GunnIren Skrevet 12. juli 2019 #1 Skrevet 12. juli 2019 Min samboer har ingen livsarvinger og har derfor testamentert alt til meg. Det jeg glemte å spørre advokaten om er: Hvis jeg dør før han, hvem vil da få arven etter han da? Jeg har livsarvinger.
Million Skrevet 12. juli 2019 #2 Skrevet 12. juli 2019 (endret) Hvis du dør før han, er jo han i live og kan endre testamentet sitt. Da får han finne noen andre som kan arve, evt la alt tilfalle en veldedig organisasjon som Røde Kors eller noe sånt. Finnes det ikke noe testamente som kan gjennomføres og ingen livsarvinger, så går arven til staten. Hvis dine barn har vokst opp med han som enn farsfigur og han er så glad i dem at han ønsker de skal arve, så kan han føre opp dine barn i det nye testamentet sitt (etter at du har gått bort). Adopterer han dine barn, arver de han på lik linje med biologiske barn/livsarvinger. Endret 12. juli 2019 av Million 1
CAPS LOCK Skrevet 12. juli 2019 #3 Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, GunnIren skrev: Min samboer har ingen livsarvinger og har derfor testamentert alt til meg. Det jeg glemte å spørre advokaten om er: Hvis jeg dør før han, hvem vil da få arven etter han da? Jeg har livsarvinger. Da vil foreldrene hans arve ham. Hvis de er døde, så vil foreldrenes etterkommere arve ham. Er søskene hans døde, vil nevøene og niesene hans arve ham, og så videre. Hvis foreldrene er døde og de ikke hadde etterkommere eller alle etterkommerne deres er døde, så vil besteforeldrene hans arve ham. Hvis de er døde, vil besteforeldrenes etterkommere arve ham. Det vil si onklene og tantene hans, og hvis de er døde, fetterne og kusinene hans. Fjernere slektninger enn fettere og kusiner arver ikke i kraft av slektskap.
CAPS LOCK Skrevet 12. juli 2019 #4 Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, Million skrev: Finnes det ikke noe testamente som kan gjennomføres og ingen livsarvinger, så går arven til staten. Det er feil, for da arver foreldrene til avdøde. Er foreldrene døde, så arver søsknene til avdøde. Er søsknene døde, så arver nevøene og niesene til avdøde. Er også de døde, så arver deres barn. Finnes det ikke etterkommere etter foreldrene, så arver besteforeldrene til avdøde. Er de døde, så arver deres etterkommere. Det vil si onklene og tantene til avdøde. Er de døde, så arver fetterne og kusinene. Dette står i arvelova §§ 2 og 3. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-1
Million Skrevet 12. juli 2019 #5 Skrevet 12. juli 2019 (endret) 33 minutter siden, CAPS LOCK skrev: Det er feil, for da arver foreldrene til avdøde. Er foreldrene døde, så arver søsknene til avdøde. Er søsknene døde, så arver nevøene og niesene til avdøde. Er også de døde, så arver deres barn. Finnes det ikke etterkommere etter foreldrene, så arver besteforeldrene til avdøde. Er de døde, så arver deres etterkommere. Det vil si onklene og tantene til avdøde. Er de døde, så arver fetterne og kusinene. Dette står i arvelova §§ 2 og 3. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-1 Hun skriver jo at han ikke har noen livsarvinger, da regnet jeg med at det ikke var NOEN levende slektninger som kunne arve. Det er ikke så mange mennesker som ikke har en eneste levende slektning i live, men de finnes. REDIGERT: jeg ser nå at livsarvinger betyr noe annet enn det jeg trodde. Det er linje rett nedstigende fra avdøde. Jeg trodde det var linje oppover også (dvs ingen foreldre, søsken) Endret 12. juli 2019 av Million
CAPS LOCK Skrevet 12. juli 2019 #6 Skrevet 12. juli 2019 Akkurat nå, Million skrev: Hun skriver jo at han ikke har noen livsarvinger, da regnet jeg med at det ikke var NOEN levende slektninger som kunne arve. Arvelova § 1 definerer "livsarving" som "avkom". Det vil si etterkommer av avdøde. "Næraste slektsarvingar er avkomet (livsarvingane) til arvelataren." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #7 Skrevet 12. juli 2019 Jeg er ingen ekspert på dette, men er rimelig sikker på at testamentet trumfer generell arverett, siden samboeren ikke har livsarvinger. Han står dermed fritt til å testamentere til hvem han vil. Dør TS før ham, er det barna til TS som arver, via arveretten til sin avdøde mor. Anonymkode: 3b91a...531
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #8 Skrevet 12. juli 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dør TS før ham, er det barna til TS som arver, via arveretten til sin avdøde mor. Anonymkode: 3b91a...531 Dette stemmer ikke. Dersom TS dør vil arven tilfalle slektningene hans i henhold til den alminnelige arverekkefølgen. Anonymkode: 7ea6f...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #9 Skrevet 12. juli 2019 5 timer siden, GunnIren skrev: Min samboer har ingen livsarvinger og har derfor testamentert alt til meg. Det jeg glemte å spørre advokaten om er: Hvis jeg dør før han, hvem vil da få arven etter han da? Jeg har livsarvinger. Så spør du advokaten nå i ettertid hvordan dette gjøres. Her er mye du ikke opplyser oss om, som advokaten vet, dermed bør du ikke ta noen av trådfolkets svar for å være det rette svaret for deg. Anonymkode: 5b0fd...0df
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #10 Skrevet 12. juli 2019 5 timer siden, Million skrev: Hvis du dør før han, er jo han i live og kan endre testamentet sitt. Da får han finne noen andre som kan arve, evt la alt tilfalle en veldedig organisasjon som Røde Kors eller noe sånt. Finnes det ikke noe testamente som kan gjennomføres og ingen livsarvinger, så går arven til staten. Hvis dine barn har vokst opp med han som enn farsfigur og han er så glad i dem at han ønsker de skal arve, så kan han føre opp dine barn i det nye testamentet sitt (etter at du har gått bort). Adopterer han dine barn, arver de han på lik linje med biologiske barn/livsarvinger. Vanligvis har klient og advokat svar på hvis hva....kanskje det ikke er meningen at ts skal vite svaret på dette? Anonymkode: 5b0fd...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå