Gjest hallo Skrevet 30. august 2002 #1 Skrevet 30. august 2002 Hvor lenge er egget rede til å ta imot sædcellen?? Hvor lenge lever sædcellene og hvor lenge "lever" egget. Hvordan er det mulig å bli gravid dersom man har sex dagen etter menstruasjonen...??? Hender det at man har flere eggløsninger i løpet av en syklus? Håper det er noen lure hoder der ute som kan svare meg på dette!
GlingGlo Skrevet 30. august 2002 #2 Skrevet 30. august 2002 Egget lever i ca 3 døgn, sædcellene i ca 1 døgn. Egget kan ta emot sædcellen hele tiden det lever. Eggløsning skjer oftest 12-16 dager føre neste mens børjer, ikke 14 dager etter den siste mensens første dag. Men det kan variere litt og eggløsning kan skje når som helst. Derfor er det mulig å bli gravid t.o.m. om man har samleie når man har mens, men det er sjelden det skjer. Jeg er ikke 100% sikker på om man kan ha flere eggløsninger i løpet av en syklus men jeg tror det. I hver fall er det mulig at fler en et egg løsner på en gang vilken kan resultere i tvillinger.
GlingGlo Skrevet 31. august 2002 #3 Skrevet 31. august 2002 Oops, skrev litt fel der, jeg vende helt på det. Det er egget som kan leve i 1 døgn og sædcellene i 3 døgn.
Gjest cille Skrevet 31. august 2002 #4 Skrevet 31. august 2002 Dette svaret fant jeg tidligere når jeg lurte på dr.online eller noe lignende..husker ikke helt; Ved regelmessig mens ca hver 28. dag, er sjansen for graviditet aller størst i dagene 12-14 etter menstruasjonens første dag. Eggløsningen skjer spontant 14 dager etter mens.start og 14 dager før neste mens. Teoretisk kan graviditet inntreffe når som helst, for eggløsningene k a n komme til andre tider, og eggene lever i 48 timer. Sædcellene kan derimot leve i opptil 7 dager, og kan ligge på "lur" mange dager etter samleiet. Håper det kan hjelpe deg!! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå