Gå til innhold

Sykepleierløftet - Det NSF har unnlatt å nevne....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

NB: Innlegget er i hovedsak ment for sykepleierne her inne. Håper de som bare syter og klager på sykepleierne lar være å kommentere....

Det var massiv jubel i vår da KS endelig gikk med på det såkalte sykepleierløftet, som innebar at alle med 10 års ansiennitet skulle få en minstelønn på 500.000,-

Endelig! ble det ropt. Selvsagt er det bra med et slikt lønnsløft, men det er spesielt 2 punkter som NSF ikke snakker veldig høyt om, forståelig nok, fordi det rammer tusener av sykepleiere. Mange taper ti-tusener av kroner.

Jeg tillater meg å være særdeles kritisk til NSF, og jeg mener de rett og slett er svake forhandlere, og jakten på det magiske tallet 500.000 har gått på bekostning av svært mye.

1. De med 16 års ansiennitet eller mer
Minstelønna for de med 10 års ansiennitet er etter oppgjøret kr. 500.000,- De med 16 år får utrolige 505.000,-.... Altså 5000 kr(!!!) mer.... Vi snakker 400 kr. pr. måned FØR skatt...Forskjellen er en vits. I fjor var forskjellen på minstelønna kr. 31.200 mellom 10 og 16 års ansiennitet. Nå reduseres den til 5000. Latterlig. Ny minstelønn for de med 16 år burde selsagt vært minst 535.000,-
I dag er det også mer regelen enn unntaket at nyutdannede sykepleiere går rett på 10 års ansiennitet som et rekrutteringstiltak for å hente sykepleiere. I praksis innebærer dette at vi flere steder vil få en nytudannet sykepleier som etter 1. juli tjener 500.000,- og en sykepleier med 40 års ansiennitet som tjener 505.000,-....Kommentar er vel overflødig....

2. Lokale tillegg
Dette er et mest kritikkverdige punktet. For noen år siden ble det endelig sikret i tariffoppgjøret at lokale tillegg ikke skulle spises opp av tariffoppgjørene, slik de alltid gjorde tidligere. I år er denne igjen fjernet, og de som frem til i år har ligget over tariff, mister hele dette tillegget, med mindre arbeidsgiver velger å vedta dette selv (noe som svært få vil oppleve p.g.a. stram økonomi i kommunene). Dvs. at i år er det særdeles mange som mister HELE tillegget de har opparbeidet seg.

Eksempel: En sykepleier med 16 års ansiennitet har før årets oppgjør 480.000,- i lønn. Dvs. 14.700,- høyere enn minstelønna etter tariffoppgjøret i 2018. I årets oppgjør er det generelle tillegget på kr. 14000,-. Dvs. Ny lønn kr. 494.000,-. Fra 1. juli økes denne til ny minstelønn på kr. 505.000,-
Dvs. at de som før årets oppgjør hadde lønn mellom 465.300 (minstelønn 2018) og 491.000 ender opp med nøyaktig samme lønn etter 1. juli.... Det er vanvittig at ikke dette får mer oppmerksomhet i årets oppgjør. NSF har vært så sykelig opptatt av tallet 500.000 at de har "glemt" å ta hensyn til de med lang erfaring og de med lokale tillegg. Det er sterkt kritikkverdig av et forbund å frata sine medlemmer disse rettighetene.

Jeg håper virkelig kommunene rundt om i landet tar ansvar og lar sykepleierne som har opparbeidet seg lokale tillegg få beholde disse. Det er veldig fortjent. Mange av disse har gjort seg fortjent til disse tilleggene gjennom sitt arbeid. Det er tragisk om de nå skulle miste dette.

Misforstå meg rett, det er fantastisk at det er kommet et bra løft, men det er rett og slett elendig håndtverk av NSF å sørge for at så mange taper på dette oppgjøret.

Saken er jo veldig enkel; NSF skulle lagt inn 2 absolutte krav i oppgjøret;
1 - Lokale tillegg fra tidligere skulle vært plusset på ny minstelønn/garantilønn.
2 - Samme forskjell i minstelønn fra 10 til 16 år - dvs. opp mot 35000 høyere minstelønn for 16 års ansiennitet.

Et annet poeng som heller ikke nevnes ar at NSF har "gnålt" om denne 500.000-grensa i åresvis. Dvs. at den i realiteten burde vært en god del høyere i 2017 enn i f.eks. 2016 p.g.a. prisstigning. 500.000 kr. i 2017 tilsvarer fort 525.000 i 2019..... ny smell for NSF der altså....

PS! For de som lurer, det har vært litt diskusjon og spekulasjoner vedr. lokale tillegg, p.g.a. manglende informasjon fra NSF, men det er nå bekreftet av NSF på deres sider, at denne garantien forsvinner:
"Dersom lønnen pr. 30. juni (inkl. det generelle tillegget), er på nivå med, eller ligger over, garantilønnssatsene, er man ikke sikret et ytterligere lønnstillegg (ta evt. kontakt med hovedtillitsvalgt for å avklare hvordan evt. lokale tillegg er avtalt)."

Anonymkode: 0353b...0a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt hva du mener. Men må jo begynne i en ende? Håper dette er kampsaken for neste forhandlingsrunde. Bør helt klart være en høyere lønnsstige og mer tillegg for spesialsykepleiere for å ikke miste verdifull kompetanse og erfaring. 

Anonymkode: ef385...0b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg (er ikke sykepleier selv). Dere risikerer også at etter «seier» (tilsynelatende) vil det ta lang tid før dere får en ny «seier». 

Anonymkode: 51e5b...e05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg (er ikke sykepleier selv). Dere risikerer også at etter «seier» (tilsynelatende) vil det ta lang tid før dere får en ny «seier». 

Det skulle stå «seier» *i denne runden

Skrevet

Lønnsstiger er en uting. Jeg er glad for at vi ikke har det i yrket mitt, og det er vel stort sett alle andre også. Det har faktisk vært en fanesak for forbundet. En nyutdannet tjener nøyaktig like mye som en med 30 års ansiennitet. 

Å skulle tjene mer når man er 50-60 år gammel blir jo helt bakvendt, det er når man er nyutdannet og i etableringsfasen man har mest bruk for pengene. Så etter min mening er det flott at man øker lønna for de nyutdannede og lar være å øke den for de andre. Til slutt har alle samme lønn og stigen avskaffes. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke disse to tingene er det verste med sykepleieløftet, det verste er svikte mot spesialsykepleierne. Det er kritisk mangel på spesialsykepleiere i Norge, innen en del faggrupper haster det med å få utdannet nok personell (intensiv og operasjon f.eks) og det vil bli enda mer kritisk for driften av sykehusene om 5-10 år dersom ikke det utdannes nok. Det er allerede marginal drift av operasjonsstuer pga mangel på fagfolk, det blir ikke bedre i fremtiden. Nå er lønnsforskjellen mellom sykepleier og spesialsykepleier så marginal at det ikke lokker noen til å ta videreutdanning, noe som faktisk vil ramme helsekøene hardt, men strengere prioritering på hvem som skal få operasjon og lenger ventetid på alt som ikke er akutt eller livstruende. Skal man få gjort noe med det må det lønne seg å gå på skole, skarve 38 000 mer i året før skatt for halvannet/to år mer på skole, bedre kompetanse og betydelig mer ansvar er ingenting. 

Anonymkode: 80d7c...c75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke disse to tingene er det verste med sykepleieløftet, det verste er svikte mot spesialsykepleierne. Det er kritisk mangel på spesialsykepleiere i Norge, innen en del faggrupper haster det med å få utdannet nok personell (intensiv og operasjon f.eks) og det vil bli enda mer kritisk for driften av sykehusene om 5-10 år dersom ikke det utdannes nok. Det er allerede marginal drift av operasjonsstuer pga mangel på fagfolk, det blir ikke bedre i fremtiden. Nå er lønnsforskjellen mellom sykepleier og spesialsykepleier så marginal at det ikke lokker noen til å ta videreutdanning, noe som faktisk vil ramme helsekøene hardt, men strengere prioritering på hvem som skal få operasjon og lenger ventetid på alt som ikke er akutt eller livstruende. Skal man få gjort noe med det må det lønne seg å gå på skole, skarve 38 000 mer i året før skatt for halvannet/to år mer på skole, bedre kompetanse og betydelig mer ansvar er ingenting. 

Anonymkode: 80d7c...c75

Enig, men dette gjelder ikke bare sykepleiere - dessverre er det slik i Norge at utdanning ikke lønner seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i begge punkter, spesielt det som gjelder lokale tillegg. Har selv et slikt tillegg som jeg først mistet pga. ansiennitetsopprykk. Så ble det fremforhandlet at man skulle få beholde lokale tillegg og jeg fikk tillegget på nytt. Nå mister jeg det igjen...🙄

Anonymkode: 22b20...6f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kommet over det nå, men husker for noen år siden jeg måtte fylle ut kompetanse skjema i helseforetak der jeg jobber, ift lokale tillegg. Følte det som "se på meg, så flink jeg er" skjema. Endte med å få skarve 3000 kr (jippi🙄), jaja burde ikke klage. Året etter var "forspranget" borte. Veldig irriterende husker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de kan juble disse fagforeningene. 

Vi gikk også opp ganske greit nå, etter 1. juli (barnevernped med videreutdanning), men jubelen satt ikke like løst når vi fikk beskjed om at alle tilleggene våre forsvinner som følge av økt tariff. Tenker jeg skal finne meg en annen jobb så snart jeg har overskudd til å begynne å søke. 

Anonymkode: 2f4f6...b7c

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, -jk- skrev:

Lønnsstiger er en uting. Jeg er glad for at vi ikke har det i yrket mitt, og det er vel stort sett alle andre også. Det har faktisk vært en fanesak for forbundet. En nyutdannet tjener nøyaktig like mye som en med 30 års ansiennitet. 

Å skulle tjene mer når man er 50-60 år gammel blir jo helt bakvendt, det er når man er nyutdannet og i etableringsfasen man har mest bruk for pengene. Så etter min mening er det flott at man øker lønna for de nyutdannede og lar være å øke den for de andre. Til slutt har alle samme lønn og stigen avskaffes. 

Så å anerkjenne erfaring og ansiennitet er ikke noe du tenker er verdifullt? Skal man ikke få høyere lønn jo mer erfaring og kunnskap man tilegner seg etter x antall år i yrket? 

Anonymkode: 1baaf...30c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, -jk- skrev:

Enig. Skjønner at man kan stige i lønn de første årene, for da lærer man jo fortsatt i jobben. Men lagt ut i karrieren så er det ikke sammenheng mellom antall år i jobben og hvor mye man bidrar. 

Anonymkode: c685f...ca1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig bra skrevet/oppsummert. I tillegg, som tidl nevnt -så er også spesialsykepleierene nok en gang glemt/oversett. det lønner seg overhode ikke å ta videreutdanning lenger.

Du burde legge hele det innlegget ut på NSF sin FB side. Og som du skriver -det fokuset på 500 000 over flere år er ikke en stor seier sett med 2019 øyne (dette startet i 2016). Videre er vel den generelle tanken at nå har sykepleierene fått en stor seier og bør ikke kreve/få mer på mange år..

Selv jobber jeg nå i ullensaker kommune, som er den kommunen i landet med dårligst lønn til sine ansatte. Som spesialsykepleier med 20 års annsenitet tjener jeg 530 000 i året.. Forstå det den som kan..

Angrer sykt mye på at jeg ble sykepleier og anbefaler ingen å ta den utdannelsen. Jeg elsker jobben min, og vet jeg er en veldig god, stabil og erfaren sykepleier og får mye skryt av pasienter, pårørende og kollegaer. Likevel sitter gråten i halsen da jeg har det så himla trangt økonomisk at jeg aldri kan unne meg noe annet enn det som er strengt nødvendig..

Anonymkode: a1a36...c93

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så å anerkjenne erfaring og ansiennitet er ikke noe du tenker er verdifullt? Skal man ikke få høyere lønn jo mer erfaring og kunnskap man tilegner seg etter x antall år i yrket? 

Nå er ikke jeg den du siterer, men: Det er faktisk grense for hvor mye bedre man blir i jobben med lengre erfaring/ansiennitet. Det kommer an på yrke og stilling, men etter 5-7 år tenker jeg de fleste har lært så mye at det er begrenset hvor mye ytterligere arbeidsgiver får utbytte av dem ved økt ansiennitet alene.

Deretter går det etter min mening mer på individuelle prestasjoner - noen leverer bra og bør belønnes ut ifra det, mens andre aldri kommer seg særlig opp i kvalitet og nivå samme hvor mange år med erfaring de har. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig bra skrevet/oppsummert. I tillegg, som tidl nevnt -så er også spesialsykepleierene nok en gang glemt/oversett. det lønner seg overhode ikke å ta videreutdanning lenger.

Du burde legge hele det innlegget ut på NSF sin FB side. Og som du skriver -det fokuset på 500 000 over flere år er ikke en stor seier sett med 2019 øyne (dette startet i 2016). Videre er vel den generelle tanken at nå har sykepleierene fått en stor seier og bør ikke kreve/få mer på mange år..

Selv jobber jeg nå i ullensaker kommune, som er den kommunen i landet med dårligst lønn til sine ansatte. Som spesialsykepleier med 20 års annsenitet tjener jeg 530 000 i året.. Forstå det den som kan..

Angrer sykt mye på at jeg ble sykepleier og anbefaler ingen å ta den utdannelsen. Jeg elsker jobben min, og vet jeg er en veldig god, stabil og erfaren sykepleier og får mye skryt av pasienter, pårørende og kollegaer. Likevel sitter gråten i halsen da jeg har det så himla trangt økonomisk at jeg aldri kan unne meg noe annet enn det som er strengt nødvendig..

Anonymkode: a1a36...c93

De fleste vil vel alltid gjerne tjene mer, men at du nærmest skal være på sultegrensa med 530’ høres veldig rart ut. Det er vel omtrent gjennomsnittslønna i Norge, så da er det mange som må ha det vondt. 

Anonymkode: e7913...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. De som er 40 år i yrket er som regel stabile, gode leietakere. Mens nyutdannede kommer til å skifte yrke flere ganger før de klarer å etablere seg i en jobb over lengre tid. Yrkeslojaliteten burde belønnes. Samme med etterutdanning. 

Anonymkode: da08b...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*arbeidstakere (ikke leietakerne) 🙈

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. De som er 40 år i yrket er som regel stabile, gode leietakere. Mens nyutdannede kommer til å skifte yrke flere ganger før de klarer å etablere seg i en jobb over lengre tid. Yrkeslojaliteten burde belønnes. Samme med etterutdanning. 

Ingen orker å tenke på lojalitet når man får uttelling etter 10-15 år. Det er tvert imot, om man gir de nyansatte luselønn langt under det de eldre har så blir det misnøye og høyt gjennomtrekk. Gi de en god lønn til å leve av med en gang så får man fornøyde arbeidstagere som blir værende lenge. Lik lønn for likt arbeid synes jeg er et meget godt prinsipp, og det bør ikke bare etterstreves mellom kjønnene.

Hos oss, uten lønnsstige, har vi ekstremt lavt gjennomtrekk og ekstremt lavt sykefravær (nede på 2-tallet). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, -jk- skrev:

Ingen orker å tenke på lojalitet når man får uttelling etter 10-15 år. Det er tvert imot, om man gir de nyansatte luselønn langt under det de eldre har så blir det misnøye og høyt gjennomtrekk. Gi de en god lønn til å leve av med en gang så får man fornøyde arbeidstagere som blir værende lenge. Lik lønn for likt arbeid synes jeg er et meget godt prinsipp, og det bør ikke bare etterstreves mellom kjønnene.

Hos oss, uten lønnsstige, har vi ekstremt lavt gjennomtrekk og ekstremt lavt sykefravær (nede på 2-tallet). 

Det er vel heller sjelden unge arbeidstakere blir værende i yrket i dag. De fleste velger å bytte yrke flere ganger i løpet av livet. Man skal ikke undervurdere stabile arbeidere. 

Men jeg er enig i likt lønn for likt arbeid. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, -jk- skrev:

I Norge er dette allerede en realitet. F.eks. en nyutdannet sivilingeniør får vel nå opp mot 600k i startlønn, og vokser veldig raskt. En erfaren senior-ingeniør ligger vel på rundt 900k-1M i grunnlønn. Jeg vil ikke si at den forskjellen er veldig stor. Så kommer bonuser, eierandeler etc. inn. I tillegg er det høyre lønn for de med lederroller. Uansett, i løpet av 5 år vil en sivilingeniør i et privat selskap fort ha en lønn på over 700k. Det er en god lønn. Men selvsagt skal høy kompetanse og lang erfaring lønne seg.

Jeg snakker her om sykepleierne som er i en lønnsstige, og da må man forholde seg til det. Man kan selvsagt være uenig i at systemet er slik, men all den tid det er måten de lønner sine ansatte på, så får man ta utgangspunkt i det. Og her mener jeg det NSF overdriver sitt gjennomslag i årets forhandlinger, som jeg har godt forklart i åpningsinnlegget. De har i realiteten sørget for at mange sykepleiere som har opparbeidet seg fortjente tillegg nå mister dette tillegget. Vi snakker i realiteten om kutt i lønna. I hvilken annen yrkesgrupper ser vi at dette skjer? Det kan ikke være mange. Det burde være flaut for NSF.

Anonymkode: 0353b...0a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...