Gå til innhold

Hvordan overbevise potensielle arbeidsgivere at jeg ønsker å flytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er arbeidsledig og søker jobber i hele Norge. Jeg bor på Østlandet og ønsker å flytte uansett, da jeg ikke trives her jeg bor nå. Men det virker som arbeidsgivere rundt om i landet ikke tror på meg. Jeg skriver i søknaden og sier i intervjuer at jeg ønsker å bo et annet sted og kan flytte med en gang.

Men de synes det er rart at jeg ikke ønsker å bo på Østlandet. Hun ene jeg snakket med sa at omtrent alle i den aktuelle byen i nord-Norge ønsket seg sørover.. 

Har dere noen erfaring med dette? Hva kan jeg skrive i søknaden for å virkelig poengtere og bevise overfor dem at jeg vil flytte? Over tid, ikke bare for noen måneder. 

Anonymkode: 7e2cc...da5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke spesifisert det i søknaden. Det virker litt rart og desperat. 

Det er ikke unormalt at folk bor et sted, og søker jobber et helt annet sted. For alt de vet, kan du allerede ha planer om å flytte dit, og ha husvære og alt på plass, og mangler bare jobb der. 

Anonymkode: 0e0a7...394

• Liker 1
Skrevet

Eg skal innrømme at eg blir litt skeptisk når folk som bur langt unna søker jobb her eg bur utan at eg forstår kvifor;) Det er lett å tenke at det er NAV som krever at ein skal søke på x antall jobbar, og at det kanskje ikkje er ein reell søkar. Men du får skrive i søknaden at du er interessert i å flytte;)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fjaselina skrev:

Eg skal innrømme at eg blir litt skeptisk når folk som bur langt unna søker jobb her eg bur utan at eg forstår kvifor;) Det er lett å tenke at det er NAV som krever at ein skal søke på x antall jobbar, og at det kanskje ikkje er ein reell søkar. Men du får skrive i søknaden at du er interessert i å flytte;)

Ja ikke sant. Nav krever jo at jeg søker over alt. Men jeg vil virkelig flytte.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidsledig og søker jobber i hele Norge. Jeg bor på Østlandet og ønsker å flytte uansett, da jeg ikke trives her jeg bor nå. Men det virker som arbeidsgivere rundt om i landet ikke tror på meg. Jeg skriver i søknaden og sier i intervjuer at jeg ønsker å bo et annet sted og kan flytte med en gang.

Men de synes det er rart at jeg ikke ønsker å bo på Østlandet. Hun ene jeg snakket med sa at omtrent alle i den aktuelle byen i nord-Norge ønsket seg sørover.. 

Har dere noen erfaring med dette? Hva kan jeg skrive i søknaden for å virkelig poengtere og bevise overfor dem at jeg vil flytte? Over tid, ikke bare for noen måneder. 

Fordi de vet at folk nesten alltid velger å dra fra bygda etter en stund. 

Anonymkode: 3e800...8fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville som skrevet ikke nevnt det i søknaden, men om de spør deg, så ville jeg hatt argumenter klar for hvorfor du kunne tenke deg å bo akkurat der. 

De tenker gjerne at du ikke vet hva du flytter til, og at du kommer til å ville flytte vekk når du oppdager hvordan stedet er. Så gjør research på hva stedet har å tilby, så du kan si spesifikke ting du liker med akkurat det stedet. Er det fin natur og gode turmuligheter? Muligheter for fiske? Liker du freden og roen med bygden fremfor byen? Har du fetish for norlandsdialekt? 

Finn noe som gir dem troen på at du har lyst til å flytte DIT, og ikke bare vekk fra der du er nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de vet at folk nesten alltid velger å dra fra bygda etter en stund. 

Anonymkode: 3e800...8fe

Ja jeg ser den, men gi meg en sjanse da😅

Skrevet

Du kan jo skrive at du ønsker å flytte for å være nærmere kjæreste og venner. Og, poff, etter at du har fått jobben blir det slutt med kjæresten. Sånt skjer. 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Du kan jo skrive at du ønsker å flytte for å være nærmere kjæreste og venner. Og, poff, etter at du har fått jobben blir det slutt med kjæresten. Sånt skjer. 😉

Hehe kan jo lyve på meg en liten historie kanskje! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville som skrevet ikke nevnt det i søknaden, men om de spør deg, så ville jeg hatt argumenter klar for hvorfor du kunne tenke deg å bo akkurat der. 

De tenker gjerne at du ikke vet hva du flytter til, og at du kommer til å ville flytte vekk når du oppdager hvordan stedet er. Så gjør research på hva stedet har å tilby, så du kan si spesifikke ting du liker med akkurat det stedet. Er det fin natur og gode turmuligheter? Muligheter for fiske? Liker du freden og roen med bygden fremfor byen? Har du fetish for norlandsdialekt? 

Finn noe som gir dem troen på at du har lyst til å flytte DIT, og ikke bare vekk fra der du er nå.

Jeg skriver ikke at jeg vil bort herfra, men jeg skriver at jeg ønsker å flytte dit pga min interesse for naturen f.eks. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe kan jo lyve på meg en liten historie kanskje! 

Ja 😊 men ikke så avansert løgn med mye detaljer. Bare ' vil bo her pga kjæresten pluss den fine naturen osv.'

Skrevet (endret)

Det kommer an på måten det skrives på. Jeg har ikke skrevet det i søknader selv, men min første faste jobb etter utdannelsen var på en annen kant av landet enn jeg selv bodde, og da ble jeg spurt på intervjuet om hvordan jeg så på det å flytte. Det er tydelig at mange arbeidsgivere er opptatt av akkurat dette. Jeg hjalp også en kompis å søke jobb på en annen kant av landet selv, og han skrev etpar små setninger om hvorfor han søkte akkurat der i søknaden sin (familie i området, nettverk, interesse for natur/friluftsliv i området +++). Han fikk jobben, så det var tydeligvis ikke helt galt å nevne det i søknaden. Det handler mer om å skrive noe positivt om stedet man søker seg til, enn å skrive noe negativt om stedet man ønsker seg bort fra. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke rart at arbeidsgivere lurer på dette. Spesielt når det gjelder nyutdannede opplever nok mange arbeidsgivere utenfor de store byene at nyutdannede kommer innom i maksimum et år, før de stikker videre til Oslo/Bergen/Trondheim.

Anonymkode: 2595a...dcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Jeg skriver ikke at jeg vil bort fra noe, men jeg skriver at jeg vil bo der pga naturen. Men de tenker vel at det blir kortvarig og at jeg vil fort «hjem» igjen. Men det stemmer ikke i mitt tilfelle. 

Jeg var på et intervju og sa jeg kunne flytte når som helst. Men jeg gikk ikke videre til andre runde med den begrunnelsen at de ønsket en som allerede bodde i byen og kunne starte med en gang. 

Det er jo ikke så enkelt da.

Jeg er heller ikke nyutdannet. Men jeg er arbeidsledig, og det i seg selv er jo negativt. Samtidig som de vet at nav krever at man søker alle jobber uavhengig av sted. 

Vet ikke hva mer jeg kan gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytta. Fikk plutselig noen intervjuer når jeg bodde i byen. Fikk ikke de jobbene da, men meldte meg som vikar et sted og fikk nok jobb der👍.

Anonymkode: f0808...04a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor og jobber i en liten bygd i Nord-Norge, men kommer egentlig fra Oslo.

Da jeg søkte jobb her oppe la de vekt på at jeg allerede var etablert med samboer, leilighet og venner. Fordi det er utrolig vanskelig å komme inn i miljøet her hvis man ikke kjenner noen, og da blir man kanskje heller ikke boende så lenge.

fordi du er ikke bare søring, du er også "byfolk" som har flyttet til et lite sted der egentlig alle kjenner alle, eller alle er i slekt med alle (for å sette det på spissen😆). Det er så små forhold her oppe at det kan være vanskelig å få innpass. Tror at trivsel er helt avgjørende for bli boende her over lang tid. Flere steder har jo verken kino, kafe eller andre kulturtilbud, så man må aktivisere seg selv.

Mitt generelle inntrykk av bygdefolk er at de jobber for bygda og kommunens innbyggere. Det var forventet av meg da jeg startet at jeg kjøre rundt i kommunen for å bli kjent med alle enhetene og småstedene (jobber i kommunen som ingeniør). Dette la jeg også vekt på i søknaden, og skrev at denne kommunen er ikke bare en random nordnorsk kommune jeg søker jobb i - men en kommune der jeg ønsker å bidra fordi de trenger mer og frisk kompetanse.

Som sagt er det små forhold (ikke nødvendigvis alle steder). Når folk ringer meg og sier at «veien nede ved Sørbygda må dere rydde» forventer de at jeg skal vite hvilken vei det er og hva som skal ryddes, selv om det er typ. 30 ulike veier i det området😅 Man må kjenner kommunen/tettstedet på en litt annen måte enn hva typisk byfolk kjenner til sin kommune.

Anonymkode: e258a...b2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

NB. Min kommentar over.

Dette gjelder jo for en spesifikk kommune i Nord-Norge og min opplevelse med det, men det kan jo hende det er sånn flere stede😊

Anonymkode: e258a...b2c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal si noe om det så bør det være ærlig.

Sist jeg søkte (og fikk jobben) så flyttet jeg på tvers av landet. Flyttet hjem til den delen av landet hvor jeg har slekt, familie og gamle venner. 

Så tror jeg ikke det var det som var avgjørende, for jeg har en arbeidsgiver som er populær.

Anonymkode: 84440...76f

AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2019 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Ja jeg ser den, men gi meg en sjanse da😅

De har nok gitt folk sjansen før, og det har endt med at de har brukt mye ressurser på å lære dem opp - og så flytter de. 

Jeg skjønner dem godt. Har også erfaring med at det er mye større sjanse for å bli hvis arbeidstakere er fra området. Og for den del - jeg har selv vært den som har flyttet til en annen landsdel for å få jobb (og erfaring), og så flyttet tilbake igjen så fort jeg fikk sjansen.

Jeg skjønner det er frustrende for deg, og det er egentlig urettferdig, men sånn er det...

Anonymkode: 0d433...c10

AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2019 den 14.42, solmåneogstjerner skrev:

Det er ikke lurt. For da vil de spørre hva kjæresten din heter, og hvis stedet er relativt lite, vil de fort finne ut at du lyver. 

Anonymkode: 0d433...c10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...