Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Nå har jeg skrevet ut 10 åpne søknader jeg skal gå med i dag, og så kom jeg til å tenke på at jeg egentlig ikke vet hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg har hittil spurt etter daglig leder og så langt har ingen av disse vært tilstede, men stort sett tar den jeg møter imot søknaden likevel.

Men hva gjør jeg egentlig dersom daglig leder er tilstede? Håndhilse såklart, og så da? «Hei, jeg har en åpen søknad til dere» rekke den over og så... bare stå der og vente på respons?

Anonymkode: 03dff...573

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Nå har jeg skrevet ut 10 åpne søknader jeg skal gå med i dag, og så kom jeg til å tenke på at jeg egentlig ikke vet hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg har hittil spurt etter daglig leder og så langt har ingen av disse vært tilstede, men stort sett tar den jeg møter imot søknaden likevel.

Men hva gjør jeg egentlig dersom daglig leder er tilstede? Håndhilse såklart, og så da? «Hei, jeg har en åpen søknad til dere» rekke den over og så... bare stå der og vente på respons?

Som i alle andre samtaler, ja:) Daglig leder sier helt sikkert noe tilbake, og så går nok samtalen naturlig.

Anonymkode: b2067...b2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gikk greit dette.

Han ene sa ingenting, sto og leste, og så begynte jeg å si at jeg nettop var ferdig med bachelor, og slikt og så sa han bare "mmmhmm. Jo men vi har ikke noe ledig nå, men jeg kan ta vare på den til senere". Tviler sterkt på den.

En av dem var veldig positive da, og skulle ha noen til høsten, men visste ikke hvor mye de trengte og måtte snakke litt med nestleder, så jeg krysser fingrene for den.

Var bare fire som ikke tok imot :). Møtte bare på 5 daglige ledere, men så er det fredag. Likevel bedre enn før så tror det er lurt å gå tidlig med åpne søknader. Skal gjøre det neste uke også :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Åpne søknader er bortkastet tid og arbeid, med mindre bedriften eksplesitt skriver på sine settsider el andre steder at de tar imot åpne søknader. Hos oss takker vi for søknaden, ved personlig fremmøte og putter søknaden i makuleringssøpla. Vi bruker ikke mer tid på denne tidtyven.

Anonymkode: 5f040...5ad

• Liker 3
Skrevet

Mange har ferie på denne tiden, du skulle ikke ha tatt deg en runde når folk begynner å komme tilbake på jobb? Selv om søknadene blir tatt vare på (noe du ikke har garanti for, uansett hva som blir sagt), er det alltid positivt å få gjøre et godt førsteinntrykk overfor den som ansetter.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, ti10 skrev:

Mange har ferie på denne tiden, du skulle ikke ha tatt deg en runde når folk begynner å komme tilbake på jobb? Selv om søknadene blir tatt vare på (noe du ikke har garanti for, uansett hva som blir sagt), er det alltid positivt å få gjøre et godt førsteinntrykk overfor den som ansetter.

Jeg kan kanskje gå en ny runde etter fellesferien? Ønsker jo jobb så snart som mulig. Sender selvfølgelig vanlige søknader også, men det blir liksom ikke nok. Får nå bare avslag uansett. Har vært uten skole en hel måned nå og uten jobb et halvt år. Ikke bra med så store hull i CVen. Det er heldigvis sommer, så jeg kan fortsatt si jeg har tatt sommerferie, men kan jo ikke ta ferie så veldig lenge akkurat.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan kanskje gå en ny runde etter fellesferien? Ønsker jo jobb så snart som mulig. Sender selvfølgelig vanlige søknader også, men det blir liksom ikke nok. Får nå bare avslag uansett. Har vært uten skole en hel måned nå og uten jobb et halvt år. Ikke bra med så store hull i CVen. Det er heldigvis sommer, så jeg kan fortsatt si jeg har tatt sommerferie, men kan jo ikke ta ferie så veldig lenge akkurat.

Er sikkert litt avhengig av bransje, men hvis du trenger erfaring, kan bemanningsbyråer og kortere vikariater også være en inngangsport.

AnonymBruker
Skrevet

Det dummeste man gjør er å levere åpen søknad. Det viser ikke at du er interessert i akkurat den arbeidsplassen bare at du vil ha jobb å tjene penger. Anbefaler å heller finne butikker du vil søke i å gjøre litt om på søknaden så den er tilpasset hver butikk du søker i. 

Jeg har tidligere vært butikksjef og åpne søknader appellerte ikke like mye til meg som de som søkte direkte til butikken jeg jobbet i. 

Anonymkode: 27d85...85e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det dummeste man gjør er å levere åpen søknad. Det viser ikke at du er interessert i akkurat den arbeidsplassen bare at du vil ha jobb å tjene penger. Anbefaler å heller finne butikker du vil søke i å gjøre litt om på søknaden så den er tilpasset hver butikk du søker i. 

Jeg har tidligere vært butikksjef og åpne søknader appellerte ikke like mye til meg som de som søkte direkte til butikken jeg jobbet i. 

Anonymkode: 27d85...85e

Ja for det er jo så mange som ønsker å jobbe i én spesifikk butikk, fordi det er så gøy, og ikke fordi man trenger pengene.

jeg har også vært butikksjef, og hvor mye folk ønsket å jobbe i akkurat den butikken på en skala fra en til ti var av null betydning, så lenge de ønsket å jobbe og å gjøre en innsats når de var på jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åpne søknader er bortkastet tid og arbeid, med mindre bedriften eksplesitt skriver på sine settsider el andre steder at de tar imot åpne søknader. Hos oss takker vi for søknaden, ved personlig fremmøte og putter søknaden i makuleringssøpla. Vi bruker ikke mer tid på denne tidtyven.

Hva dere gjør gjelder ikke nødvendigvis for alle. Noen tar nemlig imot åpne søknader som bare det. Derfor er det kjempelurt av TS å være litt frampå og levere mange. Plutselig treffer hen på en arbeidsgiver som har tenkt å utlyse stilling, men ikke kommet så langt enda. Da har TS en stor fordel som har vist interesse ved å møte opp personlig.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.7.2019 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Hva dere gjør gjelder ikke nødvendigvis for alle. Noen tar nemlig imot åpne søknader som bare det. Derfor er det kjempelurt av TS å være litt frampå og levere mange. Plutselig treffer hen på en arbeidsgiver som har tenkt å utlyse stilling, men ikke kommet så langt enda. Da har TS en stor fordel som har vist interesse ved å møte opp personlig.  

Vi tar i mot søknadene folk kommer på døren med, men vi ser ikke på dem og bruker helelr ikke tid på dem, fordi vi ikke ansetter uten utlysning av ledige stilling. Det er nemlig ikke lov på veldig mange store arbeidsplasser å amsette noen uten å lyse ut stillingene. Tillitsvalgte skal ogmuttale seg og være med i en ansettelesprosess. 

I tillegg bør du kanskje lese hva en annen ab skriver om åpne søknader, nemlig at de ikke viser annet enn at ts er interessert i å få en jobb, men ikke interessert i den spesielle bedriften hun går med åpne søknader til. Noe å tenke på, kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet

Enkleste måte å få jobb i butikk er å spørre ved å ringe om de trenger folk, så sende søknad via mail eller å komme innom med søknaden. Fungerer hvergang jeg har trengt jobb. 

Anonymkode: fd00c...efb

AnonymBruker
Skrevet

Vi tar i mot søknadene folk kommer på døren med, men vi ser ikke på dem og bruker helelr ikke tid på dem, fordi vi ikke ansetter uten utlysning av ledige stilling. Det er nemlig ikke lov på veldig mange store arbeidsplasser å amsette noen uten å lyse ut stillingene. Tillitsvalgte skal ogmuttale seg og være med i en ansettelesprosess. 

I tillegg bør du kanskje lese hva en annen ab skriver om åpne søknader, nemlig at de ikke viser annet enn at ts er interessert i å få en jobb, men ikke interessert i den spesielle bedriften hun går med åpne søknader til. Noe å tenke på, kanskje? 

Du mener det innlegget som jeg allerede har svart på? I fare for å gjenta meg selv; Hva en person tenker gjelder ikke nødvendigvis for alle. Det finnes like mange forskjellige arbeidsgivere som det finnes arbeidsplasser. De aller fleste arbeidsgivere skjønner at folk i hovedsak er intr å få seg en jobb. Det viktigste arbeidsgiver ser etter er folk som er intr i å jobbe og som gidder å gjøre en innsats. Lojaliteten til arbeidsplassen kommer etterhvert uansett den, hos en seriøs arbeidstaker. Du kan ikke forvente at den ligger der fra før. Hvis du tror at folk er mer intr i å jobbe i en spesifikk butikk, enn de er i å få seg en inntekt -samme hvor, så er du jammen meg naiv.

AnonymBruker
Skrevet

I morgen er det ny runde med åpne søknader. Jeg flytter til høsten så jeg er ikke så kjent med alle butikkene at jeg kan skrive spesielt til hver enkelt butikk, men jeg skriver etter tema og noen ganger etter profil. Altså er søknadene til dyrebutikkene helt annerledes enn søknadene til hagesenterene. Sender selvfølgelig ny søknad hvis bedriftene skulle legge ut på Finn, arbeidsplassen, indeed eller LinkedIn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I morgen er det ny runde med åpne søknader. Jeg flytter til høsten så jeg er ikke så kjent med alle butikkene at jeg kan skrive spesielt til hver enkelt butikk, men jeg skriver etter tema og noen ganger etter profil. Altså er søknadene til dyrebutikkene helt annerledes enn søknadene til hagesenterene. Sender selvfølgelig ny søknad hvis bedriftene skulle legge ut på Finn, arbeidsplassen, indeed eller LinkedIn.

Lykke til, du får nok jobb til slutt:) 

AnonymBruker
Skrevet

Åpen søknad via mail kan fungere bra, fått 2 jobber på denne måten. Sendte søknad og cv.

Å ringe eller møte opp gjør jeg aldri, ser på der som mer masete i dagen digitale verden.

Anonymkode: 5b28f...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...