Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på jobben som kan alt om dataprogrammene og maskinene som brukes der, men han gidder ikke å lære oss andre hvordan enkelte viktige maskiner skal brukes og vedlikeholdes og hver gang noen spør han om hjelp så sier han det kan han gjøre det selv istedet. Vi har snakket med sjefen som har gitt han pålegg om å lære opp oss andre, men han gjør det ikke for det. Det er frustrerende at han holder tilbake informasjon på den måten for oss andre som jobber med han og vi vet ikke hva vi kan gjøre med det. 

Anonymkode: 344f7...989

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå til tillitsvalgte og varsle sjefen igjen. Denne holdningen må endres

Anonymkode: 0b1e1...d9e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde to sånne i gamlejobben min... 

Det er sjefen din som må ta tak i det. Tar han ikke tak i det, gå opp et hakk, til sjefen til sjefen din. 

Anonymkode: a0932...47f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får han kanskje ikke kompensert for opplæring av kolleger? Det hadde heller ikke jeg gjort gratis... 

Anonymkode: cd294...8cd

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Får han kanskje ikke kompensert for opplæring av kolleger? Det hadde heller ikke jeg gjort gratis... 

Anonymkode: cd294...8cd

Det er ikke vanlig å få ekstra betalt for å vise andre kolleger hvordan noe gjøres...

Anonymkode: 2c57d...e04

• Liker 9
Skrevet

Dette er sjafens ansvar - si ifra igjen og igjen til det skjer endringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er tidkrevende eller komplisert å vise, er det vanlig å sette/få satt av egen tid til dette.
Sjefens ansvar å sette av tid til sånt.

Anonymkode: 5b142...d6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er opplæring denne kollegaens ansvar? I så fall kan jeg skjønne at dere reagerer, for den som har ansvar for opplæring må jo da sørge for at det blir gjort. 

Men om ikke dette er hans formelle ansvar og alle egentlig har selvstendig ansvar for å lære seg ting selv, så kan jeg forstå at han kan bli lei av å stadig vekk måtte forklare andre. Jeg er en som kan en god del om mye på min jobb som andre titt og ofte lurer på, og det er slitsomt å bli avbrutt støtt og stadig, og en del dager får jeg nesten ikke gjort min egen jobb. For all del, det er hyggelig å bli vist tillit og bli spurt, men vi som kan mye om programmer, rutiner og andre ting på jobben har også krav på oss for å få ting gjort og det er slett ikke alltid kompatibelt med å måtte bruke mye tid på opplæring av andre i tillegg. 

Anonymkode: df6ea...3b9

AnonymBruker
Skrevet

Gidder  heller ikke lære bort viktige ting jeg selv har lært meg på egenhånd, skal jeg gi fra meg min kompetanse til andre så enkelt? Aldri livet!

Anonymkode: b6cc6...37e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Gidder  heller ikke lære bort viktige ting jeg selv har lært meg på egenhånd, skal jeg gi fra meg min kompetanse til andre så enkelt? Aldri livet!

wow. drømmekollega du. Håper egentlig for din egendel at du er gammel og snart pensjonist(?), er du yngre kommer du til å slite på jobben/jobbmarkedet. Det å dele av sin kunnskap er sentralt i de aller fleste jobber og på arbeidsplasser. Og  surprise: det lønner seg å dele av sin kunnskap.

Anonymkode: 5fcd2...b1e

Skrevet

Uansett hvor mange ganger man forklarer en person om hvordan en maskin funker, så tar det 2 dager så er det glemt igjen. Det du kan gjøre enkelt i er og søke på google så får du svar på alt du vil ha. Men selvføgelig om sjefen har pålagt han om og lære så er det jo dumt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

wow. drømmekollega du. Håper egentlig for din egendel at du er gammel og snart pensjonist(?), er du yngre kommer du til å slite på jobben/jobbmarkedet. Det å dele av sin kunnskap er sentralt i de aller fleste jobber og på arbeidsplasser. Og  surprise: det lønner seg å dele av sin kunnskap.

Velkommen til virkeligheten, man må faktisk yte/jobbe for ting i livet. Ikke få all lærdom rett i hendene, i dag skal alt være så enkelt. Tenk på en kollega som har brukt årevis på å finne ut av ting, som skal gis bort på no time.

Jeg kan heldigvis finne meg en ny jobb uten problemer om det skulle bli problemer for min del.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Velkommen til virkeligheten, man må faktisk yte/jobbe for ting i livet. Ikke få all lærdom rett i hendene, i dag skal alt være så enkelt. Tenk på en kollega som har brukt årevis på å finne ut av ting, som skal gis bort på no time.

Jeg kan heldigvis finne meg en ny jobb uten problemer om det skulle bli problemer for min del.

Ja for du har selvsagt ikke blitt lært ting av andre.

Anonymkode: ea10a...373

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skulle tro at det er fordelaktig for alle på en arbeidsplass, at kollegaene kan mest mulig for å gjøre en best mulig jobb så raskt som mulig. 

Anonymkode: 30301...7dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange tenker sånn men det gagner jo ikke firmaet i seg selv så da bør man få sparken.

Anonymkode: bc5b6...426

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

velkommen til virkeligheten - 2019:

man må faktisk yte/jobbe for ting i livet, eks ved å dele med andre.

Flinke folk deler med hverandre. Ikke for å gi noen "rett i hendene" eller "at alt skal være så enkelt", men fordi det bringer verden fremover. Firmaer og ansatte uten denne kulturen har liten fremtid, stagnasjon.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skulle tro at det er fordelaktig for alle på en arbeidsplass, at kollegaene kan mest mulig for å gjøre en best mulig jobb så raskt som mulig. 

Anonymkode: 30301...7dd

Det er jo et problem, alt skal gå raskt. Samfunnet er ødelagt av effektivisering.

• Liker 1
Skrevet

Hadde noen skjønt fordelen med samarbeid. Sære folk som ikke akkurat bidrar til at arbeidsplassen blir bedre. Har sjefen deres sagt at det er hans ansvar å lære dere, så bør han jo det.

Men samtidig. Når du skriver "Hver gang" så høres det ut som om det skjer ofte? Da kan jeg skjønne at han blir frustrert. Er det ikke en mer effektiv måte å lære alle det viktigste på? Og det skal ikke være sånn at han blir den enkleste utvei. Det er også deres ansvar å jobbe for å sette dere inn i. Så det er vanskelig å vite hva som er saken her ut fra det du skriver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en som lærer fort og som syntes det er spennende å finne ut av ting. Dette gjør at jeg raskt klarer å finne ut av de fleste program og maskiner vi har på jobben bedre enn mange andre, til tross for nøyaktig samme opplæring. Jeg syntes ofte det er mye raskere å fikse ting selv, enn å måtte forklare til en som absolutt ikke forstår. Det er ganske slitsomt å bli avbrutt i jobben støtt og stadig for å hjelpe til, særlig når ingen tid er satt av til det og det resulterer i at jeg blir stoppet i jobben min i tide og utide. 

Jeg skulle gjerne lært de andre hvordan ting fungerer, men de har hatt nøyaktig samme opplæring som meg og jeg har ikke noe tid avsatt til opplæring. 

Anonymkode: b9539...9c5

Skrevet (endret)

Hvis det er sånn at han kollegaen har gått på skole for å lære dette han liksom skal lære bort til dere, og det er en plan fra arbeidsgiver sin side om å tilegne seg denne kunnskapen gratis så de slipper å ansette og lønne folk som sitter med den kunnskapen til å gjøre jobben. Så skjønner jeg godt hvorfor kollegaen deres setter seg på bakbeina. I såfall burde kollegaen få ekstra betalt som konsulent eller noe sånt. Det er en grunn til at enkelte ferdigheter og kunnskap krever årevis med utdanning. Han beskytter da bare stillingen sin. 

Dette kan ikke sammenlignes med å lære opp nyansatte i enkle oppgaver eller hvordan ting foregår på en ny arbeidsplass. Med mindre det er praktikanter.

F.eks. Du er ansatt i et firma som IT ekspert og du har utdanning i dette. Plutselig blir det forventet at du skal lære opp ansatte som er ansatt for å gjøre andre ting til å kunne alt dette selv, slik at din stilling blir overflødig. Ikke innafor.

Eks. 2. Du er forventet å lære opp de ansatte i et nytt system som de må bruke for å kunne gjøre jobben sin. Dette er derimot innafor. 

Endret av Armitage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...