Gå til innhold

Hat du tatt ultralyd av skjoldbruskkjertelen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var det og hva fant de ut? Jeg har blitt henvist til ultralyd pga mange symptom på lavt stoffskifte og forhøya tpo.

Anonymkode: 38d14...f61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var det og hva fant de ut? Jeg har blitt henvist til ultralyd pga mange symptom på lavt stoffskifte og forhøya tpo.

Ja. Gjøres fort og effektivt, ikke noe vondt eller på annen måte plagsomt. Bare klissete med kontaktgelen. 

Har hypothyreose. 

Anonymkode: 75fa2...c89

AnonymBruker
Skrevet

Har det noe for seg å ta det hvis man ikke har antistoffer? Men forstørret struma? Trodde det bare var hvis man hadde Hashimoto.

Anonymkode: 60de7...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt det. Det var ved mistanke eller for å utelukke svulst. Selve undersøkelsen er ingenting å grue seg for. 

Anonymkode: 972be...f8b

AnonymBruker
Skrevet

Hva bare ekkelt å ligge i en rar stilling. Da jeg lå ikke helt flat på benken, men hodet var senket bittelitt. Det kjentes ut som at jeg skulle skli ned fra benken og rett ned på hodet :P Ellers så gikk det greit. Fikk svar på at det var noe galt med konsistensen av skjoldbruskkjertelen. Men det ble ikke så mye mer uttredelse enn det. Da 1 av 3 blodprøver var fine, altså jeg hadde lavt stoffskifte på 2 av 3 blodprøver. så legen konkluderte med at jeg har ikke kronisk lavtstoffsikte akkurat nå, men det vil skje en dag, han vet bare ikke når. Så alt stoppet opp og jeg må komme tilbake senere. Forstå det den som vil, for meg er hele greia bare forvirrende. 

Anonymkode: 3ba81...05b

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, tusen takk for svar...da skal jeg ikke grue meg til det. Føler veldig trykk og det er tungt å puste. Har angst i tillegg,men dette er en annen følelse

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! Som de andre sier: det er ikke vondt og ikke noe å grue seg for. Jeg har gjort det flere ganger pga strumaknuter og mistenkt kreft. Jeg har ikke ligget med hodet ned, men helt flatt på en undersøkelsesbenk. Etpar av gangene har jeg hatt en liten pute under nakken slik at halsen strekkes ut, men ikke sånn at det var ubehagelig. Det er lurt å ha en ganske utringet T-skjorte på seg når du skal på undersøkelsen, for da kan du beholde klærne på uten at de blir tilsølt av gelé. 

Den som undersøker deg fører apparatet fram og tilbake og rundt omkring på halsen din, slik at h*n får sett hele kjertelen på en dataskjerm. Av og til stopper h*n opp og tar et bilde på skjermen, og noen ganger måler h*n det h*n ser. De som har undersøkt meg sier ikke noe særlig mens de undersøker, men sier som regel hva de har sett etterpå. 

Anonymkode: 37da5...210

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! Som de andre sier: det er ikke vondt og ikke noe å grue seg for. Jeg har gjort det flere ganger pga strumaknuter og mistenkt kreft. Jeg har ikke ligget med hodet ned, men helt flatt på en undersøkelsesbenk. Etpar av gangene har jeg hatt en liten pute under nakken slik at halsen strekkes ut, men ikke sånn at det var ubehagelig. Det er lurt å ha en ganske utringet T-skjorte på seg når du skal på undersøkelsen, for da kan du beholde klærne på uten at de blir tilsølt av gelé. 

Den som undersøker deg fører apparatet fram og tilbake og rundt omkring på halsen din, slik at h*n får sett hele kjertelen på en dataskjerm. Av og til stopper h*n opp og tar et bilde på skjermen, og noen ganger måler h*n det h*n ser. De som har undersøkt meg sier ikke noe særlig mens de undersøker, men sier som regel hva de har sett etterpå. 

Tusen takk for utfyllende svar, det setter jeg pris på. Merket du at du hadde strumaknuter?

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar, det setter jeg pris på. Merket du at du hadde strumaknuter?

Nei, jeg merket ikke knutene i det hele tatt. De var ikke store, og jeg hadde heller ikke stoffskifteproblemer. Hos meg ble de funnet i forbindelse med en annen undersøkelse jeg måtte gjennom som oppfølging av en annen sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du ta den undersøkelsen? Jeg har også lavt stoffskifte og høy tpo..jeg er ikke blitt undersøkt i det hele tatt. Ble bare satt på medisiner. 

Anonymkode: cfb93...a43

Skrevet

Jeg har hypotyreose og måtte ta ultralyd av skjoldbruskkjertelen pga struma. De fant en forstørret kjertel og noen knuter i kjertelen, det var normale funn sa de. 

Det er en veldig enkel undersøkelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vondt, ikke ubehagelig. Det er rimelig kjapt, og går veldig bra. Ikke bekymre seg!

Jeg hadde en knute de ville sjekke ut. 

Anonymkode: 0fb2f...d31

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du ta den undersøkelsen? Jeg har også lavt stoffskifte og høy tpo..jeg er ikke blitt undersøkt i det hele tatt. Ble bare satt på medisiner. 

Anonymkode: cfb93...a43

Tror ikke man trenger det om man ikke kjenner knuter eller har struma.

Anonymkode: 78311...ff0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...