Gå til innhold

Forstuet hånd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kort fortalt, jeg ble sint og slo hånden i en hard overflate. Med knyttet neve, men jeg slo ikke som om jeg slo til noen - slo med lillefingeren ned om dere skjønner, høyre side av høyre hånda ned.. Jeg kan bøye lillefingeren osv, det gjør ganske vondt, men det går. Jeg klarer dermed ikke bruke hånda ordentlig, kan f.eks ikke løfte noe tungt, men om jeg lar være å bruke lillefingeren så går det til en viss grad. Gjør ganske vondt langs siden på selve hånda og det begynner å bli blått. Kan ikke bruke høyre hånda til å reise meg opp om jeg sitter på gulvet osv. Klarer ikke knyte neven ordentlig pga det gjør vondt, og det gjør mest vondt rundt knoken på lillefingeren og langs hånden, samt i selve lillefingeren.

Er dette bare kraftig forstuing? Har aldri forstuet noe før (heller ikke brukket), men vet jo at ved brudd så blir det aller meste umulig med kroppsdelen som det er brudd i, og det er jo ikke tilfelle med meg nå. Skal så klart dra til legen på mandag om det blir verre, dette er ikke akkurat "legevaktmateriale". Vil bare høre hva andre tror, evt om andre som har forstuet hånda kan relatere til dette? 

Anonymkode: 3aab8...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du knytter hånden/legger fingrene inn i håndflaten, kommer lillefingeren under de andre fingrene? Hvis den gjør det må du oppsøke lege, da har du muligens et brudd med rotasjonsfeil som kanskje må behandles. 

Brudd kan gi ganske lite plager, så du kan ikke vurdere om det er brudd eller ikke ut fra om noe er "ganske umulig". 

Anonymkode: 4c8c9...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du knytter hånden/legger fingrene inn i håndflaten, kommer lillefingeren under de andre fingrene? Hvis den gjør det må du oppsøke lege, da har du muligens et brudd med rotasjonsfeil som kanskje må behandles. 

Brudd kan gi ganske lite plager, så du kan ikke vurdere om det er brudd eller ikke ut fra om noe er "ganske umulig". 

Anonymkode: 4c8c9...abe

Nei, lillefingeren kommer ikke under de andre fingrene. Det gjør derimot veldig vondt i fingeren og nedover hånda når jeg knytter hånden. 

Jeg mente plager som i at man ikke kan belaste osv, samt at det gjør jo vondt å ha et brudd.... Mistenker ikke selv at fingeren er brukket eller at der er brudd i hånden, men tenker i retning kraftig forstuing, eventuelt brist i bein. Må nesten se det an i morgen. Synd jeg har en jobb der jeg er 100% avhengig av å kunne belaste høyrehånda, håper det kommer seg til mandag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen andre som vet? I dag er hånden fortsatt hoven, litt blå inni. Klarer å bruke hånden til en viss grad, men det er vondt og det spenner på/trykker i hånda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si. Jeg fikk en smell i hånden på karatetrening og både legen og jeg trodde det bare var en kraftig forstuing - inntil røntgenbildet ble tatt.

En beinflis var rett og slett slått av og lå "løs" inni vevet og dessuten var et leddbånd røket. 

Anbefaler en tur til legen og røntgenbilde så du er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en utbredt misforståelse at det går an å diagnostisere brudd utifra rørlighet. For å finne ut om det er brudd, må det tas røntgenbilde(r).

Anonymkode: 0b4d6...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja ok, men bør jeg vente til i morgen? Jeg har som sagt jobb på mandag, og slik hånden er nå er det svært begrenset hva jeg kan gjøre på jobb (jobber innen helse). Tviler på at de vil ta røntgen av hånda på legevakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at de vil ta røntgen av hånda på legevakta.

Kommer vel an på hvor legevakta er, tenker jeg. Da jeg oppsøkte legevakt etter min smell så fikk jeg time til røntgen dagen derpå hos det lille lokalsykehuset. Vil tro at hvis legevakt holder til på et større sykehus så kan det gå raskere. Det er jo ikke akkurat snakk om livstruende skade, men på den annen side så kan det være de synes det blir litt lenge å vente til mandag når du alt har gått et døgn med det (litt uklart fra innlegget ditt når det skjedde, men tar utgangspunkt i at det var i går en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja ok, men bør jeg vente til i morgen? Jeg har som sagt jobb på mandag, og slik hånden er nå er det svært begrenset hva jeg kan gjøre på jobb (jobber innen helse). Tviler på at de vil ta røntgen av hånda på legevakta. 

I Oslo vil de ta røntgen av hånda på legevakta. Jeg vet ikke hvordan det er andre steder, der legevakta ikke har egen mulighet for røntgen. Ring og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det håndleddsbrudd, er det greit å få gjort noe med det så raskt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Cata skrev:

Kommer vel an på hvor legevakta er, tenker jeg. Da jeg oppsøkte legevakt etter min smell så fikk jeg time til røntgen dagen derpå hos det lille lokalsykehuset. Vil tro at hvis legevakt holder til på et større sykehus så kan det gå raskere. Det er jo ikke akkurat snakk om livstruende skade, men på den annen side så kan det være de synes det blir litt lenge å vente til mandag når du alt har gått et døgn med det (litt uklart fra innlegget ditt når det skjedde, men tar utgangspunkt i at det var i går en gang).

Dette er i en liten by og legevakta er ikke på sykehuset. Det skjedde i går kveld. Jeg føler selv at det ikke er brudd (kanskje det kan være en liten brist, men ærlig talt tror jeg den bare er forstuet), dermed er alvorlighetsgraden ganske lav. Problemet er at jeg er delvis handikappet i hånda, og det er dumt i forbindelse med jobb. Det er jo også vondt, men er kun vondt om jeg bruker hånda. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Oslo vil de ta røntgen av hånda på legevakta. Jeg vet ikke hvordan det er andre steder, der legevakta ikke har egen mulighet for røntgen. Ring og spør.

Legevakta her har ikke mulighet for annen undersøkelse enn det som kan gjøres av lege med tilgjengelige hjelpemidler, ettersom legevakta ikke er i nærheten av sykehuset.. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det håndleddsbrudd, er det greit å få gjort noe med det så raskt som mulig.

Det er definitivt ikke håndleddet. Vanskelig å rotere hånda ordentlig, men det er pga smerter i selve hånda, håndleddet gjør ikke vondt. Jeg tror heller ikke at jeg hadde klart å løfte f.eks et glass med drikke eller pc'en med brukket håndledd. Her sitter det i så tilfelle i lillefingeren, knoken ved lillefingeren eller på siden av hånda. 

Sitter langt inne å ringe legevakta nå, for hånda fungerer, men langt ifra optimalt. Jeg vil vente noen dager og se. Om det er like ille i morgen så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre ang jobben. Bør jeg ringe og forklare hvordan hånden er og la det være opp til de om de vil finne en vikar for meg eller ikke, ettersom det er lite jeg kan gjøre med hånden? Jobber på sykehjem, så.... :( Er litt rådvill nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først: Jeg er ikke medisiner. Men jeg har uheldigvis litt erfaring med bruddskader.

Det er ørten småbein i hånda. Er noen av dem ute av stilling, bør de på plass og stabiliseres så raskt som mulig. Så det er et poeng å finne ut om det faktisk er brudd eller forstuing.

Ring din lokale legevakt og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først: Jeg er ikke medisiner. Men jeg har uheldigvis litt erfaring med bruddskader.

Det er ørten småbein i hånda. Er noen av dem ute av stilling, bør de på plass og stabiliseres så raskt som mulig. Så det er et poeng å finne ut om det faktisk er brudd eller forstuing.

Ring din lokale legevakt og spør.

Takk for svar. Det ser ikke ut som noe er ut av stilling, jeg er hoven i hånda men det er ikke ekstremt. Smertene er langt ifra uutholdelige, på en skala fra 1 til 10 vil jeg si 3-4 kanskje ved belastning. Kommer noen ganger til et punkt der det ikke går, men det er om jeg legger mye vekt på hånda. Det er lillefingeren og siden av hånda som har det verst.

Det burde jo være mer smertefullt enn som så om det skulle vært brudd? Jeg er ikke en person som tåler mye heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Det ser ikke ut som noe er ut av stilling, jeg er hoven i hånda men det er ikke ekstremt. Smertene er langt ifra uutholdelige, på en skala fra 1 til 10 vil jeg si 3-4 kanskje ved belastning. Kommer noen ganger til et punkt der det ikke går, men det er om jeg legger mye vekt på hånda. Det er lillefingeren og siden av hånda som har det verst.

Det burde jo være mer smertefullt enn som så om det skulle vært brudd? Jeg er ikke en person som tåler mye heller 

Når hånda er hoven, ser du ikke om noen småbein er ute av stilling. Bruddskader er sjelden veldig smertefulle. En forstuelse kan være langt verre, faktisk.

Du gjør som du vil. Hadde du vært ungen min, hadde jeg kjørt deg på legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når hånda er hoven, ser du ikke om noen småbein er ute av stilling. Bruddskader er sjelden veldig smertefulle. En forstuelse kan være langt verre, faktisk.

Du gjør som du vil. Hadde du vært ungen min, hadde jeg kjørt deg på legevakta.

Takk for svar igjen. Kan godt hende jeg ringer de allerede i dag da.. Når jeg studerer hendene ser det faktisk ut som lillefingeren på hånda som jeg har skadet er litt i feilstilling. Bleh. For et styr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han trykket og dro på hånden og fingrene, sa at det ikke var brudd men at hånden var kraftig forslått og at jeg har en stor blødning inni hånden. Så fikk beskjed om å holde den i ro, legge is på osv og begynne å strekke/tøye på den i morgen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...