Gå til innhold

Helt nytt rekkehus eller bygge enebolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Står i ett lite «dilemma» akkurat nå. Vi bor nå i egen leilighet. Vi er ett par med en liten på 1-år. Planen var å bygge enebolig nå som vi har startet familielivet. 

Vi bor i en middels stor by og har nå funnet en tomt i ett boligfelt ett stykke unna sentrum. Herfra blir det ca 20 minutter til og fra jobb og barnehage. Det blir også ett stykke til skole for barna når den tid kommer, 20 min ca med buss der også. Vi er også avhending av bil til og fra butikk i dette området.

Vi har også funnet ett rekkehus, som skal bygges i ett helt nytt boligfelt så og si i sentrum. Dette er jo en del mindre enn vi hadde sett for oss. Det er også uten garasje, men med carport. Rekkehuset er på to etasjer med to bad og fire soverom. Har ikke km2 for hånd nå, men altså grei strl for en liten familie. Det er også en liten hage samt «balkong». Der har vi gåavstand til alt, jobb, barnehage, butikken osv. Vi har jo bil og kommer nok til å bruke bil en del likevel (storhandel ol) men med tanke på ny permisjon så er det greit å kunne trille til bhg, butikken ol.

Prisen blir ca samme på disse to alternativene (tomt, bygging av nytt hus med garasje, innredning og alt som hører med og nøkkelferdig rekkehus)

Noen som har synspunkter? Hva ville dere valgt? Noe vi ikke har tenkt på?

Anonymkode: 1c2e3...f72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rekkehus og enkelt liv. Slippe stresset med å bygge også. La ungene ha kort vei til skole og venner. At de må busse til skolen innebærer antagelig buss om de skal til venner og aktiviteter også. 

Har bodd slik, og det ble mye kjøring. Nå bor vi sentralt, og det er faktisk herlig. 

Anonymkode: f440b...a00

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde definitivt valgt rekkehuset. Barnehage, skole, fritidsaktiviteter etc. blir er ork når man bor i gokk. Livet med barn er utfordrende nok som det er. 

Anonymkode: ce3cc...122

• Liker 11
Skrevet

Beliggenhet trumfer det meste! Jo større avstand, jo mer tid og energi går bort i kjøring, både i jobb og fritid. Dessuten har transport en kostnadsside, også. 

Et rekkehus er billigere å vedlikeholde, det er billigere å varme opp pga færre m2, det er mer rasjonelt pga tomteutnyttelsen, så dere slipper så mye snømåking og hagearbeid. Og med mindre dere er helt ulike alle andre så kan jeg garantere deg at å bygge enebolig vil koste mer enn dere har budsjettert med. Med andre ord; utrolig mange fordeler. 

At dere bor tettere på folk enn i en enebolig er ikke noe stort problem. Dere kommer jo fra leilighet, så dere er vant til naboer. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Står i ett lite «dilemma» akkurat nå. Vi bor nå i egen leilighet. Vi er ett par med en liten på 1-år. Planen var å bygge enebolig nå som vi har startet familielivet. 

Vi bor i en middels stor by og har nå funnet en tomt i ett boligfelt ett stykke unna sentrum. Herfra blir det ca 20 minutter til og fra jobb og barnehage. Det blir også ett stykke til skole for barna når den tid kommer, 20 min ca med buss der også. Vi er også avhending av bil til og fra butikk i dette området.

Vi har også funnet ett rekkehus, som skal bygges i ett helt nytt boligfelt så og si i sentrum. Dette er jo en del mindre enn vi hadde sett for oss. Det er også uten garasje, men med carport. Rekkehuset er på to etasjer med to bad og fire soverom. Har ikke km2 for hånd nå, men altså grei strl for en liten familie. Det er også en liten hage samt «balkong». Der har vi gåavstand til alt, jobb, barnehage, butikken osv. Vi har jo bil og kommer nok til å bruke bil en del likevel (storhandel ol) men med tanke på ny permisjon så er det greit å kunne trille til bhg, butikken ol.

Prisen blir ca samme på disse to alternativene (tomt, bygging av nytt hus med garasje, innredning og alt som hører med og nøkkelferdig rekkehus)

Noen som har synspunkter? Hva ville dere valgt? Noe vi ikke har tenkt på?

rekkehuset tror jeg. mer sosialt for barnet og lettere for barnet å feks begynne å gå til skole når det kommer i den alderen. Men det er feks kjipt om naboene sitter ute å røyker ved vinduene deres. 

Anonymkode: 6d091...c8d

• Liker 2
Skrevet

Rekkehuset!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde helt klart valgt rekkehus. Jeg har bodd i rekkehus, siden barna var små. Og det er veldig sosialt, både for barna som alltid har noen å leke med, og oss foreldre som blir godt kjent med hverandre. Nå er mine barn tenåringer, og jeg har fortsatt god kontakt med foreldrene til vennene deres i nabolaget. Og det jeg så når mine gikk på barneskolen, var at de barna som bodde lenger unna, var lite sosiale på fritiden. Mens alle de som bodde nære skolen, var veldig sosiale på fritiden.

Anonymkode: df624...57a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo mest an på dere som personer. Vi hadde ikke orket å bo så tett oppi andre som ved rekkehus, ingen tvil om at vi velger litt lenger reisevei for den friheten enebolig gir.

Anonymkode: be693...85a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ALDRI valgt rekkehuset! Vi kjøpte nybygd rekkehus ca som du beskriver, flyttet til enebolig tre år etter. Se godt på hvor tett det bygges/hvor mye privatliv dere faktisk vil kunne få? Vi likte godt naboene, og ungene hadde mange venner - men jammen tror jeg at jeg aldri følte et eneste sted ute på egen tomt var «privat»😳 og carport, lite parkeringsplasser etc, lite plass til ungenes sykler/ski/leker etc.. 😬

Anonymkode: 09dbc...742

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! 

Vi har ikke noe i mot å bo tett på naboer (tror jeg), vi er vant til det men har nok vert veldig heldig med de naboene vi har. Glemte å nevne at rekkehuset vi har holdt av er på enden. 

Det som jeg kanskje tenker mest på er at vi ikke får stor hage, garasje (greit å ha bilen inne samt kunne oppbevarer sykler, kajakk ol der) og at huset selvsagt blir en hel del mindre enn jeg hadde sett for meg med åpen stue og kjøkkenløsning feks.

Vi heller nok mest mot rekkehuset tror jeg. Som mange av dere skriver så blir det veldig mye enklere med gåavstand til det meste kontra 20 minutter i bil til alt.

Kom gjerne med flere innspill!

ts

Skrevet

Jeg ville nok valgt rekkehus. Greit å slipoe mye av vedlikehold et stort hus krever og en stor hage fører med seg når dere har små barn. Jeg bor sentrumsnært og kunne aldri tenkt meg noe annet. Så enkelt og greit at alt er så nært. Blir nok en mye enklere hverdag når dere slipper så mye kjøring fram og tilbake. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mulig å få enebolig noe nærmere enn 20 minutter i bil?

Anonymkode: a6e0b...95d

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ALDRI valgt rekkehuset! Vi kjøpte nybygd rekkehus ca som du beskriver, flyttet til enebolig tre år etter. Se godt på hvor tett det bygges/hvor mye privatliv dere faktisk vil kunne få? Vi likte godt naboene, og ungene hadde mange venner - men jammen tror jeg at jeg aldri følte et eneste sted ute på egen tomt var «privat»😳 og carport, lite parkeringsplasser etc, lite plass til ungenes sykler/ski/leker etc.. 😬

Anonymkode: 09dbc...742

Men slik er det jo gjerne i nye byggefelt med eneboliger også. Et felt her i byen med nye eneboliger, ser man gjerne rett i husveggen eller inn i stua til naboen. Så sånn tetthet til naboer, er det ikke kun i rekkehus.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mulig å få enebolig noe nærmere enn 20 minutter i bil?

Det var det vi i utgangspunktet ønsket. Men vi har sett etter en tomt i snart ett år nå, det eneste som har vert ledig (nå er alle solgt) er i samme boligfelt som rekkehuset, men de var svært dyre og langt over vårt budsjett.

ts

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det vi i utgangspunktet ønsket. Men vi har sett etter en tomt i snart ett år nå, det eneste som har vert ledig (nå er alle solgt) er i samme boligfelt som rekkehuset, men de var svært dyre og langt over vårt budsjett.

ts

Ok.. skjønner! Vi hadde samme problemstilling for en tid tilbake. Vi endte imidlertid opp med å gjøre noe utradisjonelt. Vi kjøpte et renoveringsobjekt på en nydelig tomt sentralt. Så rev vi det gamle huset og bygde nytt. Så nå har vi flett nytt hus med stor tomt og gangavstand til sentrum. Kan det være noe?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt rekkehus. En hverdag som går opp tidsmessig er gull verdt med barn, nesten viktigere enn alt annet. Tung blir så mye mer stress når man må kjøre overalt og mye tid går bort til det på morgen og ettermiddag.

Anonymkode: ef310...a13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det kun er de to valgene dere ser for dere, ville jeg valgt rekkehuset. 

Jeg har vokst opp et sted hvor det var langt til alt, og hvor man måtte ha bil. Det er plunder. 

Nå bor vi i gangavstand til "alt". Under 1 km til både barnehage, barneskole, ungdomsskole, vgs, idrettsanlegg, kjøpesenter, opptil flere matbutikker, og kort vei til buss som går hyppig om vi vil enda lengre avgårde. Det er så utrolig digg..

Og om rekkehuset har fire soverom, så er det jo ikke akkurat lite. 

Men er det virkelig kun de to alternativene, da? Må dere absolutt bygge enebolig? Da låser dere dere jo veldig til å finne en tomt? Hvorfor kan dere ikke flytte inn i en "brukt" enebolig? Det må da være mulig å finne nærmere fasiliteter enn 20 min med buss til alt? 

Anonymkode: 4d11a...0ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt ingen av delene og heller kjøpt en enebolig i et område som er mer praktisk å bo i. Dersom dette ikke er en mulighet for dere akkurat nå pga. økonomi hadde jeg valgt rekkehuset og spart det dere kan for å få råd til en enebolig i samme område senere. 

Rekkehus er greit nok så lenge barna er helt små, men det blir mindre privatliv og mindre plass å boltre seg på, mindre plass å leke på ute osv. 

Her kjøpte vi et rekkehus som hadde en svært privat hage -Helt til naboen bygget diger veranda som tok omtrent all sol fra hagen vår og begynte å være der ute hele tiden. Som bonus så de rett inn i stua vår fra verandaen sin... Så da måtte vi sette opp skjerming som tok sol fra verandaen vår også. Vi flyttet. 

Anonymkode: 08751...ab0

AnonymBruker
Skrevet

Rekkehus. Med mindre dere er glad i mye vedlikehold, snømåking og gressklipping. Hus krever også større budsjet. Omtrent alle jeg kjenner som har bygget eget hus har gått langt over budsjett og det tok lengre tid enn beregnet. I tillegg er det dyrere å bo i hus med alt det medfører kontra rekkehus. 

Jeg vokste opp i rekkehus. Utrolig sosialt, alltid noen å leke med. Vi hadde samlinger for hele nabolaget på sommeren, kunne ikke vokst opp på et bedre sted. 

Så lenge du har plass til en solseng og et lite badebasseng til barna er det vel godt nok, men du er kanskje glad i hagestell? Innsyn og bråk tror jeg ikke blir noe problem med endeleilighet. 

Anonymkode: dbb19...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som det rekkehuset er det letteste alternativet for dere nå...                 

Anonymkode: 0dca9...4a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...