Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp blitt ferdig med min Batchelorgrad i historie.

En grad jeg vel, ikke kan bruke til mye. Jeg har tenkt på å ta en Master, men er det noe vits? Jeg har hørt at for å få en god jobb med historie, arkiv, undervisning etc, så burde man ha en doktor grad. Jeg vet ikke om jeg kan klare det.

Anonymkode: 1ad8d...ecf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt. En bachelor er det ikke så mye bruk for, med mindre du bruker den i en lærerutdanning. Vil du bli lærer, trenger du ikke master, men da må du ha minst et annet fag også, pluss pedagogikk.

Man trenger ikke doktorgrad for å få en relevant jobb innen historie. Men bruk tid på å tenke over hvordan du vil sette sammen graden din mht fremtidig jobb. Jeg var ferdig med master for 3 år siden, fikk relevant jobb med en gang. 

Anonymkode: 36a70...dff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo viktig å få seg en jobb etter endte studier... Jeg regner med at du også har et studielån og andre regninger å betale. Du bør vel prate med de rundt deg innen feltet og høre hvordan sjansene er for å få jobb. Men du skriver at du ikke kan bruke bachelorgraden din til så mye, da lurer jeg vel nesten på hvorfor du har brukt 3 år på den i utgangspunktet 🙈 Håper det ordner seg, stå på 💪

Anonymkode: 6a9c1...461

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Definitivt. En bachelor er det ikke så mye bruk for, med mindre du bruker den i en lærerutdanning. Vil du bli lærer, trenger du ikke master, men da må du ha minst et annet fag også, pluss pedagogikk.

Man trenger ikke doktorgrad for å få en relevant jobb innen historie. Men bruk tid på å tenke over hvordan du vil sette sammen graden din mht fremtidig jobb. Jeg var ferdig med master for 3 år siden, fikk relevant jobb med en gang. 

Det er masterkrav på lærerutdanningen fra og med i høst, så jo, man må ha master for å bli lærer. 

Anonymkode: aeb10...982

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

da lurer jeg vel nesten på hvorfor du har brukt 3 år på den i utgangspunktet

Om jeg skal tippe (dersom moderatorene tillater det og ikke modererer som spekulasjon), så er det fordi TS har blitt matet i hele ungdomstiden (ungdoms- og videregående skole) om at man MÅ starte på høyere utdanning omtrent dagen man har fått vitnemålet sitt fra grunnskolen, og historie var det eneste som vedkommende så på som spennende nok til å studere i 3 år. Det er et stort problem i det norske samfunnet at det er slik et jag med å studere med en gang, når du knapt vet hva du selv liker å gjøre.

Huff, nå sporet jeg av litt, men synes dette er så håpløst. Tenk så få valg man tar som 18-åring som du ville tatt som 23-åring, og da skal du liksom velge retningen du skal jobbe i 40 år?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, NBA skrev:

Om jeg skal tippe (dersom moderatorene tillater det og ikke modererer som spekulasjon), så er det fordi TS har blitt matet i hele ungdomstiden (ungdoms- og videregående skole) om at man MÅ starte på høyere utdanning omtrent dagen man har fått vitnemålet sitt fra grunnskolen, og historie var det eneste som vedkommende så på som spennende nok til å studere i 3 år. Det er et stort problem i det norske samfunnet at det er slik et jag med å studere med en gang, når du knapt vet hva du selv liker å gjøre.

Huff, nå sporet jeg av litt, men synes dette er så håpløst. Tenk så få valg man tar som 18-åring som du ville tatt som 23-åring, og da skal du liksom velge retningen du skal jobbe i 40 år?

Du har litt rett. Jeg følte at jeg måtte ta en utdanning. For uten utdanning får man seg ikke jobb. Jeg er meget interessert i historie. Har egentlig alltid vært. Dette var meg. Kan hende jeg ikke tenkte på jobb etter endt studie da, det er sant. Valgmulighetene er jo begrenset. Har jeg flaks kan jeg få jobb på ett museum eller i ett arkiv. Jeg gikk ut med en A, så karakterene er bra. Men jeg mangler relevant jobb erfaring. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har litt rett. Jeg følte at jeg måtte ta en utdanning. For uten utdanning får man seg ikke jobb. Jeg er meget interessert i historie. Har egentlig alltid vært. Dette var meg. Kan hende jeg ikke tenkte på jobb etter endt studie da, det er sant. Valgmulighetene er jo begrenset. Har jeg flaks kan jeg få jobb på ett museum eller i ett arkiv. Jeg gikk ut med en A, så karakterene er bra. Men jeg mangler relevant jobb erfaring. 

Jeg vurderte å studere historie, men tenkte at jobbutsiktene var så dårlige at jeg valgte noe helt annet. Var dog nylig på rundtur i Italia, og drømte om at jeg hadde tatt en master i historie, arkeologi eller liknende og levd av det der nede. Så ikke gi opp, de som har det best i jobbene sine er de som jobber med det de elsker :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du lyst til å jobbe med, da? Du må enten ta master - eller begynne å studere noe helt annet. En bachelor i historie kommer du ikke langt med.

Anonymkode: 502e1...feb

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva har du lyst til å jobbe med, da? Du må enten ta master - eller begynne å studere noe helt annet. En bachelor i historie kommer du ikke langt med.

Jeg har lyst til å jobbe i ett arkiv, eller drive med annen forskning. Jeg elsker å analysere gamle dokumenter. 

Som sagt, jeg vet at en batchelor grad kommer jeg ikke langt med. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, nå begynner jeg å bli irritert. Er så lei av å lese av at karakter B og A blir omtalt for kun "bra". Dette er f#en meg toppkarakterer du fikk. Kan du lære deg ordet TOPP nå? Er du med så langt? Vet du hva TOPP betyr, eller trenger vi å ta en skikkelig mating med teskje her? 

For hvis A er kun "bra", WHAAAAAAAATTT THHHEEEEEEEEEEEE FFAAAAAAAAAAAAAACCCK (Ja, jeg vet at det er U man skal ha når man skriver F#ck) er karakter B eller f eks C - bare shit ??🤣

Så over til dine jobbmuligheter. Du har rett i at denne type studier kan man ikke gjøre noe særlig med - til tross for at du har A i snitt. Du har med andre ord lagt grunnlaget for mastergraden. Så hvor tenker du å ta den? Hvis du greier å få en A gjennom mastergraden, så kan du ligge veldig godt an med tanke på stipendiat. Men jeg må advare deg at det å ta en PhD betyr virkelig ikke at det er bedre jobbmuligheter der ute. Tvert imot, en humanistisk PhD er som regel en økonomisk tapsprosjekt, men du har en del interesse for dette, så det er bra og du får det til med tanke på karakterer. Men som sagt, bare ikke tro at mulighetene er noe særlig bedre hvis du tar PhD. 

Humanister sliter også en del med å gjennomføre PhD. Total mosing her og minst 1 av 3 faller ifra. 

https://forskning.no/doktorgradene-som-forsvant-skole-og-utdanning-om-forskning/storst-doktorfrafall-pa-humanistiske-fag-i-oslo/451305

I tillegg er det typisk for PhD-ere å være i midlertidige vikariater i årevis. Men hvis dette er noe du kunne tenke deg, så er det bare å kjøre på. 

Ironien er at du får bedre jobbvilkår ved å jobbe ved VGS som lærer enn såkalt "førsteamanuensis" på høyskolen / universitetet. 

Så mastergrad + PPU hadde vært en bra kombinasjon for din del, men om du skal kjøre på med PhD, så må du være ekstremt motivert - og ikke minst være klar over at det er mange midlertidige "engasjement" i denne type stillinger. 

Anonymkode: ecb6a...40c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å jobbe i ett arkiv, eller drive med annen forskning. Jeg elsker å analysere gamle dokumenter. 

Som sagt, jeg vet at en batchelor grad kommer jeg ikke langt med. 

Skal du drive med forskning, er master et absolutt minimum - egentlig må du ha PhD. Men se innlegget over her... dessverre er det ikke tatt ut av løse lufta. Jeg jobber i akademia selv, og i forhold til å være lektor, er det MYE vanskeligere å få jobb (for ikke å snakke om fast jobb!), og det er også dårligere betalt (i alle fall fram til du blir professor, og det er en LANG vei).

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det DU føler for ts!

Anonymkode: 206fa...49f

Skrevet

Hvis du tar sikte på å jobbe i arkiv, tror jeg det er lurt med noe tilleggsutdanning, det finnes jo rene arkivarutdanninger, og jeg vil tro disse går foran deg i køen for en arkivstilling.

Sjekk stillingsannonser for den typen jobb du ser for deg, og se etter hvilke krav de stiller til søkerne. Det vil gi deg en pekepinn på jobbmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet

Mastersyken, for et samfunn vi lever i.

Snart må du ha master for å sitte i kassa på kiwi.

Anonymkode: 9c4e2...e74

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en flåsete kommentar. Nei, det blir nok aldri slik at «Kiwi-jobben» krever master. Men for mange av stillingene som tidligere krevde 3-årig høgskoleutdanning (tilsvarende bachelor), vil det komme krav om master. Det handler om økende kompetansekrav. 

De som vil være tilfreds med «Kiwi-jobb» slipper å tenke på master. 

Anonymkode: 0c193...4a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du har gode karakterer og er veldig interessert i faget, har du jo et godt grunnlag for å ta master. Valgmulighetene er ikke noe dårligere innenfor andre akademiske fag. Historie er faktisk ganske matnyttig, man kan pense seg inn på veldig mye forskjellig. Vil du jobbe på museum, anbefaler jeg deg å bake inn et par museumsfag i graden, det kan du ta som frie emner, og skrive en didaktisk master. Vil du jobbe med arkiv, er det en egen utdanning. Ta PPU og bli lektor er en mulighet. Ellers er det mye annet man kan få seg jobb innen, som forlag, oppdragsforskning (mye bygdebøker som skrives rundt omkring) og lignende.

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke "mastersyke" at man må ha master i historie for å jobbe med historieforskning, altså. Det skulle jo bare mangle.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke doktorgrad for å jobbe med historiske dokumenter i et arkivdepot, men det foretrekkes absolutt at man har mastergrad i historie. Det er også en stor fordel for å få den første jobben at mastergraden har noe med norsk administrasjonshistorie å gjøre. Dette fordi en enormt stor del av gamle dokumenter som tas vare på er skapt i det offentlige. 

Anonymkode: 782db...15e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...