AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #1 Skrevet 12. juli 2019 Min bestemor hadde for 6mnd siden en nødvendig operasjon i ansiktet som gjør at hun ser svært.. annerledes ut. Det er mulig med rekonstruksjon på sikt, men ikke foreløbig. Damen er rundt 90 år. Hun har tidligere vært svært aktiv, gått ut fast med venninner, trent, gått på foredrag o.l. Svært oppegående og sprek dame til tross for alder. Hun har ikke vært ute av huset på 6mnd, er svært deprimert og engstelig, og mener livet er over pga dette. Samtidig uttrykker hun frustrasjon over å ikke lenger kunne være aktiv ute, men ønsker ikke å gjenoppta det pga utseende. Har forsøkt med mye motivering uten hell - noe også hennes barn har gjort (jeg er barnebarn). Noen forslag til ting hun kan gjøre? Vet hun kjeder seg mye, vandrer mye rundt i huset. Vil ikke gå ut i Hagen. Tidligere har hun likt å høre på musikk (30-40-talls) - er det noen plass man får kjøpt slike CDer? Hun har også likt å male - har vurdert å kjøpe slike mindfullness tegne/malebøker til henne. Kanskje et stort puslespill med fint motiv? hun har alltid vært en svært akademisk dame med mye faginteresse. Går det an å finne noe spennende her? Vet hun blant annet liker astronomi, kosthold, kroppen... Anonymkode: 632f0...ffa
solmåneogstjerner Skrevet 12. juli 2019 #2 Skrevet 12. juli 2019 Musikken finner du på spotify evt youtube. På Spotify kan du bare gi henne ditt brukernavn, men da kan dere ikke bruke det samtidig. Eller du kan kjøpe familieabonnement for noen tiere ekstra. Hun kan ha sin egen liste. Cder får du sikkert kjøpt også, men det har jeg ikke kjøpt på mange år så vet ikke helt. Går det an å gå turer på kvelden når det er mørkt og ikke så mange andre ute? Maling og farging er fint så lenge hun har noenlunde godt syn og håndgrep. Kanskje ikke de mest avanserte fargebøkene? Puslespill er også greit om hun er interessert og får det til. Bilturer rundt om kring? Så kan dere stoppe der det ikke er så mye folk.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #3 Skrevet 12. juli 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Musikken finner du på spotify evt youtube. På Spotify kan du bare gi henne ditt brukernavn, men da kan dere ikke bruke det samtidig. Eller du kan kjøpe familieabonnement for noen tiere ekstra. Hun kan ha sin egen liste. Cder får du sikkert kjøpt også, men det har jeg ikke kjøpt på mange år så vet ikke helt. Går det an å gå turer på kvelden når det er mørkt og ikke så mange andre ute? Maling og farging er fint så lenge hun har noenlunde godt syn og håndgrep. Kanskje ikke de mest avanserte fargebøkene? Puslespill er også greit om hun er interessert og får det til. Bilturer rundt om kring? Så kan dere stoppe der det ikke er så mye folk. Hun har ikke smarttelefon eller noe ønske om å få det. Har CD-spiller som hun klarer å bruke - derfor ønsket om CD. Kanskje jeg kan finne noe på Finn eller eBay. hun har godt syn, og antar hun har godt håndgrep - håndskriften er like fast og elegant som den alltid har vært. Vet ikke om hun er interessert i pusslespill, men tenker det er verdt et forsøk(?). I verste fall blir det jo bare til at hun ikke bruker det. Det med biltur skal jeg foreslå. Anonymkode: 632f0...ffa
solmåneogstjerner Skrevet 12. juli 2019 #4 Skrevet 12. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun har ikke smarttelefon eller noe ønske om å få det. Har CD-spiller som hun klarer å bruke - derfor ønsket om CD. Kanskje jeg kan finne noe på Finn eller eBay. hun har godt syn, og antar hun har godt håndgrep - håndskriften er like fast og elegant som den alltid har vært. Vet ikke om hun er interessert i pusslespill, men tenker det er verdt et forsøk(?). I verste fall blir det jo bare til at hun ikke bruker det. Det med biltur skal jeg foreslå. Anonymkode: 632f0...ffa Hun har vel kabel/parabolboks? Du kan gå inn på Spotify og YouTube med de fleste av de boksene? Jeg kan ihvertfall det, har canal digital kabel-tv. Men det er sikkert enklere med cd. Bilturer bør dere ta innimellom 😊
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #5 Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: Hun har vel kabel/parabolboks? Du kan gå inn på Spotify og YouTube med de fleste av de boksene? Jeg kan ihvertfall det, har canal digital kabel-tv. Men det er sikkert enklere med cd. Bilturer bør dere ta innimellom 😊 Ja, men det er en gammel boks uten disse funksjonene! (Har sjekket). Får prøve å finne på noe lurt, får så vondt av henne. Anonymkode: 632f0...ffa
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #6 Skrevet 12. juli 2019 Det finnes mange skogsturer i områder hvor det er lite mennesker, om hun er sprek nok til å gå på sti. Når man er så gammel, forfaller fysikken veldig raskt, så det er utrolig viktig at hun får litt trim. I verste fall bør hun skaffe seg en ergometersykkel eller lignende. Låne bøker på biblioteket kan vel være en mulighet? Hun bestiller på nett, og dere hjelper henne med å hente og levere bøker. Anonymkode: 8ccef...382
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #7 Skrevet 12. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes mange skogsturer i områder hvor det er lite mennesker, om hun er sprek nok til å gå på sti. Når man er så gammel, forfaller fysikken veldig raskt, så det er utrolig viktig at hun får litt trim. I verste fall bør hun skaffe seg en ergometersykkel eller lignende. Låne bøker på biblioteket kan vel være en mulighet? Hun bestiller på nett, og dere hjelper henne med å hente og levere bøker. Anonymkode: 8ccef...382 Hun ønsker ikke å forlate huset. Forsøker for øyeblikket å motivere til å sitte ute i 10 minutter foran inngangsdøren, så ja.. Hun er så redd for at noen skal se henne. Formen har forfalt mye etter hun sluttet på trening, men hun har begynt å danse i stuen for å få litt form igjen. Derfor jeg tenkte å kjøpe noen nye CD-er. Vet hun også liker litt sør-amerikanske rytmer. Hun har ergometersykkel, men bruker ikke. Vet hun gjør et treningsprogram hver dag. Hun er utdannet kjemiker og har stor interesse for kropp og helse, og er bevisst for det. Låne bøker kunne vel vært en ide, men hun har ingen interesse av å gjøre det selv. Sier hun prøver å lese bøker, men det fenger ikke og hun legger de raskt fra seg. Hun har ikke mulighet til å bestille på nett, og det er litt vanskelig for oss å hente/levere i tide. Kunne gjerne kjøpt bøker til henne, men må vite det er noe som kunne slått an. F.eks om kosthold, astronomi, kroppen e.l. Anonymkode: 632f0...ffa
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #8 Skrevet 12. juli 2019 Hva med sånne filmer med instruktører som viser hvordan man skal danse? Kanskje søke på YouTube om det finnes der? Ev. om du kan låne det for henne på biblioteket? Eventuelt kjøpe det til henne. Eller sånne Wii Just Dance-ting? (Søk det opp.) Lykke til! Anonymkode: 925e5...9db
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #9 Skrevet 12. juli 2019 Sjekk YouTube eller andre steder etter spennende foredrag. Finn gode filmer, se kulturelle saker på tv (NRK2 har vel litt). Anonymkode: e532c...881
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå