Gå til innhold

Tilvenning i barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den lille på 1,5 år begynner i barnehage i august. Jeg kjenner at jeg er litt nervøs for akkurat tilvenningsperioden. Har hørt litt med venner og bekjente og noen sier det gikk helt fint og at barnet nermest løp inn første dag mens andre har hatt barn som nesten gråter hele høsten.. Har også hørt flere si at det er en del gråting og «kaos» på avdelingen de første ukene.

Hvordan gikk tilvenningen for deres barn? Gråt der lenge ved levering?

Anonymkode: 2c202...a57

Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Gikk veldig fint. De første ukene (månedene kanskje?) brukte jeg god tid ved levering, ble med inn og ventet til han var i gang med leker før jeg sa ha det. Da ble det ikke gråt. Hadde jeg prøvd på en kjapp levering ble det gråt. Etter en stund kunne jeg som regel bare si hadet i garderoben. 

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at barna gråter ibarnehagen. Det trenger ikke å bety at barnehagen gjør noe galt, men dette er jo helt nytt for barnet. De vil jo i de aller fleste tilfeller heller være hos mor og far. Mange bruker bare tre dager til tilvenning. Personlig synes jeg det er noe man må se an når man ser hvordan barnet tilpasser seg. Ha gjerne korte dager i begynnelsen om dere har mulighet til det. Det er viktig at du ikke sniker deg ut døra når du ser barnet er i lek, men at du sier tydelig adjø og da går når du har bestemt deg for å gå. Det kan være tøft, også for mor og far, men det kan kanskje hjelpe litt om dere har en avtale  om at barnehagen sender melding når det går bedre? Dere har sikkert eller skal ha en samtale med pedleder før oppstart der dere kan lufte bekymringer og forventninger til barnehagestart. 

Kanskje kan dere også komme på besøk noen dager i sommer for å bli litt mer kjent? 

Lykke til! 

Mvh fagarbeider i barnehage

Anonymkode: c94e3...4f4

• Liker 1
Skrevet

Vet at mange ved barnehagestart anbefaler korte dager om man har mulighet for det. Vil da, av egen erfaring, anbefale at barnet kommer i bhg tidlig og hentes tidlig. 

Ved tidlig levering er det rolig i bhg og den/de voksne har ofte mer tid pr barn enn om man kommer i 8-9-10 tiden når alle andre også kommer. Om det spises frokost i bhg kan det være en fin avledningsmanøver for å få barnet til å ikke bry seg om at mamma/pappa drar😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige. Har dere vært i åpen barnehage? 

Noen barn er forsiktige og andre er mer tøffe. Ville latt innkjøringen ta lenger tid enn tre dager. Det måtte barnehagen ha godtatt hvis jeg var småbarnsmamma. Viktig også å ha god dialog med de ansatte så barna føler at de ikke blir overlatt til helt fremmede. 

Anonymkode: 067a5...62e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...