell. Jeg kan feile i uker av ganger, av f.eks. jobbstress og syk familie, men det viktige er at jeg over tid holder balansen.

Anonymkode: 710f1...572

Det er akkurat det. Jeg vil ikke slutte å spise maten jeg synes er god. Det jeg synes er vanskelig med å veie maten er at jeg klarer ikke helt å regne ut kalorier o.l. i forhold til vekten av maten, så er det vel der jeg bommer. Men øvelse gjør mester. Er det noen tips du kan gi med på det punktet der?

Jeg og datteren vår er åpen for mer variert mat enn samboeren og guttene våre, så det er vanskelig å finne mat som alle liker. Det vi kunne ha gjort var jo at vi hadde hver sin dag hvor vi bestemte middag eller valgte en middag ut fra middagsliste, sånn at alle får noe de liker i løpet av uken.

Skrevet
1 minutt siden, kikkana skrev:

Det er vanskelig men også så enkelt egentlig.

Det med å legge om kostholdet er egentlig værst den første tiden. Litt som å slutte med snus eller røyk, bare på en mildere måte. Du trenger ikke kutte ut god middag, det synes jeg bare er tull. Men du trenger heller ikke spise deg overmett, det er her mange gjør feil. Jeg fatter ikke overvektige som sier "åh, jeg ble mett" åsså må de bare ta litt til. Så det går an å forsøke å spise litt mindre, av det du spiser nå for å gradvis venne kroppen på endringen.

Når det gjelder søtsug, så vil jeg si av egen erfaring, at det er enklest å kutte helt ut. Ikke kjøpe på lørdager heller. Jeg pleide å kjøpe på lørdager før, da kjøpte jeg inn så hadde 2-3 dager etterpå også. Samt kunne jeg kjøpe en sjokkis etc til lunsj eller etter jobb. Var mye enklere å finne påskudd for å kjøpe candy. Nå har jeg kuttet ut alt godis og det er ikke så vanskelig faktisk. Kan skeie ut 3-4 ganger i året, om skal kjøre langt eller jul f eks. Men ikke utenom.

Aktivitet er selvasgt viktig her, men for at det skal fungerer i lengden må en finne motivasjonen. Da bør det være noe en vil gjøre, ikke tvinge seg til å gå 2t tur hver dag, da ender det ofte med at man detter av vogna.

Ja, jeg må bare komme over kneiken egentlig. Jeg føler at jeg ikke spiser for mye selv om jeg er overvektig. Jeg føler at jeg spiser en passe dose i forhold til andre, men kanskje min dose er større enn andres. Når vi har middag, så prøver jeg å ta en mindre dose, mer grønnsaker, litt mindre poteter osv.

Og jeg kjenner meg igjen om det du skirver om snop. Jeg har fram til nå kjøpt snop til helgen, men så ender det opp med at jeg kjøper nok til både fredag, lørdag og søndag. Det skjer nesten hver gang, så da er jo man tilbake til start på det punktet. Men jeg klarer jo meg uten snop og snacks fra mandag til fredag, så hvorfor ikke hele uken liksom?

Jeg har prøvd flere ganger å komme i aktitivet. Jeg har prøvd medlemsskap på treningssenter flere ganger, prøvd å trene hjemme, prøvd å begynne å gå turer osv. Men det er litt stusselig å gjøre dette alene, synes jeg. Jeg vil ha noen å gå turer med selv etter sommeren, men jeg får begynne med turer med samboeren nå i sommer også kan jeg jo eventuelt gå turer alene og høre på podcasts f eks.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du ikke får til når det gjelder å telle kalorier? Å sette opp oppsettet, eller å faktisk regne ut?

Kaloritelling er egentlig enkel matte. Men du må bare sette deg inn i det, tråle igjennom første uken, også går det gradvis lettere. Først og fremst fordi du lærer deg hvordan du teller enkelt + at man gjerne spiser de samme matvarene gjennom uka, så etterhvert husker du rett og slett hvor mye du skal ha. 

1. Sett opp budsjett for hvor mange kcal du skal ha hver dag. Eksempel 1500 om dagen. 

2. Fordel så kaloriene på de ulike måltidene. Eksempel 300 på frokost, 300 på lunsj, 700 på middag og 200 på kvelds. 

3. Sett så opp typiske frokoster/lunsjer/middager og kveldsmat du liker. 

4. Regn ut hvor mye av hver matvarer du kan få innenfor budsjettet. 

Så gjenstår matten selvsagt. Jeg er elendig på matte, men klarer likevel å telle kalorier. 

forresten, min Lifesum er på norsk 🤔 Og er det matvarer som ikke ligger inne kan du legge dem inn selv og favorittmerke dem 😊

Anonymkode: 9dcf8...199

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon som deg.

Har sluttet med sukkerholdig drikke, og begynt å spise de berømmelige fem om dagen.

Ble ofte fysen på kvelden, så nå går jeg tur istedenfor å sitte på sofaen og se på tv. Målet er 10 000 skritt hver dag.

Gått ned 1 kg denne uken. Ja..det er ikke mye, men det går riktig vei!

Anonymkode: 700fe...373

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i samme situasjon som deg.

Har sluttet med sukkerholdig drikke, og begynt å spise de berømmelige fem om dagen.

Ble ofte fysen på kvelden, så nå går jeg tur istedenfor å sitte på sofaen og se på tv. Målet er 10 000 skritt hver dag.

Gått ned 1 kg denne uken. Ja..det er ikke mye, men det går riktig vei!

Anonymkode: 700fe...373

1 kg på en uke er mye!😊

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke helomvende kostholdet for hele familien fordi du skal ned i vekt. Til frokost, lunsj og kvelds kan du spise tilpasset for at du skal ned i vekt uten store hensyn til de andre, og til middag gjøre modifiseringer med f.eks tilbehør og kontroll av porsjoner slik at dere alle kan spise det samme. Skal dere ha kjøttkaker f.eks så holder det med en potet, to kjøttkaker, resten grønnsaker og litt brunsaus. Til fredagstacoen kan du droppe skjell/tacolefse og heller spise det som en salat (evt bruke salatblader som wraps). Lettost (evt mindre mengde) og ekstra lett rømme. Pøs på med mer grønt og litt mindre kjøtt, bruk evt kyllingfilet eller kyllingkjøttdeig.

Man må tørre å smake litt nye ting, men ta det steg for steg og utfordre deg selv. Lag maten fra bunnen av, velg fullkorn, mer grønt fremfor ris og pasta, vann som tørstedrikk (tilsett noen sitronskiver eller bær i vannet for smak). Godteri/snacks kun en kveld i uka. 

Og beveg deg. Et mål om så-så mange skritt, minutter eller antall km PR dag kan kanskje være motiverende? Og ikke gjør deg selv avhengig av andre for å få det til. Gjør gåturen til egentid de gangene du går alene, nyt stillheten og naturen eller hør på en lydbok mens du går :) du må velge dette for deg selv og ikke se på det som stusslig å være i aktivitet alene.

Anonymkode: ebdb8...625

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ikke får til når det gjelder å telle kalorier? Å sette opp oppsettet, eller å faktisk regne ut?

Kaloritelling er egentlig enkel matte. Men du må bare sette deg inn i det, tråle igjennom første uken, også går det gradvis lettere. Først og fremst fordi du lærer deg hvordan du teller enkelt + at man gjerne spiser de samme matvarene gjennom uka, så etterhvert husker du rett og slett hvor mye du skal ha. 

1. Sett opp budsjett for hvor mange kcal du skal ha hver dag. Eksempel 1500 om dagen. 

2. Fordel så kaloriene på de ulike måltidene. Eksempel 300 på frokost, 300 på lunsj, 700 på middag og 200 på kvelds. 

3. Sett så opp typiske frokoster/lunsjer/middager og kveldsmat du liker. 

4. Regn ut hvor mye av hver matvarer du kan få innenfor budsjettet. 

Så gjenstår matten selvsagt. Jeg er elendig på matte, men klarer likevel å telle kalorier. 

forresten, min Lifesum er på norsk 🤔 Og er det matvarer som ikke ligger inne kan du legge dem inn selv og favorittmerke dem 😊

Det er vel litt av begge deler. Litt sånn at 100 gram er så og så mye fett, sukker, protein, kalorier osv. Så skal man gjerne finne ut hvor mye f eks 12 gram er. Mulig jeg virker dum nå 😂 Men bra at samboeren er flink i matte og kan friske opp hukommelsen min litt når det gjelder enkelte matte oppgaver.

Jeg tror min lifesum også var på norsk, men det ble litt sånn kaos med den synes jeg. Kanskje jeg ikke fylte ut ting riktig. Kan jo prøve den igjen.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger jo ikke helomvende kostholdet for hele familien fordi du skal ned i vekt. Til frokost, lunsj og kvelds kan du spise tilpasset for at du skal ned i vekt uten store hensyn til de andre, og til middag gjøre modifiseringer med f.eks tilbehør og kontroll av porsjoner slik at dere alle kan spise det samme. Skal dere ha kjøttkaker f.eks så holder det med en potet, to kjøttkaker, resten grønnsaker og litt brunsaus. Til fredagstacoen kan du droppe skjell/tacolefse og heller spise det som en salat (evt bruke salatblader som wraps). Lettost (evt mindre mengde) og ekstra lett rømme. Pøs på med mer grønt og litt mindre kjøtt, bruk evt kyllingfilet eller kyllingkjøttdeig.

Man må tørre å smake litt nye ting, men ta det steg for steg og utfordre deg selv. Lag maten fra bunnen av, velg fullkorn, mer grønt fremfor ris og pasta, vann som tørstedrikk (tilsett noen sitronskiver eller bær i vannet for smak). Godteri/snacks kun en kveld i uka. 

Og beveg deg. Et mål om så-så mange skritt, minutter eller antall km PR dag kan kanskje være motiverende? Og ikke gjør deg selv avhengig av andre for å få det til. Gjør gåturen til egentid de gangene du går alene, nyt stillheten og naturen eller hør på en lydbok mens du går :) du må velge dette for deg selv og ikke se på det som stusslig å være i aktivitet alene.

Det der var ikke dumt, altså. Det har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg virkelig prøve neste gang vi skal ha taco. Jeg er glad i frukt og grønt, så jeg kan virkelig slå meg løs der når det gjelder tilbehør til middager. Masse gode tips her også ☺️

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke anbefalt lett produkter. Mer og mer forskning viser at de bidrar til fedme. 

https://www.bedre-helse.com/442661315

Ultra prossesert mat =lett produkter. 

Anonymkode: 13d9f...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke endre kosthold eller trene, nok med å spise mindre. Du kan sannsynligvis droppe en hel lunsj eller frokost og fortsatt få i deg nok kalorier den dagen. Ville anbefalt å droppet brus opg saft i hverdagen, vann er god tørstedrikk. Saft og brus med søtning kan gi cravings eller søtsug.

Om du er plaget med søtsug og cravings, så kan du forsøke ta en gulrot eller kaffe eller te. Du må stanse deg selv fra å spise, for kroppen din trenger ikke mat når du spiste for 1 time siden. 100g sjokolade er 1/3 av maten du trenger på en hel dag. Da kan du møtekaloribehovet ditt ved å spise en liten middag og kanskje en skive med pålegg. Da har du lett spist alle kaloriene kroppen din trenger den dagen, og alt etter det lagres som fett

Om du spiser mye, så kan du lett møte kaloribehovet ditt på middag, lunsj og 1/3 middagsporsjon. Alt etter det lagres som fett. Jeg tror du hadde blitt sjokkert om du fikk se hva en slank person som trener veldig lite egentlig spiser i løpet av en dag. Det er ikke mye. Jeg kan spise to større middagsporsjoner i løpet av en dag (2 store tallerkener) og det kan være alt jeg trenger og spiser i løpet av en dag. Du spiser sannsynligvis dobbelt så mye eller mer enn det i løpet av en dag, og BMI-en din er derfor dobbel så høy

Anonymkode: 4be68...341

AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som meg. Jeg har fastet siden mai, 16:8. Spiser ikke etter kl 19 og ikke før kl 11. Spiser det jeg vil og kan finne på å ta meg en liten neve med chips, men fråtsingen har sluttet, jeg orker ikke store mengder lenger og jeg blir fortere mett. Gått ned 8 kg uten å telle en eneste kalori, 

Anonymkode: e61a9...5f7

Skrevet
9 timer siden, Kittykat skrev:

Det er vel litt av begge deler. Litt sånn at 100 gram er så og så mye fett, sukker, protein, kalorier osv. Så skal man gjerne finne ut hvor mye f eks 12 gram er. Mulig jeg virker dum nå 😂 Men bra at samboeren er flink i matte og kan friske opp hukommelsen min litt når det gjelder enkelte matte oppgaver.

Jeg tror min lifesum også var på norsk, men det ble litt sånn kaos med den synes jeg. Kanskje jeg ikke fylte ut ting riktig. Kan jo prøve den igjen.

Det er ikke vanskelig: det står alltid oppgitt kaloriinnhold pr. 100 g. Da deler du det tallet på 100 og ganger med hvor mye du skal ha. Har du leverpostei på brødskiva har vel det ca 240 kcal  pr. 100 g. Altså 2,4 pr gram. Tar du 20 g på brødskiva ganger du 20 med 2,4.

Spiser du jordbær har vel det 30 kcal eller noe. 30 del på 100 er 0,3. Du ganger da det du spiser med 0,3. Dette gjelder alt.

Ellesr vil jeg si at nettsidene til Grete Roede inneholder en haug av oppskrifter på alle måltider og der er det oppgitt kcal pr. porsjon. Det er vel egentlig alt du trenger:)

Ang. trening ville jeg bare lagt inn gåturer til å begynne med. Hver dag. Det trenger ikke være så lange turer heller, bare at du har litt rutine på det. Det er maten som gjør noe med vekten din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi er i samme båt, og det som har funket for meg er følgende: 

- Regn ut BMRen din, finn ut hvor mye kcal du trenger pr dag. Legg deg ca 500 kcal under dette, gjerne litt mer for å være på den sikre siden. 

- Ikke spis hele dagen. Ha et begrenset tidsrom i løpet av dagen hvor du inntar all mat og væske som ikke er vann, Farris naturell og svart kaffe, jeg spiser mellom 11-19 ca, men justerer ved behov. Hvis du vil lese forskning eller få mer informasjon om dette så kalles det periodisk faste. Jeg trodde det skulle være grusomt fordi jeg hater å være sulten, men jeg er ikke mer sulten nå enn før. Bare til litt andre tidspunkt. 

- Hvordan er livsstilen til familien din da? Barn påvirkes jo ofte av foreldrenes livsstil i forhold til mat og aktivitet, og at du gjør positive endringer er ofte positivt for hele familien. Sykle og gå til steder, fokusere på 3 gode måltider med næringsrik mat. 

- Vær snill mot magen og tarmbakteriene: jeg prøver å velge fiberrik mat, grønnsaker til alle måltider og styrer unna falsk søtning så godt jeg kan. 

- Les og let etter informasjon som kan hjelpe deg. Jeg har hatt god nytte av podcastene Cut the fat og Intermittent fasting med Gin Stephens. Så legger jeg vekt på det som passer for meg. Jeg fant de på Spotify.

Lykke til! Det er vanskelig å være der at man vet man må gjøre noe,  men man vet ikke hva. Ofte ser man fler begrensninger enn muligheter. Men, alt er bedre enn å ikke gjøre noe! Fokuser på hvor du vil være om 1 år, 5 år, 20 år.. 

Jeg hadde min oppvåkning for 2 måneder siden. Jeg startet med å telle kalorier strengt med Lifesum og fokusere på mer hverdagsbevegelse. Syntes det gikk veldig fint, jeg fikk plass til god mat og snacks inni budsjettet. Gikk ned. Merket at jeg ble stadig mer sløv med registreringen, slik jeg har blitt før etter ca 4 uker. Derfor hoppet jeg på fasting, og det er mye - mye enklere. Jeg teller kun grovt ca hva jeg spiser, fokuserer på næringsrik mat med masse bær og grønnsaker, og får rett og slett ikke tid til all den "kosingen" med mat som jeg gjorde før. Nå må jeg kose meg på kvelden med andre ting, feks kryssord, mannen, film, strikketøy eller en bok. Får fortsatt plass til en is eller et glass vin av og til, hvis jeg vil. 

Jeg har innsett at dette er noe jeg må jobbe med hver dag, resten av livet mitt. Og at det er slik for de aller fleste andre uansett vekt og måte å gjøre det på.

Anonymkode: 06620...2a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi er i samme båt, og det som har funket for meg er følgende: 

- Regn ut BMRen din, finn ut hvor mye kcal du trenger pr dag. Legg deg ca 500 kcal under dette, gjerne litt mer for å være på den sikre siden. 

- Ikke spis hele dagen. Ha et begrenset tidsrom i løpet av dagen hvor du inntar all mat og væske som ikke er vann, Farris naturell og svart kaffe, jeg spiser mellom 11-19 ca, men justerer ved behov. Hvis du vil lese forskning eller få mer informasjon om dette så kalles det periodisk faste. Jeg trodde det skulle være grusomt fordi jeg hater å være sulten, men jeg er ikke mer sulten nå enn før. Bare til litt andre tidspunkt. 

- Hvordan er livsstilen til familien din da? Barn påvirkes jo ofte av foreldrenes livsstil i forhold til mat og aktivitet, og at du gjør positive endringer er ofte positivt for hele familien. Sykle og gå til steder, fokusere på 3 gode måltider med næringsrik mat. 

- Vær snill mot magen og tarmbakteriene: jeg prøver å velge fiberrik mat, grønnsaker til alle måltider og styrer unna falsk søtning så godt jeg kan. 

- Les og let etter informasjon som kan hjelpe deg. Jeg har hatt god nytte av podcastene Cut the fat og Intermittent fasting med Gin Stephens. Så legger jeg vekt på det som passer for meg. Jeg fant de på Spotify.

Lykke til! Det er vanskelig å være der at man vet man må gjøre noe,  men man vet ikke hva. Ofte ser man fler begrensninger enn muligheter. Men, alt er bedre enn å ikke gjøre noe! Fokuser på hvor du vil være om 1 år, 5 år, 20 år.. 

Jeg hadde min oppvåkning for 2 måneder siden. Jeg startet med å telle kalorier strengt med Lifesum og fokusere på mer hverdagsbevegelse. Syntes det gikk veldig fint, jeg fikk plass til god mat og snacks inni budsjettet. Gikk ned. Merket at jeg ble stadig mer sløv med registreringen, slik jeg har blitt før etter ca 4 uker. Derfor hoppet jeg på fasting, og det er mye - mye enklere. Jeg teller kun grovt ca hva jeg spiser, fokuserer på næringsrik mat med masse bær og grønnsaker, og får rett og slett ikke tid til all den "kosingen" med mat som jeg gjorde før. Nå må jeg kose meg på kvelden med andre ting, feks kryssord, mannen, film, strikketøy eller en bok. Får fortsatt plass til en is eller et glass vin av og til, hvis jeg vil. 

Jeg har innsett at dette er noe jeg må jobbe med hver dag, resten av livet mitt. Og at det er slik for de aller fleste andre uansett vekt og måte å gjøre det på.

Jeg har forresten gått ned 9 kg, men best av alt så er jeg mer i aktivitet og føler meg mye mye bedre! Det føles ikke vanskelig, så jeg vet jeg kan fortsette så lenge jeg må. Det følte jeg ikke med ren kaloritelling.

AnonymBruker
Skrevet

Har gått ned 60 kg. Spiser fortsatt snop/snacks hver dag, men velger det med mindre kalorier. Popcorn og en liten flaske brus f.eks. Hardt godteri som ikke kan maules men må suges på. Da er det begrenset hvor mange man gidder å spise. Grønnsaker og holiday-dip er digg. 

Anonymkode: c38bc...a2b

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Kittykat skrev:

Det jeg har pleid å gjøre er å regne meg ned. Først og fremst - ikke bry deg om makroene (fett/proteiner/karb), men kun om Kcal. Skal du ha feks 12 gram så deler du bare det som er 100g på 10 feks, og da vet du hva det er i 10gram. Osv. 😊

kanskje er det lettere om du kun setter opp én dag. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Kittykat skrev:

Anbefaler Grete Roede sin matdagbok i stedet for lifesum. Der har de nesten alle norske matvarer og du behøver bare å føre inn antall gram så regner nettsiden ut kaloriinnholdet for deg. Du må bare huske å veie maten. 

Dette er ikke vanskelig, hvis du virkelig vil ned i vekt.

Anonymkode: ca358...c7e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...