Gå til innhold

Beise hus - dempet sort eller brunsort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det blir en av de to, det er allerede bestemt, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken. Det er en del hvitt (vinduskarmer, lister, vindskier osv) på huset, og det vil jeg gjerne beholde. Synes egentlig dempet sort er den fineste, men blir den for sort/for hard? Jeg liker ikke brune hus, blir brunsort for brun? Huset er lysebrunt/"snusbrunt" fra før - en gyselig farge! Glad for innspill!

Anonymkode: c9e8a...2ac

Skrevet

Hvorfor vil du i det hele tatt ha en nitrist farge på huset ditt?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Arabella skrev:

Hvorfor vil du i det hele tatt ha en nitrist farge på huset ditt?

Jeg kunne selvsagt valgt himmelblå eller solgul, men av ulike årsaker blir det altså en av de to. Men hvorfor svarer du i det hele tatt når jeg presiserer at valget er tatt? Du må virkelig kjede deg, så jeg håper sommeren har litt lykke på lur til deg.

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne selvsagt valgt himmelblå eller solgul, men av ulike årsaker blir det altså en av de to. Men hvorfor svarer du i det hele tatt når jeg presiserer at valget er tatt? Du må virkelig kjede deg, så jeg håper sommeren har litt lykke på lur til deg.

For en reaksjon på deg, da! Hvis du vil at huset skal se ut som Dantes inferno, så for all del mal det sort.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Arabella skrev:

For en reaksjon på deg, da! Hvis du vil at huset skal se ut som Dantes inferno, så for all del mal det sort.

Hva gjør du egentlig i tråden her? Herlighet, for et kjedelig liv du må ha.

AnonymBruker
Skrevet

Mørke hus kan være fine, men jeg stusser litt over hvite detaljer - blir ikke kontrasten veldig stor? Prøv i alle fall og se hvordan det arter seg i et tegneprogram. Ikke for det; det er ikke nødvendigvis en veldig stor jobb å endre på akkurat det senere, om det ikke trengs stillas for å male.

Anonymkode: 999a0...0c9

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mørke hus kan være fine, men jeg stusser litt over hvite detaljer - blir ikke kontrasten veldig stor? Anonymkode: 999a0...0c9

Det blir muligens det, derfor spør jeg. Det er ikke veldig mye hvitt på huset vårt, altså, og dette bildet illustrerer fargen godt sammen med hvitt (jeg ville nok valgt sort på stolpene foran huset her, og mørk takrenne). Synes det er ganske fint.

House colour: VEGG: JOTUN 9938 DEMPET SORT, STAFFASJE: JOTUN 9918 KLASSISK HVIT

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir muligens det, derfor spør jeg. Det er ikke veldig mye hvitt på huset vårt, altså, og dette bildet illustrerer fargen godt sammen med hvitt (jeg ville nok valgt sort på stolpene foran huset her, og mørk takrenne). Synes det er ganske fint.

House colour: VEGG: JOTUN 9938 DEMPET SORT, STAFFASJE: JOTUN 9918 KLASSISK HVIT

Takrenna er jo svart. Det er kanskje nedløpet du mener.

Anonymkode: 9683a...e7a

AnonymBruker
Skrevet

Tror vi dropper hvite takskier, og beholder hvitt rundt vinduer og dører. Men jeg lurer altså først og fremst på hvilken av de to fargene nevnt i HI jeg skal velge.

Og så er det selvsagt sånn at hvite, røde, blå og gule hus kan være kjempefine - jeg er veldig glad i farger, men noen ganger må man av ulike årsaker velge annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dempet sort er en nydelig husfarge. Ser for meg at den er "renere" enn brunsvart? Gå for det du liker, kan du kjøpe en liten prøveboks av begge to og male noen bord og sammenligne?

Fint med hvitt som kontrast, ser det er mange her i byen som har det. Og jeg ville mye heller ha valgt dempet sort/brunsvart enn grått! Grått er trist det! 

Anonymkode: bc3b4...06b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takrenna er jo svart. Det er kanskje nedløpet du mener.

Anonymkode: 9683a...e7a

Ja.

Skrevet

Hvis du bor et sted hvor det normalt ligger snø om vinteren blir lyset ekstremt kaldt. Da kan dempet sort bli påvirket av det og faktisk få et blåskjær som jeg personlig synes er lite fint. Ser en del rundt omkring her jeg bor som har malt brunsort og det ser fint ut hele året. Prøv å mal et løst panelbord i hver farge å se hva du synes i forskjellig lys. Mye jobb og kostbart å male et helt hus, så det er dumt å bomme! ;)

Hilsen hun som var dum nok til å få malt huset i en ren gråfarge og "måtte" få skiftet farge :ler: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brunsort, helt klart!! Sort blir både hardt og trist. 

Anonymkode: 896eb...0e6

Skrevet

Kjempe fint med både svart og brunsvart hus! Hvis ikke du er klar over det, så er det gjerne mer vedlikehold med så mørke farger, da mørke farger absorberer varmen og tørker ut treverket mye kjappere enn hvis man velger en lys farge🙈

AnonymBruker
Skrevet

Vi har beiset dempet sort, men hos oss er den ikke så "hard" som på bildet du postet. Liker det veldig godt.  

Her er fargen hos oss

Screenshot_20190713_085558.jpg

Anonymkode: 57e9e...c9c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...