AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #1 Skrevet 11. juli 2019 Våren 2018 tok jeg fullt lån/stipend fra Lånekassen, og var borteboer. På grunn av sykdom og en vanskelig situasjon i familien min klarte jeg dessverre ikke å ta noen av eksamenene som jeg var oppmeldt til. Jeg tok derfor ingen studiepoeng forrige vår. Dette var fag som jeg ikke trengte å ta til graden min, men tilleggsfag, så jeg har aldri tatt disse fagene opp igjen. I noen år før jeg var borteboer, bodde jeg hjemme samtidig som jeg studerte. Tok likevel opp fullt lån/stipend, men man får selvsagt ikke omgjort lån til stipend som hjemmeboende. Samtidig betyr dette at jeg har mange "gamle" studiepoeng som Lånekassen aldi har brukt til å omgjøre lån til stipend. Det jeg lurer på er om jeg, på tross av at jeg våren 2018 ikke faktisk tok noen studiepoeng, denne vinteren vil få omgjort deler av lånet til stipend på bakgrunn av mine gamle, ubrukte studiepoeng? Jeg gikk ikke over Lånekassens innteksgrense i 2018. Anonymkode: be0f2...2fc
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #2 Skrevet 11. juli 2019 TS her. Ser at det kanskje er litt feil å si at jeg var "forsinket", siden det bare var snakk om 30 studiepoeng. Poenget er at jeg ikke tok noen eksamener akkurat det semesteret. Anonymkode: be0f2...2fc
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #4 Skrevet 12. juli 2019 Det ble litt uklart det her... Anonymkode: 4d9ac...aa3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #5 Skrevet 12. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det ble litt uklart det her... Anonymkode: 4d9ac...aa3 Jeg har mange studiepoeng "liggende" som Lånekassen aldri har kunnet bruke for å omgjøre lån til stipend, siden jeg ikke hadde krav på det som hjemmeboer. Dersom jeg hadde vært borteboer, ville disse poengene fra mine beståtte eksamener blitt brukt til omgjøring. Så hadde jeg et semester i fjor hvor jeg var borteboer, men hvor jeg dessverre ikke tok noen studiepoeng/bestod eksamener. Det jeg lurer på er om jeg ikke får omgjort lån til stipend for det semesteret (siden jeg faktisk ikke bestod noen eksamener), eller om noen av mine tidligere studiepoeng (som aldri har blitt brukt om omgjøring) gjør at jeg likevel vil få omgjort fra lån til stipend? Anonymkode: be0f2...2fc
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #6 Skrevet 13. juli 2019 Borteboerstipend får du ikke når du var hjemmeboende, så det utgår. Hvis du var syk i vårsemesteret, så kan du søke om sykestipend, med hjelp av fastlege, da sletter Lånekassen både de studiepoengene, og studielånet for det semesteret. Ellers får du jo aldri omgjort lån til stipend for eksamener/studiepoeng du ikke har avlagt. Man kan ikke spare opp studiepoeng fra et semester uten stipendrettigheter, og bruke på et annet med. Anonymkode: 16bfa...833 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #7 Skrevet 18. juli 2019 TS her. Jeg fikk omgjort stipenddelen til stipend for våren 2018, selv om jeg ikke nok noen av de eksamene som jeg var meldt opp til. Fikk vedtaket i dag. Ser at de har brukt gamle studiepoeng for omgjøring (fag jeg tok for flere år siden). Anonymkode: be0f2...2fc
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #8 Skrevet 19. juli 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg fikk omgjort stipenddelen til stipend for våren 2018, selv om jeg ikke nok noen av de eksamene som jeg var meldt opp til. Fikk vedtaket i dag. Ser at de har brukt gamle studiepoeng for omgjøring (fag jeg tok for flere år siden). Anonymkode: be0f2...2fc Jøss, gjør de det sånn altså? Det gir vel ikke mening. Men bra for deg. Anonymkode: 4d9ac...aa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå