AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #1 Skrevet 12. juli 2019 Har vært 100 % sykemeldt en god stund pga psykiske lidelser, og gikk fra dette til 70%, og skal snart tilbake på arbeidsstedet som 50 % sykemeldt. Problemet er arbeidstidene jeg har fått. Har en arbeidsplass som praktiserer todelt turnus samt langvakter (12,5t). Problemet nå er arbeidstidene jeg har fått. Arbeidsplassen vet at jeg ikke liker å jobbe for seint, da jeg kommer ut av døgnrytmen min (er a-menneske). Jeg har fått vakter som går til kl 22, selv om jeg har ytret ønske om å gå til kl 21 eller 21:30 på senvakter. Har gitt beskjed om dette, men fikk noen dårlige argumenter tilbake på hvorfor jeg må jobbe til kl 22. På disse vaktene sliter jeg enormt med søvnen over flere dager, da jeg ikke får sove om natten fordi jeg kommer hjem "for seint," legger meg vanligivs like før kl 22 hjemme. Våkner også tidlig uansett om jeg sovner 23 eller 02. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Jeg vet at arbeidsplassen har tilretteleggingsplikt, men hvor går grensen? Kan jeg snakke med fastlegen min om dette, eller blir det for smålig? Det skal sies at jeg har fått halvt om halvt med tidlig - og senvakter. Jeg har ingen problemer med ettermiddags - og kveldsarbeid, det er rett og slett tidspunktet på kvelden som jeg har store problemer med. Anonymkode: 3fbfa...73f
solmåneogstjerner Skrevet 12. juli 2019 #2 Skrevet 12. juli 2019 Er det så store forskjeller på å være ferdig 21, 21.30 eller 22? 17
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #3 Skrevet 12. juli 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Er det så store forskjeller på å være ferdig 21, 21.30 eller 22? Ja, for meg har det enorm betydning. Er jeg ferdig 21 eller 21:30 får jeg faktisk sove når jeg kommer hjem fordi jeg vanligvis legger meg kl 22. Alt etter dette og nattesøvnen er ødelagt for et par dager. Anonymkode: 3fbfa...73f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #4 Skrevet 12. juli 2019 Sånn er livet med turnus. Takler du det ikke, må du finne deg en annen jobb, rett og slett. Anonymkode: 868cb...8f6 26
solmåneogstjerner Skrevet 12. juli 2019 #5 Skrevet 12. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, for meg har det enorm betydning. Er jeg ferdig 21 eller 21:30 får jeg faktisk sove når jeg kommer hjem fordi jeg vanligvis legger meg kl 22. Alt etter dette og nattesøvnen er ødelagt for et par dager. Anonymkode: 3fbfa...73f Men hva er de vanlige vaktene dine når du ikke er delvis sykemeldt? Husk at det blir vanskelig for arbeidsgiver å ta inn folk bare for en time eller to. 8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #6 Skrevet 12. juli 2019 Da bør du finne deg ny jobb hvor vaktene er ferdig kl 21. Anonymkode: 2857d...bb3 11
Whistler Skrevet 12. juli 2019 #7 Skrevet 12. juli 2019 Du kan være fornøyd med at arbeidsgiver er enig I tolkningen om at 70% betyr redusert arbeidstid, og ikke reduksjon av arbeidsmengde/-oppgaver i løpet av full arbeidstid. Suck it up. 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #8 Skrevet 12. juli 2019 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Men hva er de vanlige vaktene dine når du ikke er delvis sykemeldt? Husk at det blir vanskelig for arbeidsgiver å ta inn folk bare for en time eller to. De er veldig varierende siden vi både har korte og lange vakter. Arbeidsgiver trenger ikke å ta inn folk mellom 21 og 22, fordi vi er nok folk på jobb da. Er dette jeg har brukt som argument, men de gikk ikke med på det. Anonymkode: 3fbfa...73f
solmåneogstjerner Skrevet 12. juli 2019 #9 Skrevet 12. juli 2019 Er det sykdommen/skaden din som gir et berettiget behov for å ikke jobbe etter kl 21? Vanskelig å tro. Du har vel vaktordninger fra før av. At du har en viss sykemeldingsgrad gjør ikke at du kan unngå kveldsarbeid uten en god begrunnelse 3
solmåneogstjerner Skrevet 12. juli 2019 #10 Skrevet 12. juli 2019 (endret) Når du har gradert sykemelding så kan du si at du ikke kan jobbe fulle vakter fordi det blir for tungt. Men det er litt avhengig av kabalen arbeidsgiver skal legge. Det skal veldig mye til at du kan ha som krav at du skal gå kl 21 f eks. Om det er helt umulig å dele vaktene, så må du ha høyere sykemeldingsgrad. Men at 22 blir for sent men 21 er ok... Det får du nok ikke igjennom. Endret 12. juli 2019 av solmåneogstjerner 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #11 Skrevet 12. juli 2019 Tror dette fort vil bli oppfattet som trass fra din side, om du skal sette arbeidsgiver i den situasjonen, at du kan jobbe frem til 21, men ikke 22.. Så hvis du ønsker deg tilbake til denne stillingen, hadde ikke jeg gjort det, i alle fall.. kan fort bli sur stemning. Om du driter i det, kan du ta det opp med lege, selvfølgelig. Forklare at du kommer ut av rytmen om du er senere hjemme, noe som gjør at du ikke får sove, spm igjen forverrer din psykiske helse. Så får du se hva hn sier, å klarer å få til. Anonymkode: 72073...8c3
Gjest Vanlig fyr Skrevet 12. juli 2019 #12 Skrevet 12. juli 2019 Snakk med legen din, spør om han/hun kan skrive en anbefaling om at du fritas for sen jobbing. Sjefen din er veldig firkanta hvis du ikke kan gå en time før med mindre det er kritisk.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #13 Skrevet 12. juli 2019 TS her. Jeg kan muligens virke trassig, men denne ene timen har faktisk mye å si for meg. Jeg har noen andre vakter hvor jeg går til kl 22, men på disse vaktene er det faktisk behov for det, og vil ikke krangle på disse. Samtidig har jeg fått andre vakter som går til samme tidspunkt, hvor det ikke er behov for det da vi er nok bemannet. Og det er nettopp på disse vaktene jeg ikke forstår hvorfor arbeidsgiver er firkantet på den lille timen. Bedriften sparer også penger på dette da de ikke må betale meg ub-tillegg den siste timen. Anonymkode: 3fbfa...73f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #14 Skrevet 12. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan muligens virke trassig, men denne ene timen har faktisk mye å si for meg. Jeg har noen andre vakter hvor jeg går til kl 22, men på disse vaktene er det faktisk behov for det, og vil ikke krangle på disse. Samtidig har jeg fått andre vakter som går til samme tidspunkt, hvor det ikke er behov for det da vi er nok bemannet. Og det er nettopp på disse vaktene jeg ikke forstår hvorfor arbeidsgiver er firkantet på den lille timen. Bedriften sparer også penger på dette da de ikke må betale meg ub-tillegg den siste timen. Anonymkode: 3fbfa...73f Jeg forstår deg godt, jeg har hatt søvnproblemer og slitt med psyken selv, så jeg vet godt hvordan det er. Jeg er bare litt skeptisk til at arbeidsgiver kan oppfatte deg som trassig. Men hvis det virkelig ikke er behov for deg den ekstra timen, så skjønner ikke jeg heller hvorfor arbeidsgiver på død og liv bil betale deg de pengene. Er det slik at det stort sett ikke er behov for en ekstra der, men at det kan bli? Vi har det slik på vår jobb, vi er en ekstra, noe som i 90% av tilfellene er helt overflødig. Men de sjeldne gangene det skjer noe, er 3 nesten for få, så sjefen velger allikvel alltid å ha 3. Anonymkode: 72073...8c3
Gjest ti10 Skrevet 12. juli 2019 #15 Skrevet 12. juli 2019 Klart du kan snakke med fastlegen om det, men jeg hadde opplevd det som smålig dersom en medarbeider lagde så mye styr pga. en halvtime. Kan du ikke prøve å gradvis justere leggetiden din litt? Du virker veldig lite fleksibel og sta dersom du setter deg på bakbeina her.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #16 Skrevet 12. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan muligens virke trassig, men denne ene timen har faktisk mye å si for meg. Jeg har noen andre vakter hvor jeg går til kl 22, men på disse vaktene er det faktisk behov for det, og vil ikke krangle på disse. Samtidig har jeg fått andre vakter som går til samme tidspunkt, hvor det ikke er behov for det da vi er nok bemannet. Og det er nettopp på disse vaktene jeg ikke forstår hvorfor arbeidsgiver er firkantet på den lille timen. Bedriften sparer også penger på dette da de ikke må betale meg ub-tillegg den siste timen. Anonymkode: 3fbfa...73f Gå tilbake til legen din og få hen til å skrive en legeerklæring på at du har behov for å slutte tidligere pga søvn. Ved psykiske lidelser er jo nettopp tilstekkelig søvn viktig. Anonymkode: bd52c...3e0
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #17 Skrevet 12. juli 2019 Har du tenkt at dette er en kabal som skal gå opp for andre som og jobber der? arbeidsgiver kan ikke ta hensyn til om du er A eller B menneske. Sånn er jobb livet. Eventuelt så må du ha mer sykemeldingsprosent eller finne en annen type jobb som passer deg bedre klokkemessig. Anonymkode: c23e5...f8c 7
Gjest xfs367 Skrevet 12. juli 2019 #18 Skrevet 12. juli 2019 (endret) For arbeidsplassen er det da ikke verdt å ha deg i arbeid, for det blir mer styr enn hva de får igjen for det. 56 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Jeg kan muligens virke trassig, men denne ene timen har faktisk mye å si for meg. Jeg har noen andre vakter hvor jeg går til kl 22, men på disse vaktene er det faktisk behov for det, og vil ikke krangle på disse. Samtidig har jeg fått andre vakter som går til samme tidspunkt, hvor det ikke er behov for det da vi er nok bemannet. Og det er nettopp på disse vaktene jeg ikke forstår hvorfor arbeidsgiver er firkantet på den lille timen. Bedriften sparer også penger på dette da de ikke må betale meg ub-tillegg den siste timen. Anonymkode: 3fbfa...73f De gjør ikke det. For bedriften blir det merarbeid på mellomledernivå fordi du skal ha en helt egen, skreddersydd turnus p.g.a 30 minutter (wtf?). Noen må sy dette sammen, og få kabalen til å gå opp. Og det koster arbeidstimer. For bedriften blir det da ikke verdt å ha deg i arbeid, siden den totale belastningen og arbeidsmengden øker. Endret 12. juli 2019 av xfs367
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #19 Skrevet 12. juli 2019 Disse timene er sikkert med på å gi deg riktig prosent du skal jobbe. Tar du de bort må du kanskje jobbe de timene på tidspunkter som ikke er gunstige for arbeidsgiver. Anonymkode: 975c3...651
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #20 Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan muligens virke trassig, men denne ene timen har faktisk mye å si for meg. Jeg har noen andre vakter hvor jeg går til kl 22, men på disse vaktene er det faktisk behov for det, og vil ikke krangle på disse. Samtidig har jeg fått andre vakter som går til samme tidspunkt, hvor det ikke er behov for det da vi er nok bemannet. Og det er nettopp på disse vaktene jeg ikke forstår hvorfor arbeidsgiver er firkantet på den lille timen. Bedriften sparer også penger på dette da de ikke må betale meg ub-tillegg den siste timen. Anonymkode: 3fbfa...73f Men disse vaktene kan du gå på? De hvor du sier at det er ett faktisk behov. Da kan du ikke komme med argumentasjonen med at du har søvnproblemer til sjefen din. Eller legen din. Det blir litt absurd. Du kan jobbe når det er behov, men ikke hvis det ikke er behov, for da gårr det plutselig ut over søvnen din? Anonymkode: 8cb50...0b4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå