Gå til innhold

Hva kan forventes av en 5 og 8-9 åring i oppførsel/folkeskikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var nylig i konfirmasjon der de hadde et stort bord med kaker som skulle spises etter middagen. Ved kakebordet stod et 8-9 år gammelt barn som gjentatte ganger plukket på kakene og slikket på kakepynten, for så å legge det tilbake på kaken igjen. Foreldrene så på men sa ingenting. Deretter satt vi oss til bords for middagen, og barnets 5 år gamle søsken satt høylytt og prompet ved bordet mens foreldrene bare lo og sa h*n skulle slutte.

Er det urimelig å forvente at en 5 åring og en som snart er 9 år kan forstå at dette er udannet? Jeg bare spør, for jeg sa ingenting til noen av barna, siden jeg var usikker på dette. Andre som så det reagerte imidlertid men altså ikke foreldrene.

Anonymkode: c3b21...fa3

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

De er så pass store at de burde vite bedre enn å oppføre seg slik, her har ikke foreldrene gjort jobben sin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at man i utgangspunktet kan tenke seg at de fleste barn på den alderen kanskje hadde oppført seg annerledes.

Men hvor vil du egentlig med innlegget ditt? Få bekreftelse på at de var drittunger slik at du kan sitte og snakke om det i etterkant? Om du og flere reagerte, hvorfor snakket dere ikke bare med ungene i en høflig tone selv i stedet for å sitte og «baksnakke» etterpå?

Gir deg deg mye tilfredsstillelse å sitte å være bedreviter over noen du kanskje ikke vet alt om? Kan det være grunner du ikke vet til hvorfor foreldrene ikke tok kampen der og da?

Anonymkode: e7e33...8b9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

5 åringen tenker jeg er unnskyldt, men foreldrene burde ikke ledd. Enten irettesatt rolig der og da eller ignorert det og snakket med 5 åringen sin etterpå. 

Selv lærer jeg barna at promping er greit hjemme, de skal få slippe ut luften når de må uten å måtte gå på badet for å prompe i sitt eget hjem. Men vi har pratet om at dersom vi er hos andre og i selskaper så skal man ikke prompe høylytt og gå unna folkemengden for å gjøre det. 

8-9 åringen derimot er ikke unnskyldt. Ett så stort barn vet bedre og foreldrene burde absolutt snakket til barnet. Hadde jeg vert der så hadde jeg sikkert snakket med foreldrene og bedt dem fjerne ungen fra kakebordet. 

Anonymkode: 1eb13...118

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at man i utgangspunktet kan tenke seg at de fleste barn på den alderen kanskje hadde oppført seg annerledes.

Men hvor vil du egentlig med innlegget ditt? Få bekreftelse på at de var drittunger slik at du kan sitte og snakke om det i etterkant? Om du og flere reagerte, hvorfor snakket dere ikke bare med ungene i en høflig tone selv i stedet for å sitte og «baksnakke» etterpå?

Gir deg deg mye tilfredsstillelse å sitte å være bedreviter over noen du kanskje ikke vet alt om? Kan det være grunner du ikke vet til hvorfor foreldrene ikke tok kampen der og da?

Takk! Du sa det jeg tenkte👏

Anonymkode: 075b3...15a

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for at min gutt på 8 er perfekt, men sånn du beskriver kan jeg aldri se for meg han gjøre. Han er veldig ordentlig og høflig ute blandt folk... Men ikke fullt sånn når han er hjemme.😉

Anonymkode: fa224...105

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uakseptabel oppførsel av det eldste barnet, ihvertfall. Har selv en gutt på 10, og hadde ikke stått og sett på at han hadde gjort dette uten å si ifra.

Anonymkode: f3663...153

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men herlighet, ro ned menneske. Det må da gå an å stille et enkelt spørsmål her inne i fred og ro...? Føler du deg truffet eller hva?  

Og til det siste spørsmålet ditt om å ikke ta opp kampen der og da.. uansett diagnose eller tilstand på den ungen, om han står og sleiker på kaka(!) som folk skal spise av etterpå da sier man ifra som forelder, det skal man fakisk gidde å gjøre når det går ut over både hygiene og de andre gjestene. Gjelder den yngre gutten også forøvrog. Makan. 

Når man ser hvordan enkelte unger oppfører seg ute blant folk, så kan vi vel bare forestille oss hvordan tilstanden er i hjemmet deres... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lager et innlegg som snakker nedlatende om barna, mens spørsmålet skulle vært: hva kan man forvente av foreldrene? Det er jo helt ÅPENBART at foreldrene ikke lærer dem «folkeskikk», og da er det virkelig ikke barnas feil!

Anonymkode: 7351e...9fb

• Liker 2
Skrevet

Femåringen er jeg litt usikker på, men en 8-9 åring burde for lengst ha lært at den eneste kakepynten man rører er på det stykket man har på sin egen tallerken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine to på 5 og 2,5 år oppfører seg ikke sånn, og det hadde blitt ganske så månelyst om de hadde gjort det. Våre er ikke perfekte og kan være høylytte og kranglete, men folkeskikk har blitt prentet inn fra starten av. 

Anonymkode: 30102...906

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min på fem hadde aldri i verden fått lov til å oppføre seg som noen av de to. Her i huset er folkeskikk en stor del av hverdagen, desverre så ser jeg tydelig at det ikke er det andre steder

Anonymkode: c7ce0...ca5

• Liker 1
Skrevet

Kan bare forvente at de oppfører seg slik som foreldrene har oppdratt de til. Unger starter på null og er avhengig av input fra foreldre. Her er det foreldre som feiler..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...