AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #1 Skrevet 11. juli 2019 Er det noen som har erfaring med og har noen gode råd i forhold til det å være klar over og observere tegn på forverring hos en pasient? Jeg tenker da på tilfeller der det ikke er åpenbart at pasienten er dårlig og trenger tilsyn av lege/medisinsk behandling. Jeg har jobbet i kort tid som assistent innen helse og omsorg. Jeg har ingen relevant utdanning eller jobberfaring fra tidligere. Etter en hendelse på jobb der jeg fikk beskjed om at jeg burde ha oppfattet at pasienten var så dårlig at vedkommende trengte tilsyn av lege og behandling før jeg gikk av vakt (jeg hadde ansvaret) har jeg tenkt en del på hva jeg kan gjøre for at dette ikke skal skje igjen. Det jeg tenker å være obs på fremover er: * Sette meg grundig inn i hvilke sykdommer og symptomer pasienten eventuelt har og hva som er tegn på forverring ved aktuelle sykdom. * Måle temperatur og ta blodtrykk og puls. * Observere huden (om den er kald, klam eller blek). * Telle respirasjonsfrekvens, se etter cyanose og sjekke kapillærfylning. * Legge merke til om pusten er dyp, overfladisk eller uregelmessig. Er det noe mer jeg burde huske på eller tenke over? Eller andre råd? Anonymkode: 2a02c...341
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #2 Skrevet 11. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaring med og har noen gode råd i forhold til det å være klar over og observere tegn på forverring hos en pasient? Jeg tenker da på tilfeller der det ikke er åpenbart at pasienten er dårlig og trenger tilsyn av lege/medisinsk behandling. Jeg har jobbet i kort tid som assistent innen helse og omsorg. Jeg har ingen relevant utdanning eller jobberfaring fra tidligere. Etter en hendelse på jobb der jeg fikk beskjed om at jeg burde ha oppfattet at pasienten var så dårlig at vedkommende trengte tilsyn av lege og behandling før jeg gikk av vakt (jeg hadde ansvaret) har jeg tenkt en del på hva jeg kan gjøre for at dette ikke skal skje igjen. Det jeg tenker å være obs på fremover er: * Sette meg grundig inn i hvilke sykdommer og symptomer pasienten eventuelt har og hva som er tegn på forverring ved aktuelle sykdom. * Måle temperatur og ta blodtrykk og puls. * Observere huden (om den er kald, klam eller blek). * Telle respirasjonsfrekvens, se etter cyanose og sjekke kapillærfylning. * Legge merke til om pusten er dyp, overfladisk eller uregelmessig. Er det noe mer jeg burde huske på eller tenke over? Eller andre råd? Anonymkode: 2a02c...341 Høres ut som du har veldig mye ansvar for å «bare være» assistent 🤔 Anonymkode: ae408...103 16
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #3 Skrevet 11. juli 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaring med og har noen gode råd i forhold til det å være klar over og observere tegn på forverring hos en pasient? Jeg tenker da på tilfeller der det ikke er åpenbart at pasienten er dårlig og trenger tilsyn av lege/medisinsk behandling. Jeg har jobbet i kort tid som assistent innen helse og omsorg. Jeg har ingen relevant utdanning eller jobberfaring fra tidligere. Etter en hendelse på jobb der jeg fikk beskjed om at jeg burde ha oppfattet at pasienten var så dårlig at vedkommende trengte tilsyn av lege og behandling før jeg gikk av vakt (jeg hadde ansvaret) har jeg tenkt en del på hva jeg kan gjøre for at dette ikke skal skje igjen. Det jeg tenker å være obs på fremover er: * Sette meg grundig inn i hvilke sykdommer og symptomer pasienten eventuelt har og hva som er tegn på forverring ved aktuelle sykdom. * Måle temperatur og ta blodtrykk og puls. * Observere huden (om den er kald, klam eller blek). * Telle respirasjonsfrekvens, se etter cyanose og sjekke kapillærfylning. * Legge merke til om pusten er dyp, overfladisk eller uregelmessig. Er det noe mer jeg burde huske på eller tenke over? Eller andre råd? Anonymkode: 2a02c...341 snakk med pasienten, om du får kontakt, om vedkommende svarer normalt (om han/hun er orientert for tid og sted). Om vedkommende bruker lang tid på å svare. Anonymkode: d136f...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #4 Skrevet 11. juli 2019 Er pas slapp, mer trøtt enn vanlig, mer stille enn vanlig? Spiser/drikker lite? Svarer pasienten på spørsmål/tiltale? Virker pas varm, klam? Bruk sunn fornuft. Puls og blodtrykk er det andre med utdanning som bør ha ansvar for. Anonymkode: b79ca...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #5 Skrevet 11. juli 2019 Nå er det vel sykepleier som burde ha oppfattet dette. Det er ikke ditt ansvar som assistent. Anonymkode: 78a0c...21d 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #6 Skrevet 11. juli 2019 Det er DE som bør sette kompetente folk til å ha ansvaret. Du kommer til å lære mye, men akuratt nå er det uansvarlig av de å la deg jobbe slik- Anonymkode: e3d23...b51 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #7 Skrevet 11. juli 2019 En pleieassistent bør IKKE ha ansvar for en vakt...du som ikke er utdannet innenfor helse og omsorg bør ikke ha slik ansvar. Jobber du på sykehjem? Jeg hadde snakket med sjefen din om dette her...de kan ikke stille så høye krav til deg siden du er ufaglært. Det er uansett fint at du ønsker å lære mer om hvordan du kan fange opp tilstandsendringer hos pasienter. Virker som du har allerede god oversikt over grunnleggende observasjoner man kan gjøre; Plutselig forandring i allmenntilstanden er et tegn på at noe er galt, forandringer i hudfargen (ansiktet blir blekere/rød), forandringer med respirasjonen deres (puster de raskere/saktere enn normalt, bruker de hjelpemuskulatur for å puste, evt. måle RF, kommer det noen spesielle respirasjonslyder), er pasienten plutselig kvalm? har pasienten sterke smerter i magen/på ryggen/brystet, hvordan er pasientenes reaksjonsevne (f.eks. reagerer de på tiltale, vanskelig å få kontakt med pasienten, reagerer på smertestimuli....), virker pasienten plutselig desorientert? Det er mange observasjoner man kan gjøre, og jo bedre man kjenner pasienten jo lettere er det å fange opp forandringer i tilstanden dens. Går du på sykepleiestudiet/medisin? Det er ikke ditt ansvar å tolke målingene og beslutte hvorvidt en lege må kontaktes, MEN jeg syntes det er positivt at du evt. tar noen målinger før du går til sykepleieren da dette sparer mye tid (Så lenge situasjonen IKKE er akutt selvfølgelig!). Anonymkode: 9df94...f1b 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #8 Skrevet 11. juli 2019 Arbeidsplassen din har brutt flere lover innen Helsepersonelloven og Pasientsikkerhetsloven. Du som er ufaglært skal ikke ha ansvar på vakt, det er det sykepleier som skal ha. Som har utdannelse og vet hva h*n skal observere. Du som ufaglært har også brutt loven som ikke har meldt dette og ikke gitt forsvarlig helsehjelp og gått utenfor ditt kompetanseområde. MEN, det er ikke du som skal straffes, det er sjefen din. Meld fra til tillitsvalgt, verneombud og Arbeidstilsynet Anonymkode: ec0e8...722
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #9 Skrevet 11. juli 2019 Det høres jo helt absurd ut at du får ansvaret for dette som ufaglært assistent. Anonymkode: e66db...8d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå