Gjest Småredd Skrevet 5. mai 2005 #1 Del Skrevet 5. mai 2005 Er barnløs og har vært prøver i 1 1/2 år nå. Fant cyste på eggstokken 4x4 cm, på innvendig UL. legene vil ikke gjøre noe med den....tror den er forsvunnet nå...men lurer litt om den kan har hindret eggløsning.... Har vært til hysteriosalpinografi, alt normalt der. mannen min har sjekket seg, alt normalt der også. Er snart 30 år. Mor og oldemor har hatt brystkreft... Skal til gynekolog til uka...men hva tror dere blir gjort med meg?? Lap eller pergotime?? Må jeg kreve at noe blir gjort eller?? Bør ikke cysten fjernes eller isåfall sjekkes om hva det kan være?? Endo eller ikke?? Hva er å foretrekke mtp en snarest graviditet...lap eller pergo? Jeg har 1000 spørsmål til....men skal spare dere om dere bare kan hjelpe meg litt nå så.... Er litt småredd av en eller annen grunn nå....... Vennlig hilsen småredd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 6. mai 2005 #2 Del Skrevet 6. mai 2005 Jeg synes du skal trekke pusten dypt og være glad for at du skal til legen. Bruk helgen på å skrive ned alle de sprøsmålene du har slik at du ikke glemmer dem og spør og spør og spør legen. Han kan svare deg i akkurat din situasjon. Her inne blir det bare andres historier og ikke minst spekulasjoner - ingen her kan vite om du trenger Pergotime eller gjøre andre medisinske vurderinger. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 6. mai 2005 #3 Del Skrevet 6. mai 2005 Oj oj oj her var det mange bekymringer. Det har du selvfølgelig lov å ha, men som en fornuftig sjel sa en gang "det fineste med bekymringer er at de sjelden bli noe av" Er barnløs og har vært prøver i 1 1/2 år nå. har selv holdt på i 2 år og er nå igang med IVF, vet at du ikke har det lett. Fant cyste på eggstokken 4x4 cm' date=' på innvendig UL. legene vil ikke gjøre noe med den....tror den er forsvunnet nå...men lurer litt om den kan har hindret eggløsning....[/quote'] Syster er ikke det samme som "farlig" de kan gå tilbake av seg selv. Og det er den beste måten å bli kvitt de på også... Hvordan det har påvirket din EL vet jeg ingen ting om desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KalloRilla Skrevet 6. mai 2005 #4 Del Skrevet 6. mai 2005 Hva er "hysteriosalpinograf"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 6. mai 2005 #5 Del Skrevet 6. mai 2005 Hva er "hysteriosalpinograf"? HSG røntgen eller UL. Livmoren blåses opp med en liten ballong, kontastveske sprøytes inn i eggleder for å se om de er åpne eller tette. Dette er noe ubehagelig, men du overlever og ganske vanlig del i utredning av ufrivillig barnløshet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KalloRilla Skrevet 7. mai 2005 #6 Del Skrevet 7. mai 2005 Er dette steget etter pergo det da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 7. mai 2005 #7 Del Skrevet 7. mai 2005 Er dette steget etter pergo det da eller? Kan være det. Jeg hadde det før jeg fikk Pergo. HSG-røntgen (eller UL) er en ganske vanlig del av utredning for barnløshet. Selv om jeg har intrykk av at en del går bort fra en slik undersøkelse nå i det siste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 7. mai 2005 #8 Del Skrevet 7. mai 2005 Hei! Veldig fint svar du har fått av Snuppelure! Har selv vært igjennom det samme som deg. Har tidligere hatt cyster på eggstokkene, men hadde ikke det ved utredningsstart. Da mannens sædprøve var kjempefin, fikk jeg etter 1,5 år med prøving HSG røndtken hvor alt så fint ut. Fikk da pergoresept neste gang jeg var hos gynekologen. Og etter 4 kurer med pergo satt jeg der med et klart blått kryss på testen! Hadde vi ikke fått klaff med pergo ville vi blitt sendt rett videre til assistert befruktning uten laparaskopi. Så muligheten er der! Ikke gi opp! Lykke lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Småredd Skrevet 7. mai 2005 #9 Del Skrevet 7. mai 2005 Tuuuuusen, tuuuusen -lig takk for fine svar fra deg snuppelure. Det hjelper på med litt "støtte"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Småredd Skrevet 9. mai 2005 #10 Del Skrevet 9. mai 2005 Nå er jeg redd nå.... Var til gynekolog i dag... Han ville ikke gi pergo eller ta lap.. Skal ta progesteronprøve rundt den 20. mai Og så skal jeg til Volvat eller Omnia til videre utredning... Noen som vet hva som kan vente meg der??? Ble litt redd når legen snakket om prøverør..... Har laget et nytt tråd om omnia eller volvat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Småredd Skrevet 9. mai 2005 #11 Del Skrevet 9. mai 2005 Føler egentlig at jeg ikke er ferdig utredet....siden gynekologen ikke ville sette meg på pergo eller vurdere lap... Det ville han at legene på omnia eller volvat skulle vurdere....Hvorfor det egentlig??? Hva skal jeg gjøre på omnie eller volvat som ikke gynekologen min kunne gjøre?? Kan jeg ikke gjøre ette på riksen eller ullevål, eller må jeg til omnia eller volvat?? Kan jeg for eksempel are ha en konsultasjon på det private for å finne ut hva som er mest hensiktsmessig for meg??? Og Om jeg må ha ivf...og har hatt konsultasjon hos omnia...må jeg da ta ivf hos omnia, eller kan jeg for eksempel velge riksen??? Jeg skjønner ikke dette.... Spørsmålene kommer litt etter litt...de dukket irriterende nok ikke opp hos gynekologen i dag :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 9. mai 2005 #12 Del Skrevet 9. mai 2005 Kan ikke svare på hvorfor gynekologen/legen ønsket å sende deg videre for vurdering av pergo eller lap. Men er jo mulig at h*n ønsket at den vurderingen ble gjort av en fertilitetsekspert? Jeg fikk ikke pergo av min faste lege, men etter å ha blitt henvis til ekspert på fertilitetsavdelingen. Håper du får kjapp time og god hjelp! Kan jo også ringe gynekologen/legen som henviste deg å høre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå