Gå til innhold

"Operasjonen er planlagt påfølgende dag"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg skal operere foten snart, og i innkallelsen står det dato og klokkeslett, samt at operasjonen er planlagt påfølgende dag. Hva vil dette si? Hvorfor skal jeg være der så lenge? 😅

Anonymkode: d6d97...d08

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg skal operere foten snart, og i innkallelsen står det dato og klokkeslett, samt at operasjonen er planlagt påfølgende dag. Hva vil dette si? Hvorfor skal jeg være der så lenge? 😅

Du skal opereres dagen etterat du blir lagt inn. Avhengig av hva slags operasjon du skal ha, skal du kanskje være på sykehuset en dag eller to, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det tar tid å registrere deg inn i systemet, og de vil ha muligheten til å starte operasjonen tidlig på dagen.

Anonymkode: c41a2...51b

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Arabella skrev:

Du skal opereres dagen etterat du blir lagt inn. Avhengig av hva slags operasjon du skal ha, skal du kanskje være på sykehuset en dag eller to, tenker jeg.

Ifølge det polikliniske notatet skal jeg være der på et døgnopphold. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar tid å registrere deg inn i systemet, og de vil ha muligheten til å starte operasjonen tidlig på dagen.

Aha. Så jeg må altså være der halv 11 på formiddagen for at de skal rekke å legge meg inn i systemet? 😕

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha. Så jeg må altså være der halv 11 på formiddagen for at de skal rekke å legge meg inn i systemet? 😕

Du må nok det.

AnonymBruker
Skrevet

Bor du langt unna sykehuset eller har problemer med å komme deg dit?

Anonymkode: 6534e...984

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Sikker på at du skal sove over på sengeposten og at du ikke bare skal komme tilbake til sykehuset neste morgen før operasjonen? Er det et dagkirurgisk inngrep eller et inngrep som krever at du blir lagt inn etterpå? 

Anonymkode: 19571...a7b

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis "systempersonalet" har arbeidstid til 15.00, vil de kanskje ha litt å gå på? Du blir spurt om diverse, som allergier og hvilke medisiner du bruker fast etc, så det tar faktisk litt tid. Kanskje de legger inn veneflon også, og muligens skal det tas et ferskt røntgenbilde. Ring og spør dem.

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger kreves det en god del kontroller før man kan starte operasjonen. 
Bestefar måtte overnatte fordi dem måtte kontrollere blodtrykk over laaaang tid før dem kunne sette igang med operasjonen. 

Anonymkode: b29cd...d48

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis "systempersonalet" har arbeidstid til 15.00, vil de kanskje ha litt å gå på? Du blir spurt om diverse, som allergier og hvilke medisiner du bruker fast etc, så det tar faktisk litt tid. Kanskje de legger inn veneflon også, og muligens skal det tas et ferskt røntgenbilde. Ring og spør dem.

De aller fleste dagkirurgiske pasienter kommer til operasjon samme dag. Prøver som f eks blodprøver tas som regel poliklinisk noen dager/uker i forveien.

AnonymBruker
Skrevet

Før en operasjon skal man snakke med kirurg/spesialist/anestesisykepleier, og så må man registreres og fylle ut en del info. Jeg gjorde det ca. en uke i forveien da jeg ble operert, men jeg kan tenke meg at det er det de skal gjøre etter at du er skrevet inn på sykehuset i ditt tilfelle. 

Anonymkode: d231d...bec

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger kreves det en god del kontroller før man kan starte operasjonen. 
Bestefar måtte overnatte fordi dem måtte kontrollere blodtrykk over laaaang tid før dem kunne sette igang med operasjonen. 

Anonymkode: b29cd...d48

Ja syke pasienter må som regel legges inn dagen i forveien og være på sykehuset i noen dager etterpå. Hvert fall om operasjonen er relativt omfattende.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange dukker opp til operasjon og ting har skjedd med helsen deres siden sist. De trenger å sjekke hjerte, lunger, flere røntgenbilder, medisinjusteringer, eller tilstanden man skal operere har endret seg siden man ble søkt inn, og man trenger å undersøke, diskutere med pasienten, planlegge tidsbruk og utstyr for å få operasjonene til å gå effektivt. Hadde alle pasienter vært unge og ellers friske, med helt avklarte problemer hadde dette ikke vært nødvendig. Men de fleste er faktisk eldre og med kompliserte symptombilde og mange sykdommer. Derfor må du vente denne dagen, ellers hadde køene inn til operasjon blitt mye lenger, da man stadig hadde måttet stryke og utsette når uforutsette ting dukker opp samme dag de skal opereres. 

Anonymkode: a1ccd...78f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De aller fleste dagkirurgiske pasienter kommer til operasjon samme dag. Prøver som f eks blodprøver tas som regel poliklinisk noen dager/uker i forveien.

TS skriver i HI at "operasjonen er planlagt påfølgende dag". Hvis dette stemmer, blir det enten overnatting på sykehuset, eller TS får dra hjem og komme grytidlig neste dag.

AnonymBruker
Skrevet

I flere tilfeller kan man få perm for å overnatte hjemme selv om man er innskrevet dagen før operasjonen. Det kommer helt an på om de må gjøre undersøkelser over tid i timene før operasjonen, eller om du er kalt inn dagen før pga papirarbeid og blodprøver etc. 

Anonymkode: a390a...725

• Liker 1
Skrevet

Det betyr at den dagen som står på innkalling blir brukt til prøvetaking, snakke med anestesilege, snakke med lege, gjennomgå spørreskjema med sykepleier.

Så kommer du tilbake tidlig dagen etter for operasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor du langt unna sykehuset eller har problemer med å komme deg dit?

Anonymkode: 6534e...984

Jeg bor rett nedi bakken fra sykehuset :)

10 minutter siden, Mt3 skrev:

Det betyr at den dagen som står på innkalling blir brukt til prøvetaking, snakke med anestesilege, snakke med lege, gjennomgå spørreskjema med sykepleier.

Så kommer du tilbake tidlig dagen etter for operasjon. 

Ok! Så bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...