AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #1 Skrevet 12. juli 2019 Har en bror på 19 år som begynner å gå meg på nervene. Han har hele livet vært mye med pappa på jobb osv så han har største delene av livet sitt vært med voksne menn og ikke folk på sin egen alder, bortsett fra på skolen selvfølgelig. Han irriterer meg fordi han virker ikke til å ha noen egne meninger og kopierer alt det pappa og de andre voksne sier. Han sitter i stolen hjemme og klager på hvor dårlig ting er, men hsr aldri baller nok til å gå direkte tip folk å si det til dem isteden for å spy det ut til oss her hjemme og snakke bak ryggen på dem. De tingene han sier hører jeg tydelig kommer fra pappas og kompisene hans sin munn og ikke kommer fra han selv. Argumenterer jeg imot har han som regel ikke noe fornuftig svar å komme med, fordi meningene rett og slett er ren kopi av hva andre sier. Han later som det er hans egne meninger. Det er også ofte ganske lite empatiske ting han kommer med og fremstår som veldig ufølsom. Han snakker som en gubbe og oppfører seg også som en. Vet jeg kansje er urimelig men han begynner å gå meg på nervene, for nå har dette holdt på i alle år. Holder på å tørne.. skal man si fra til sånne eller bare la det gå? Begynner å få sånn avsmak av hele fyren at jeg snart ikke orker å snakke med han mer enn nødvendig. Anonymkode: 7b169...9de
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 12. juli 2019 #2 Skrevet 12. juli 2019 (endret) Høres ikke ut som han har særlig selvtillit til å være "seg selv". Det kan raskt bli sånn om man vokser opp i en dominerende mannskultur der man blir gjort narr av om man mener noe som de andre syntes er teit. Om man skiller seg ut og er i en slik gruppe, så ender noen opp med å bare late som de er det samme for å få respekt hos andre og passe inn uten konflikter. Å være seg selv og oppleve bli daglig gjort narr av er ikke noe mange orker eller ønsker, da er det lettere å spille skuespill Ser ikke at dette er noe å irritere seg over, tror du det er behagelig for han å føle at han må herme etter andre i gruppen og ikke kan gjøre og si det han egentlig vil? Selv ovenfor egen familie må han spille en rolle Endret 12. juli 2019 av Parkeringsvakt
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #3 Skrevet 12. juli 2019 43 minutter siden, Parkeringsvakt skrev: Høres ikke ut som han har særlig selvtillit til å være "seg selv". Det kan raskt bli sånn om man vokser opp i en dominerende mannskultur der man blir gjort narr av om man mener noe som de andre syntes er teit. Om man skiller seg ut og er i en slik gruppe, så ender noen opp med å bare late som de er det samme for å få respekt hos andre og passe inn uten konflikter. Å være seg selv og oppleve bli daglig gjort narr av er ikke noe mange orker eller ønsker, da er det lettere å spille skuespill Ser ikke at dette er noe å irritere seg over, tror du det er behagelig for han å føle at han må herme etter andre i gruppen og ikke kan gjøre og si det han egentlig vil? Selv ovenfor egen familie må han spille en rolle Nå er det slett ikke slik du sier. Han har vært mest sammen med kun pappa og han er veldig sånn at folk får mene hva de vil og respekterer at folk er uenige. Broren min er slik som jeg beskriver ikke kun sammen med pappa eller mannfolka, men også når han er alene med meg. Så han prøver ikke å tøffe seg eller spille en rolle ovenfor dem nei. Anonymkode: 7b169...9de
HalldirV2 Skrevet 12. juli 2019 #4 Skrevet 12. juli 2019 Det har ikke falt deg inn at han faktisk mener det han sier, selv om han ikke evner å begrunne det noe dypere? 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #5 Skrevet 12. juli 2019 3 minutter siden, HalldirV2 skrev: Det har ikke falt deg inn at han faktisk mener det han sier, selv om han ikke evner å begrunne det noe dypere? Når det kommer ordrett og akkurat likt som min far nettop sa, eller når jeg hører at det han sier er noe pappa enten har sagt eller kunne sagt, så nei. Det lyser jo usikkerhet av broren min når han snakker om disse tingene. Han stammer jo nesten. Altså, det han sier samsvarer ikke med hans kroppsspråk for å si det sånn. Han kan sitte å være så sykt bastant på hva han liksom mener og hva han liksom har reflektert rundt, men han tør aldri i verden si det til dem det gjelder. Det er så dårlig stil synes jeg. Jeg vet at det ikke kommer fra han, og jeg vet hvor meningene «hans» kommer fra. Anonymkode: 7b169...9de
HalldirV2 Skrevet 12. juli 2019 #6 Skrevet 12. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når det kommer ordrett og akkurat likt som min far nettop sa, eller når jeg hører at det han sier er noe pappa enten har sagt eller kunne sagt, så nei. Det lyser jo usikkerhet av broren min når han snakker om disse tingene. Han stammer jo nesten. Altså, det han sier samsvarer ikke med hans kroppsspråk for å si det sånn. Han kan sitte å være så sykt bastant på hva han liksom mener og hva han liksom har reflektert rundt, men han tør aldri i verden si det til dem det gjelder. Det er så dårlig stil synes jeg. Jeg vet at det ikke kommer fra han, og jeg vet hvor meningene «hans» kommer fra. Anonymkode: 7b169...9de Men dersom det du skriver stemmer, så er det jo klart at broren din sliter psykisk. Er det ikke da bedre at du viser medfølelse, og kanskje hjelper han med å bygge selvtillit? 1
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 12. juli 2019 #7 Skrevet 12. juli 2019 25 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er det slett ikke slik du sier. Han har vært mest sammen med kun pappa og han er veldig sånn at folk får mene hva de vil og respekterer at folk er uenige. Broren min er slik som jeg beskriver ikke kun sammen med pappa eller mannfolka, men også når han er alene med meg. Så han prøver ikke å tøffe seg eller spille en rolle ovenfor dem nei. Anonymkode: 7b169...9de Handler ikke om å tøffe seg, det handler om å ikke ha selvtillit til å være "seg selv". Det du tolker som tøffing er en usikker ung mann som gjør som hans nærmeste rollemodell, pappaen, gjør. Han føler seg heller ikke trygg nok sammen med deg til å oppføre seg annerledes, han merker at du ikke aksepterer han og ikke er en åpent sinnet person som ville tålt hvem han er. Så han holder fasaden også med deg Jeg ser ikke hvordan du tenker at en person du dømmer og tenker negativt om, skulle føle seg trygg på deg og være åpen om hvem han egentlig er. I hans øyne ville du bare dømt han enda verre om han var seg selv
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #8 Skrevet 12. juli 2019 21 minutter siden, Parkeringsvakt skrev: Handler ikke om å tøffe seg, det handler om å ikke ha selvtillit til å være "seg selv". Det du tolker som tøffing er en usikker ung mann som gjør som hans nærmeste rollemodell, pappaen, gjør. Han føler seg heller ikke trygg nok sammen med deg til å oppføre seg annerledes, han merker at du ikke aksepterer han og ikke er en åpent sinnet person som ville tålt hvem han er. Så han holder fasaden også med deg Jeg ser ikke hvordan du tenker at en person du dømmer og tenker negativt om, skulle føle seg trygg på deg og være åpen om hvem han egentlig er. I hans øyne ville du bare dømt han enda verre om han var seg selv Det ville jeg ikke. Jeg takler mye bedre ufordragelige folk som er seg selv enn de som later som de er andre enn det de egentlig er. For å sette det på spissen. Anonymkode: 7b169...9de
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #9 Skrevet 12. juli 2019 Er du yngre eller eldre enn han? Er du eldre, så er det vel sånn at du flytter vel hjemmefra snart og slipper å høre på han hver dag? Det er lettere å få litt rom og luft i mellom når man ikke bor sammen og tråkker oppå hverandre hver dag. Anonymkode: f425d...2f4 1
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 12. juli 2019 #10 Skrevet 12. juli 2019 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det ville jeg ikke. Jeg takler mye bedre ufordragelige folk som er seg selv enn de som later som de er andre enn det de egentlig er. For å sette det på spissen. Anonymkode: 7b169...9de Og hvordan tenker du at broren din skal forstå det når han merker at du ser ned på han? På hvilken måte viser du broren din at du aksepterer han for den han er når du tenker så negativt om han? Andre mennesker er ikke tankelesere og kan ikke vite at du er ok med at de har merkelige meninger eller rare vaner. Om du viser fordømmelse og at du ser ned på han, så vil han tenke at det er den personen du er generelt. Du er en person som dømmer det du ikke liker eller ikke forstår. Også broren din sine ærlige meninger. Du gir han ingen grunn til å tenke noe annet, og du fremstår ikke akkurat som en åpen og aksepterende person for meg heller. Du krever at broren din skal være sårbar og åpen, uten å vise han at det er ok eller noe du ville likt. Det er urimelig å forvente at han telepatisk skal forstå at du ville likt det Du aksepterer ikke broren din som den personen han er når han har lav selvtillit og spiller en rolle. Hvorfor skal han tro at du liker hvem han egentlig er? Om du ikke aksepterer mennesker som har lavt selvbilde, er usikre og ikke tørr være dem selv, hvorfor skal andre mennesker tro at du aksepterer dem for hvem de er med sine feil og mangler som kanskje er verre enn lav selvtillit? Endret 12. juli 2019 av Parkeringsvakt
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #11 Skrevet 12. juli 2019 Hvis det er slike homofober, rasistiske, fremmed- og kvinnefiendtlige meninger, så skjønner jeg litt hvorfor TS irriterer seg over dette. Til og med en 19åring vet vel bedre i dag? Anonymkode: 40255...5e8
Gjest xfs367 Skrevet 12. juli 2019 #12 Skrevet 12. juli 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det er slike homofober, rasistiske, fremmed- og kvinnefiendtlige meninger, så skjønner jeg litt hvorfor TS irriterer seg over dette. Til og med en 19åring vet vel bedre i dag? Anonymkode: 40255...5e8 Så skal det også sies at det er mye som stemples som dette av ekstremistene på den andre siden: "Legning er en kombo av arv og miljø, og PRIDE-paraden er klein som faen" = homofobi "Kultur har noe å si, og vi har ikke infrastruktur til å integrere så mange" = rasisme "Kvinnelandslaget i fotball skal lønnes etter hvor mye de drar inn" = kvinnehat Dersom vi skal ta alle disse merkelappene seriøst, har vi et svært snevert rom for hva som er lov å tenke, mene og uttrykke. Endret 12. juli 2019 av xfs367
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #13 Skrevet 12. juli 2019 44 minutter siden, Parkeringsvakt said: Handler ikke om å tøffe seg, det handler om å ikke ha selvtillit til å være "seg selv". Det du tolker som tøffing er en usikker ung mann som gjør som hans nærmeste rollemodell, pappaen, gjør. Han føler seg heller ikke trygg nok sammen med deg til å oppføre seg annerledes, han merker at du ikke aksepterer han og ikke er en åpent sinnet person som ville tålt hvem han er. Så han holder fasaden også med deg Jeg ser ikke hvordan du tenker at en person du dømmer og tenker negativt om, skulle føle seg trygg på deg og være åpen om hvem han egentlig er. I hans øyne ville du bare dømt han enda verre om han var seg selv Synes du har mange kloke innlegg Parkeringsvakt. Anonymkode: e0694...cd9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #14 Skrevet 12. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det er slike homofober, rasistiske, fremmed- og kvinnefiendtlige meninger, så skjønner jeg litt hvorfor TS irriterer seg over dette. Til og med en 19åring vet vel bedre i dag? Anonymkode: 40255...5e8 Det handler ikke om å ikke vite bedre, men om å ikke føle seg god nok. Anonymkode: e0694...cd9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #15 Skrevet 12. juli 2019 10 minutter siden, xfs367 skrev: Så skal det også sies at det er mye som stemples som dette av ekstremistene på den andre siden: "Legning er en kombo av arv og miljø, og PRIDE-paraden er klein som faen" = homofobi "Kultur har noe å si, og vi har ikke infrastruktur til å integrere så mange" = rasisme "Kvinnelandslaget i fotball skal lønnes etter hvor mye de drar inn" = kvinnehat Dersom vi skal ta alle disse merkelappene seriøst, har vi et svært snevert rom for hva som er lov å tenke, mene og uttrykke. Er ikke slike kommentarer jeg tenker på i det hele tatt. Anonymkode: 40255...5e8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #16 Skrevet 12. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om å ikke vite bedre, men om å ikke føle seg god nok. Anonymkode: e0694...cd9 Ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 40255...5e8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå