AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #1 Skrevet 12. juli 2019 Jeg har en sønn på 17 år. Jeg har delt foreldreansvar med barnefaren, men sønnen min bor hos meg. Fra dette skatteåret, blir han selvstendig skatteyter. Jeg vurderer å overføre et beløp til sønnen min som forskudd på arv, men lurer på om far får informasjon om hans bankinnskudd i forbindelse med skattemeldingen. Sønnen min har egen bankkonto som kun han disponerer. Anonymkode: 116c4...863
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #2 Skrevet 12. juli 2019 Nei, selvfølgelig får han ikke det. Anonymkode: 9aaa5...ae1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #3 Skrevet 12. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, selvfølgelig får han ikke det. Anonymkode: 9aaa5...ae1 Vet du, eller tror du? For meg er det ingen selvfølge, ettersom han er umyndig. Det er viktig for meg å være sikker på dette. Anonymkode: 116c4...863
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #4 Skrevet 12. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du, eller tror du? For meg er det ingen selvfølge, ettersom han er umyndig. Det er viktig for meg å være sikker på dette. Anonymkode: 116c4...863 Bedre å spørre banken enn KG. Anonymkode: cca98...f0f 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #5 Skrevet 12. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sønn på 17 år. Jeg har delt foreldreansvar med barnefaren, men sønnen min bor hos meg. Fra dette skatteåret, blir han selvstendig skatteyter. Jeg vurderer å overføre et beløp til sønnen min som forskudd på arv, men lurer på om far får informasjon om hans bankinnskudd i forbindelse med skattemeldingen. Sønnen min har egen bankkonto som kun han disponerer. Anonymkode: 116c4...863 Så lenge det er en konto som far har innsyn i så kan han oppdage at du har overført penger. Han kan også ta av disse pengene uten at det får konsekvenser. Vent til sønnen din blir 18 år eller overfør penger til bsu-kontoen hans. Sparer han på bsu så vil han få penger igjen for det på skatten. Anonymkode: 65d73...e7f 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #6 Skrevet 12. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bedre å spørre banken enn KG. Anonymkode: cca98...f0f Har. Og merkelig nok varierer svaret mellom de to bankene han har konto i. Så ble usikker. Finner heller ikke oppklarende svar på skatteetatens nettsider. Anonymkode: 116c4...863
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #7 Skrevet 12. juli 2019 Jeg støtter forslaget om å sette inn på BSU - nå vet jeg ikke beløpet du ønsker å overføre, men jeg foreslår at du setter inn det som er mulig på BSU og eventuelt på BSU2. Anonymkode: fccd2...6b0
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #8 Skrevet 12. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du, eller tror du? For meg er det ingen selvfølge, ettersom han er umyndig. Det er viktig for meg å være sikker på dette. Anonymkode: 116c4...863 Jeg vet. Så lenge far ikke har disposisjonsrett får han ikke info. Anonymkode: 9aaa5...ae1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #9 Skrevet 12. juli 2019 Kontakt skatteetaten og spør. Eller gjør som andre skriver: vent ett år med å overføre. Anonymkode: 3f81b...025
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #10 Skrevet 12. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet. Så lenge far ikke har disposisjonsrett får han ikke info. Anonymkode: 9aaa5...ae1 Jupp. Hadde konto til datteren vår før hun ble 18 som vi begge hadde disposisjonsrett på, da så vi begge på våre egne nettbanker innskudd, saldo etc. Det forsvant ikke før vår datter ble 18 og etterhvert valgte å ta bort disp.retten vår, det skjedde ikke av seg selv. Dette var i DnB. Anonymkode: a1e6a...1cb
Hengebuksvinet Skrevet 12. juli 2019 #11 Skrevet 12. juli 2019 Jeg vet bare at det er mange rare regler på dette. Jeg fikk ikke ta ut av barnets konto, som jeg hadde opprettet og stått for alle innskudd på. Ser ikke for meg at far automatisk får varsel, men er redd han har lik disposisjonsrett som du, om han skulle få vite om den.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #12 Skrevet 12. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge det er en konto som far har innsyn i så kan han oppdage at du har overført penger. Han kan også ta av disse pengene uten at det får konsekvenser. Vent til sønnen din blir 18 år eller overfør penger til bsu-kontoen hans. Sparer han på bsu så vil han få penger igjen for det på skatten. Anonymkode: 65d73...e7f Det er ikke smart å fylle på bsu-kontoen hans før han har skattbar inntekt. Da mister han muligheten for skattefradrag. Han får ikke penger igjen på skatten, før han har skattbar inntekt og betaler skatt. Anonymkode: 747c3...765 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #13 Skrevet 12. juli 2019 Dette er Sbanken. Hverken far eller jeg har disposisjonsrett uten at sønnen min selv sender inn melding om dette. BSU er ikke aktuelt, siden han ikke har inntekt. Og aksjesparekonto (som jeg også har vurdert) viser seg å ikke kunne opprette før han er 18 år. Anonymkode: 116c4...863
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå