AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #1 Skrevet 12. juli 2019 Ja, nå driver naboen min og bygger en ny platting like ved tomtegrensen. Det kunne vært uproblematisk, bortsett fra at naboen på andre siden av huset har et anneks og platting ved tomtegrensen min der. Og de bruker å være der mye, spiller musikk, har besøk der etc. Derfor har andre siden av huset, hvor vi har platting og hagemøbler, trampoline, vært "fristedet" vårt med mer privatliv, hvor vi griller, spiller litt musikk, har besøk etc. Nå skal muligens naboen på andre siden begynne med dette tett inntil vår platting......Det er en hekk mellom tomtene våre, men den består av løvtrær og følgelig ser man rett gjennom den om høsten, vinteren og tidlig vår -altså det meste av året. Vet at det er nye regler og at det naboen gjør er lovlig, men likevel er det irriterende og føler vi mister mye av vår "frihet" og vårt privatliv nå. Hva burde jeg gjøre? Jeg snakket med naboene og lurte på hva de bygger (trodde de skulle bygge et anneks). Prøvde da å få frem at vi spiller musikk og er en del ute på denne siden, og at det blir litt mindre privatliv. Mannen sa at de skal sette opp "bare en platting" og et lite basseng ved siden av.....De må utnytte tomten sin etc (de har en ganske stor hage, hvorav bare en liten del vender mot siden av vårt hus hvor vi har vår egen platting). Dette ødelegger en del for meg, jeg er en innadvendt person og har elsket å kunne sitte ute her og lese en bok uten å bli beglodd av naboer, uten å høre prat fra naboer etc. Nå blir jo dette ødelagt. Virker fryktelig lite hensynsfullt og ganske egoistisk å anlegge platting på en liten del av hagen som vender mot oss, når de har en stor hage som de ikke bruker til noe lignende ellers.... Råd? Hva gjør man når sånt skjer? Anonymkode: 79da1...af9 3
Whistler Skrevet 12. juli 2019 #3 Skrevet 12. juli 2019 Man tenker at dette er prisen for å bo I nærheten av andre. Hva man gjør? Som nevnt over. Flytt til et sted hvor det ikke er en faktor. 37
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #5 Skrevet 12. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, nå driver naboen min og bygger en ny platting like ved tomtegrensen. Det kunne vært uproblematisk, bortsett fra at naboen på andre siden av huset har et anneks og platting ved tomtegrensen min der. Og de bruker å være der mye, spiller musikk, har besøk der etc. Derfor har andre siden av huset, hvor vi har platting og hagemøbler, trampoline, vært "fristedet" vårt med mer privatliv, hvor vi griller, spiller litt musikk, har besøk etc. Nå skal muligens naboen på andre siden begynne med dette tett inntil vår platting......Det er en hekk mellom tomtene våre, men den består av løvtrær og følgelig ser man rett gjennom den om høsten, vinteren og tidlig vår -altså det meste av året. Vet at det er nye regler og at det naboen gjør er lovlig, men likevel er det irriterende og føler vi mister mye av vår "frihet" og vårt privatliv nå. Hva burde jeg gjøre? Jeg snakket med naboene og lurte på hva de bygger (trodde de skulle bygge et anneks). Prøvde da å få frem at vi spiller musikk og er en del ute på denne siden, og at det blir litt mindre privatliv. Mannen sa at de skal sette opp "bare en platting" og et lite basseng ved siden av.....De må utnytte tomten sin etc (de har en ganske stor hage, hvorav bare en liten del vender mot siden av vårt hus hvor vi har vår egen platting). Dette ødelegger en del for meg, jeg er en innadvendt person og har elsket å kunne sitte ute her og lese en bok uten å bli beglodd av naboer, uten å høre prat fra naboer etc. Nå blir jo dette ødelagt. Virker fryktelig lite hensynsfullt og ganske egoistisk å anlegge platting på en liten del av hagen som vender mot oss, når de har en stor hage som de ikke bruker til noe lignende ellers.... Råd? Hva gjør man når sånt skjer? Anonymkode: 79da1...af9 Du kan jo ikke si det, de må jo få bruke sin tomt og hage som de selv vil. Kanskje vil de plassere plattingen og bassenget der, fordi det da ikke blir badebråk midt oppi der de vanligvis sitter? At dere bor inneklemt kan jo ikke de noe for, og hvorfor skulle de ta hensyn til det? Vi har også plassert platting og basseng ved naboen, det var der det var mest sol i vår hage. Om det blir for tett for dere, så må dere jo heller flytte til et annet sted. Anonymkode: 3f11a...692 49
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #6 Skrevet 12. juli 2019 Sette opp skjermbrett. Anonymkode: 1b5bc...85c 9
Armitage Skrevet 12. juli 2019 #7 Skrevet 12. juli 2019 Enten flyttet eller satt opp tettere hekk, gjerde eller skjermbrett. 16
Muskath Skrevet 12. juli 2019 #8 Skrevet 12. juli 2019 Dere kan ta opp løvhekken og plante gran eller tuja. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #9 Skrevet 12. juli 2019 Skjermbrett eller tett tuja. Anonymkode: 4e25e...3c2 2
Illuminatum Skrevet 12. juli 2019 #10 Skrevet 12. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 79da1...af9 Hva er like ved grensen, en meter, fire meter? Bygger plattingen mer enn 50 cm over bakken? Er det et innbygd basseng eller skal det stå inntil plattingen samt tas ned om vinteren? Siden du sier at det er en stor tomt så medfører kanskje dette ikke at utnyttelsesgraden av tomten overstiges?
Rotemor Skrevet 12. juli 2019 #11 Skrevet 12. juli 2019 Deres tomt, deres valg. Jo fortere du godtar dette jo mindre irritasjon koster det deg.. 12
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #12 Skrevet 12. juli 2019 I feel your pain.. hyttenaboen til foreldrene mine har gjort det samme. Plattingen er HELT inntil grensen, og de har badestamp og hagemøbler stående helt inntil hekken... Anonymkode: f5731...833
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #13 Skrevet 12. juli 2019 Du høres ut som min mor.. Tåler ingenting fra samfunnet.. Er også innadvendt og trenger mye privatliv. Men her er det skille mellom person og sak. Personlig så er det noe du ikke foretrekker, saksmessig så er det ingenting du har noe med.. Flytt oppå fjellet eller inni skogen Anonymkode: a878a...de6 16
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #14 Skrevet 12. juli 2019 3 minutter siden, Illuminatum skrev: Hva er like ved grensen, en meter, fire meter? Bygger plattingen mer enn 50 cm over bakken? Er det et innbygd basseng eller skal det stå inntil plattingen samt tas ned om vinteren? Siden du sier at det er en stor tomt så medfører kanskje dette ikke at utnyttelsesgraden av tomten overstiges? Er en meter fra, eller kortere. Vet ikke om den blir mer enn 50 cm over bakken, men tviler på det. Bassenget deres skal vel være på andre siden av plattingen -altså ikke helt inntil vår tomt. Anonymkode: 79da1...af9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #15 Skrevet 12. juli 2019 7 minutter siden, Muskath skrev: Dere kan ta opp løvhekken og plante gran eller tuja. Det er naboens hekk, kan ikke ta opp deres hekk. Anonymkode: 79da1...af9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #16 Skrevet 12. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er naboens hekk, kan ikke ta opp deres hekk. Anonymkode: 79da1...af9 Plant deres egen - dobbelthekk Anonymkode: f5731...833 33
Gjest ti10 Skrevet 12. juli 2019 #17 Skrevet 12. juli 2019 Uff, skjønner deg godt. Ser mange foreslår tettere hekk, skjermbrett osv., men det vil jo ikke gjøre noe med lyden. Veldig synd, men du får nok ikke gjort noe med det der.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #18 Skrevet 12. juli 2019 Akkurat nå, ti10 skrev: Uff, skjønner deg godt. Ser mange foreslår tettere hekk, skjermbrett osv., men det vil jo ikke gjøre noe med lyden. Veldig synd, men du får nok ikke gjort noe med det der. Jo, hekker og skjermer skjermer også for en del av lyden. Ikke all, men litt. Anonymkode: f5731...833 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #19 Skrevet 12. juli 2019 Har dere en annen solrik plass på tomta hvor dere kan bygge platting? Midt på plena f.eks? Det finnes mange måter å få en privat hage på, bare se på Pinterest. Vi nordmenn bygger en platting med noen krukker på og tror vi er kreative geni. Søk opp garden privacy f.eks. Anonymkode: ba51a...21b 6
Illuminatum Skrevet 12. juli 2019 #20 Skrevet 12. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er en meter fra, eller kortere. Vet ikke om den blir mer enn 50 cm over bakken, men tviler på det. Bassenget deres skal vel være på andre siden av plattingen -altså ikke helt inntil vår tomt. Anonymkode: 79da1...af9 Basseng som skal stå over to måneder er søknadspliktig tiltak. Så lenge terrassen er under 50 cm over terreng kan den dessverre plasseres helt inntil eiendomsgrensen. Det vil si om det ikke blir bygd rekkverk, levegger eller lignende som går over 50 cm over terreng. Finnes det reguleringsplan? Hvis ikke kan det kunne måtte søkes dispensasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå