Gå til innhold

Vaskeball?

Persephone

Anbefalte innlegg

Vaskemaskinen jeg bruker har ikke et sånt kammer for vaskemiddel så jeg må derfor ha vaskemiddelet rett i maskinen. Sånn jeg har forstått det skal man ikke bruke vaskeballer lenger. Stemmer dette? Og eventuelt sett, hvordan skal jeg da ha vaskemiddelet i maskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei vsskeball skal ikke brukes i nyere maskiner. Hva med å kjøpe de "putene" som er ment til å legge rett i maskinen sammen med tøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Nerine_ skrev:

Nei vsskeball skal ikke brukes i nyere maskiner. Hva med å kjøpe de "putene" som er ment til å legge rett i maskinen sammen med tøyet?

Jo, det kunne vært en idé å kjøpe senere. Jeg har fortsatt en del vaskemiddel jeg ønsker å bruke opp da. Det koster jo litt og jeg er student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Persephone skrev:

Jo, det kunne vært en idé å kjøpe senere. Jeg har fortsatt en del vaskemiddel jeg ønsker å bruke opp da. Det koster jo litt og jeg er student.

Disse putene/tablettene er dyrere enn vanlig vaskemiddel. Men har du ikke manual (evnt finn på nettet) der det står hvordan dette skal løses uten kammer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler eco egg. Kjøpes på Normal, evt. Nettbutikk. Vasker like rent som blenda.

Anonymkode: d3845...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare vasker på et vanlig program uten forvask, så har du vaskepulveret rett i maskinen der du legger tøyet.

Synes forøvrig det var merkelig at det ikke er noe kammer å ha vaskemiddelet i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du toppmatet maskin eller noe? Det er ingenting i veien med å bare drysse vaskemiddelet over klærne før du starter. Må ikke ha ball.

Anonymkode: 52fbc...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt off topic, men hvor kjøper man vaskeball?

Anonymkode: 17b42...6ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.7.2019 den 10.43, Persephone skrev:

Vaskemaskinen jeg bruker har ikke et sånt kammer for vaskemiddel så jeg må derfor ha vaskemiddelet rett i maskinen. Sånn jeg har forstått det skal man ikke bruke vaskeballer lenger. Stemmer dette? Og eventuelt sett, hvordan skal jeg da ha vaskemiddelet i maskinen?

Vaskeballer gikk ut av tiden for flere år siden, vil tro tidlig på 2000 tallet. Jeg har snudd det meste på hodet i min søken etter vaskeballer slik Lilleborg delte ut gratis tidligere. Men dette ble nok en kostbar affære for Lilleborg derfor sluttet de nok med denne gratis tjenesten i flytende vaskemiddel sin ungdom. 

Vi har kjøpt flytende Ariell, finnes også i sensitiv, men den for farget tøy er luktsvak. På disse flaskene er det montert en vaskemiddelmålekopp. Den bruker jeg til vaskeball. Men for å unngå at den flyter oppe på tøyet ente vaskemiddelet er flytende eller pulver så fyller jeg den med vann, nesten full. Fungerer utmerket, og holder i flere år selv på 95 graders vask. 

Den dagen Lilleborgs vaskeballer gjenoppstår, og jeg skulle bli bønnhørt, vil jeg tvert kjøpe det jeg må for å få de silikonballene tilbake på vaskerommet..

Anonymkode: d1877...434

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt off topic, men hvor kjøper man vaskeball?

Anonymkode: 17b42...6ad

Hadde ts og jeg hatt svaret på dette, hadde vel ikke tråden blitt opprettet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler eco egg. Kjøpes på Normal, evt. Nettbutikk. Vasker like rent som blenda.

Anonymkode: d3845...cc9

Det vasker ikke like rent som blenda. Tøyet vårt ble grått, flekker forsvant ikke og noe ble illeluktene. Forsvant når vi begynte med blenda. 

Forøvrig selger europris flytende biotex, den har vaskeball med. Men ville nok bare drysset det i bunn av trommelen før jeg legger inn tøyet. 😊

Endret av Orchideae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Orchideae skrev:

Det vasker ikke like rent som blenda. Tøyet vårt ble grått, flekker forsvant ikke og noe ble illeluktene. Forsvant når vi begynte med blenda. 

Forøvrig selger europris flytende biotex, den har vaskeball med. Men ville nok bare drysset det i bunn av trommelen før jeg legger inn tøyet. 😊

Takk for info om eco egg, så trenger vi ikke bruke penger på det produktet. 

Flytende Biotex lukter så ekstremt at den er ikke til å være i hus med. Klærne lukter og ekstremt selv etter en beskjeden mengde. Vaskeballen er liten og går raskt i stykker. 

Biotexen var fin til å vaske wc med, men stanken var ekstrem også da. 

Problemet med å helle flytende vaskemiddel i maskinen før klærne legges i, er at de fleste maskiner starter programmene sine med å tappe/pumpe ut restvann før maskinen tar inn nytt vann. Får maskinen da tilskudd av flytende vaskemiddel så forsvinner mesteparten ut av maskinen før vasken begynner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vaskeballer gikk ut av tiden for flere år siden, vil tro tidlig på 2000 tallet. Jeg har snudd det meste på hodet i min søken etter vaskeballer slik Lilleborg delte ut gratis tidligere. Men dette ble nok en kostbar affære for Lilleborg derfor sluttet de nok med denne gratis tjenesten i flytende vaskemiddel sin ungdom. 

Vi har kjøpt flytende Ariell, finnes også i sensitiv, men den for farget tøy er luktsvak. På disse flaskene er det montert en vaskemiddelmålekopp. Den bruker jeg til vaskeball. Men for å unngå at den flyter oppe på tøyet ente vaskemiddelet er flytende eller pulver så fyller jeg den med vann, nesten full. Fungerer utmerket, og holder i flere år selv på 95 graders vask. 

Den dagen Lilleborgs vaskeballer gjenoppstår, og jeg skulle bli bønnhørt, vil jeg tvert kjøpe det jeg må for å få de silikonballene tilbake på vaskerommet..

Flyter oppe på tøyet...? Har du sett kaoset inni en vaskemaskin som går...?

Anonymkode: 68dfd...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 12.7.2019 den 10.43, Persephone skrev:

Får jeg lov til å spørre hvilken vaskemaskin dette er? 

Anonymkode: 1ccb1...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flyter oppe på tøyet...? Har du sett kaoset inni en vaskemaskin som går...?

Anonymkode: 68dfd...d43

Vel, kanskje du har full maskin før du vasker? Vi bruker mye kortprogram med få plagg inn i , eller ullprogram der maskinen ikke skal fylles opp med mengder av klær. Så kanskje vi snakker om ulike måter å bruke vaskemaskinen på her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 14.7.2019 den 12.20, Nerine_ skrev:

Disse putene/tablettene er dyrere enn vanlig vaskemiddel. Men har du ikke manual (evnt finn på nettet) der det står hvordan dette skal løses uten kammer?  

Det er fellesvaskeri, så jeg har desverre ingen manual på hvordan maskinen egentlig skal brukes. Kammeret er i hvertfall låst og vi har fått beskjed om å ikke bruke det.

På 14.7.2019 den 20.45, Hanne67 skrev:

Om du bare vasker på et vanlig program uten forvask, så har du vaskepulveret rett i maskinen der du legger tøyet.

Synes forøvrig det var merkelig at det ikke er noe kammer å ha vaskemiddelet i?

Supert, da slutter jeg å bruke forvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
52 minutter siden, Persephone skrev:

Det er fellesvaskeri, så jeg har desverre ingen manual på hvordan maskinen egentlig skal brukes. Kammeret er i hvertfall låst og vi har fått beskjed om å ikke bruke det.

Supert, da slutter jeg å bruke forvask.

Legger du vaskemiddel løst inne på klærne, i vaskemaskinen, så risikerer du at farget tøy får skjolder. Anbefales ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legger du vaskemiddel løst inne på klærne, i vaskemaskinen, så risikerer du at farget tøy får skjolder. Anbefales ikke. 

Jeg legger vaskemiddelet i bunnen av vasketrommelen og da kommer det ikke i kontakt med tøyet før vannet tappes inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Hanne67 skrev:

Jeg legger vaskemiddelet i bunnen av vasketrommelen og da kommer det ikke i kontakt med tøyet før vannet tappes inn.

Legger du pulver eller flytende vaskemiddel inn i maskinen før du legger inn klærne? 

Da forsvinner mesteparten om ikke alt vaskemiddelet ut av maskinen før vaskinen begynner. Omtrent alle vaskemaskiner begynne ret program med å tømme/pu,pe ut restvann fra maskinen. Og der forsvinner også ditt vaskemiddel. 

Noen butikker hadde tidligere vaskemaskiner utstilt med glassvegger slik at man kunne se hva som skjedde ved vask utenfor trommelen. Om dette finnes video av på nett aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legger du pulver eller flytende vaskemiddel inn i maskinen før du legger inn klærne? 

Da forsvinner mesteparten om ikke alt vaskemiddelet ut av maskinen før vaskinen begynner. Omtrent alle vaskemaskiner begynne ret program med å tømme/pu,pe ut restvann fra maskinen. Og der forsvinner også ditt vaskemiddel. 

Noen butikker hadde tidligere vaskemaskiner utstilt med glassvegger slik at man kunne se hva som skjedde ved vask utenfor trommelen. Om dette finnes video av på nett aner jeg ikke. 

Jeg bruker pulver og min maskin har veldig kort utpumping rett etter at jeg starter opp, så har ikke sett på det som noe problem. Man kan evt. legge det på et håndkle man vasker, som det ikke er så nøye med. Ellers så kommer det jo fort vann inn i trommelen, så skal mye til om det blir noe misfarging.

Hvordan skal man ellers gjøre det når man ikke kan bruke kammeret?

Endret av Hanne67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...