Gå til innhold

Markiser eller utvendig persienne?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest overopphetet

Hei

Etter å ha slitt med overopphetet stue og kjøkken i mange år, har jeg i år lyst til å gjøre noe med det og installere markise eller utvendig persienne. Er det noen som har erfaringer (eller meninger...) om hva som er best? Vi har gamle vinduer som åpnes utover i hele loddrett retning, dvs. med utvendige persienner vil vi ikke få åpnet vinduene (men det trenger vi kanskje ikke hvis vi får bra solskjerming). Noen tips eller gode råd? Er det noen som har installert enten markise eller utvendig persienne og ønsket det hadde valgt det andre?

Hilsen Varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest onyx, i.i.

Hadde markiser der vi bodde før. Det fungerte forsåvidt greit, men jeg syntes det var mye styr å sveive ut og inn (regn og vind). Tviler på at jeg ville valgt markiser selv idag.

Hva med innvendige persiener? Da vil det være mulig å åpne vinduer selv om persiennen er nede. Har innvendige persienner i stål selv og de fungerer faktisk utmerket med å holde sola og varmen ute av stua. I tillegg er det jo lett å regulere de etter hvor mye lys du vil ha inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for utvendige persienner. De reduserer varmeinnslipp langt bedre enn innvendige persienner.

Her kan du lese mer om utvendige persienner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zitrus

Hvis det er varmen som er problemet, hjelper ikke innvendige persienner.

Vi hadde samme diskusjon her, markiser eller utv. persienner? Valget falt på "screen", en duk på utsiden av vinduet (rulles opp og ned innenfra som en persienne). Stagger varmen, men slipper igjennom lyset - FUNKER!

http://www.lady.no/screens.htm

Zitrus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg ville uten tvil valgt markise.

Utvendig persienne gjør at du mister totalt utsyn, huset ditt blir som en hermetikkboks..... Klart at det holder varmen ute, men det gjør markiser også, og da kan du se ut av vinduet ditt.

Vi har samme diskusjon her hjemme, jeg vil ha markiser og gubben vil ha hermetikk. Gjett hvem som ikke gir seg............. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overopphetet

Hei igjen

Takk for innspill. Ikke godt å bli klok på dette. :roll: Har begynt å kikke veldig på andre hus for å se hvilke løsninger de har gått for - en helt ny interesse for meg :-? Solskjerming-spotting!

Tar gjerne imot flere tips. Jeg er litt redd for "hermetikkboks"-inntrykket som ble nevnt, men hvor mye ser man egentlig ut med en markise? Litt ut på plenen?? Bedre enn en grå vegg av persienner.... Synes screens høres interessant ut. Stopper de kun varme og ikke sollys? Det største problemet er varmen, men hvis vi kunne redusere faren for en falmet sofa gjør det ingenting...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Hei igjen

Takk for innspill. Ikke godt å bli klok på dette.  :roll: Har begynt å kikke veldig på andre hus for å se hvilke løsninger de har gått for - en helt ny interesse for meg  :-?  Solskjerming-spotting!

Tar gjerne imot flere tips. Jeg er litt redd for "hermetikkboks"-inntrykket som ble nevnt, men hvor mye ser man egentlig ut med en markise? Litt ut på plenen?? Bedre enn en grå vegg av persienner.... Synes screens høres interessant ut. Stopper de kun varme og ikke sollys? Det største problemet er varmen, men hvis vi kunne redusere faren for en falmet sofa gjør det ingenting...

:)

Huset til naboen ser ihvertfall ut som en hermetikkboks når alle persiennene er nede. Det ser ut som om de venter bombeangrep når som helst.........

Hvor mye du ser ut under en markise kommer jo an på i hvilken etasje du befinner deg. Vi skal ha markiser bare i andre og tredje etasje, så vi kommer til å se hele hagen vår og litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zitrus

Hei igjen

Vi er ihvertfall veldig fornøyd med vår screen. Ja, den tar varmen, men ikke lyset. Det er sikkert fargeavhengig, de finnes i mange farger. Vår er helt lys (antikkhvit?). Duken finnes i to tykkelser, den tykkeste er selvfølgelig mest effektiv mot varme, men man kan ikke se ordentlig igjennom den. Vel, man kan ikke få alt, både utsikt og kjølig stue.

Innbiller meg at markise ikke hjelper like mye mot varmen, men markisa har jo en annen funksjon også - som tak over terrasse f.eks.

Zitrus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde markiser i mitt gamle hus.. til de blåste i stykker... Satte påå utvendige persienner etterpå.. Jeg var veldig fornøyd med disse... de dekket for solen hele tiden..Hadde problem med når solen kom inn fra siden på persiennene... Velger utvendige persienner på mitt nye hus og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dreyer.

Har utvendig persienne og er kjempefornøyd med det. Man trenger ikke å lukke persienna helt igjen for at den skal funke, man tåler vel litt sollys inne?

Hadde markiser der jeg bodde før, og de to tingene kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bonytt som kommer i butikkene til helgen, står det endel om ulike typer solavskjerming. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overopphetet

Da har vi bestilt utvendige persienner. Håper det vil fungere bra! Synd jeg ikke ventet litt siden jeg abonnerer på Bonytt, men tror jeg har gjort det lure. Ser fram til en svalere sommer enn på lenge - regner med at persiennene kommer med solgaranti?

God sol og sommer og takk for alle innspill! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...