Gå til innhold

Spørsmål om ostekake

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har alltid laget ostekake hvor jeg begynner med bunnen. Idag så lager jeg den andre varianten for første gang, altså gelélokk først. I oppskriften står det at geléen skal stivne over natta, men er det egentlig nødvendig? Det er jo bare 1-2 cm tynt lag. Jeg må ha denne kaka ferdig kl 14 i morgen og skal lage ostefyll som skal stivne også. Dere som pleier å lage denne varianten, hvor lang tid venter dere før dere heller over ostefyllet? 

Anonymkode: 186a5...69a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge den er helt stivnet, går det fint. Det trenger jo ikke være "Over natten"; poenget er at den trenger noen timer. 

Anonymkode: 7912b...1f7

Skrevet

Hvorfor kan du ikke lage den på den enkleste måten? Bunn først, ostekrem og gelé på toppen. Ingen steking, ikke noe styr og tar kort tid. Og veldig god. 😊

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge den er helt stivnet, går det fint. Det trenger jo ikke være "Over natten"; poenget er at den trenger noen timer. 

Når jeg vipper på formen så virker det som den har stivnet nå. Så da kan jeg bare starte med ostemassen nå da? Den andre ostekaken jeg bruker å lage har ikke gelélokk, derfor har jeg lite erfaring med gelé 🤔 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Hvorfor kan du ikke lage den på den enkleste måten? Bunn først, ostekrem og gelé på toppen. Ingen steking, ikke noe styr og tar kort tid. Og veldig god. 😊

Det er sånn jeg bruker å lage den, uten gelélokk. Pynter med krem og bær. Ville prøve noe nytt fordi jeg har kjøpt en ny fin figurform ☺️ 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er sånn jeg bruker å lage den, uten gelélokk. Pynter med krem og bær. Ville prøve noe nytt fordi jeg har kjøpt en ny fin figurform ☺️ 

Kan jo lage den enkle i figurform også? 

Men altså til spørsmålet ditt så vet jeg ikke. Lager den alltid på enkleste måte. Har laget den i hjerteform  😊

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Kan jo lage den enkle i figurform også? 

Men altså til spørsmålet ditt så vet jeg ikke. Lager den alltid på enkleste måte. Har laget den i hjerteform  😊

Det er hjerteform jeg bruker nå også, med noe hjertemønster i hjertet på en måte ☺️  men når jeg hvelver den så vil jo bunnen komme på toppen av kaka da? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hjerteform jeg bruker nå også, med noe hjertemønster i hjertet på en måte ☺️  men når jeg hvelver den så vil jo bunnen komme på toppen av kaka da? 

Du hvelver jo ikke ostekake? Bare åpne formen og sett den på fatet 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er jo langt fra alle former som kan åpnes. Springformer kan åpnes, men det er veldig mange figurformer som ikke er springformer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Jo, den opp ned varianten skal hvelves. Da kommer geléen på toppen, også blir det fint mønster pga figurformen. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, den opp ned varianten skal hvelves. Da kommer geléen på toppen, også blir det fint mønster pga figurformen. 

Ok det kan godt være. Høres bare unødvendig komplisert ut 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ok det kan godt være. Høres bare unødvendig komplisert ut 😊

Det kan jeg være enig i. Men den er jo sååå fiiiin. Hvertfall på bildet 😂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går kjempefint, lager slik ostekake  selv.  Bruker halv mengde vann i geleen i forhold til det som står på  pakken, lager gele med minimum av vannet jeg trenger for å løse opp pulveret, har jeg i resten av kaldtvann. Heller i formen og lar den kjøle seg litt ned i kjøleskap og så hele formen en liten time i frysen.  

Lykke til, dette blir bra. 

Anonymkode: 26a9b...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Herregud så lyst jeg fikk på ostekake nå... Om den blir mislykket, ts, kan du sende restene til meg, så kan jeg hjelpe deg å bli kvitt dem :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går kjempefint, lager slik ostekake  selv.  Bruker halv mengde vann i geleen i forhold til det som står på  pakken, lager gele med minimum av vannet jeg trenger for å løse opp pulveret, har jeg i resten av kaldtvann. Heller i formen og lar den kjøle seg litt ned i kjøleskap og så hele formen en liten time i frysen.  

Lykke til, dette blir bra. 

Anonymkode: 26a9b...e9e

Nå har geléen stått i fryseren i tre timer, virker som den har stivnet. Så da kjører jeg igang med ostemassen nå. Får bare krysse fingrene når den skal hvelves i morgen 😬

AnonymBruker
Skrevet

Herregud så lyst jeg fikk på ostekake nå... Om den blir mislykket, ts, kan du sende restene til meg, så kan jeg hjelpe deg å bli kvitt dem :)

Absolutt!👍☺️ 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg være enig i. Men den er jo sååå fiiiin. Hvertfall på bildet 😂 

Lykke til ! Den blir sikkert kjempebra 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...