Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Noen som vet hvilken rettigheter man har som lærling hvis en mister lærlingplassen sin rett før en skal ut til fagprøve?

Har man fortsatt rett og krav til å få hjelp fra oppklæringskontor?

spør fordi opplæringskontoret mener de allerede har hjulpet meg nok ved å sende meg til obligatoriske kurs som en del av læreplanen.

Men om bedriften har sviktet totalt i oppfølging og opplæring, har da jeg fortsatt rett til å være godt forberedt før fagprøven?

Blir fortalt at jeg må trene på egenhånd - med andre ord ta all ansvar selv. Det eneste de kan er å melde meg opp til prøven.. thats it.

Jeg mener det er noe som skurrer, for hvorfor skal jeg få mindre hjelp enn andre, om min læretid har vært ræva og lite oppfyllende? Klagde inn bedriften for dårlig arbeidsmiljø og læring, som da gjorde at jeg fikk sparken ved at de fabrikerte en løgn til å si meg opp..

Jeg kan da ikke nå bli sendt ut til å ta fagprøven og risikere å få stryk, fordi et opplæringskontor nekter å hjelpe??!

Er det noen som har vært i en lignende situasjon, eller har noen gode råd? 

takk på forhånd.

Anonymkode: bdab6...ba7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde at min bedrift la ned 3 måneder før lærlingtiden min var over. En annen bedrift som kjøpte opp den gamle bedriften "tok over" arbeidskontrakten min, men satte meg i arbeid uten faglig leder og ordentlig lærlingkontrakt. Så jeg var mer som en ufaglært ansatt enn en lærling på slutten. Og den nye bedriften rotet så fælt at jeg sa opp etter en måned da de fremdeles ikke hadde ordnet med faglig leder og lærlingkontrakt for meg. De svarte ikke på kommunens henvendelser heller. Jeg jobbet ut de 3 månedene og sluttet. Fikk heldigvis vite av kommunen at de 3 månedene ble godkjent som en del av lærlingtida mi rett før jeg sluttet. Men etter det så måtte jeg ordne meg selv. Jeg måtte også øve til fagprøven på egenhånd og skaffe meg utstyr til å bruke på fagprøven på egenhånd. Heldigvis så greide jeg å sikre meg jobb i mellomtiden selv om jeg ikke hadde fagbrev og gikk opp til prøven, mens jeg var ansatt der. Fikk låne utstyr av den nye bedriften, men måtte øve på egenhånd og ordne alt på egenhånd. Er stolt over at jeg greide prøven til tross for alle utfordringene.

Anonymkode: aa8d9...93a

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klagde inn bedriften for dårlig arbeidsmiljø og læring, som da gjorde at jeg fikk sparken ved at de fabrikerte en løgn til å si meg opp..

Sjakktrekk. Du er dessverre overlatt til deg selv nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror desverre at man ikke har noen rettigheter utover det at opplæringskontoret må hjelpe deg med å finne ny lærlingplass om den bortfaller midt under opplæringen og du ikke har fått godkjent lærlingtiden din. Har hørt tilfeller om folk som har måtte gå til sivilt søksmål mot bedrifter pga manglende og dårlig opplæring. Så det sier litt.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror desverre at man ikke har noen rettigheter utover det at opplæringskontoret må hjelpe deg med å finne ny lærlingplass om den bortfaller midt under opplæringen og du ikke har fått godkjent lærlingtiden din. Har hørt tilfeller om folk som har måtte gå til sivilt søksmål mot bedrifter pga manglende og dårlig opplæring. Så det sier litt.

Jo da, men nå er målet å få tatt den prøven og komme meg videre - driter i gamle bedriften. Lærlingtiden er godkjent forøvrig.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde at min bedrift la ned 3 måneder før lærlingtiden min var over. En annen bedrift som kjøpte opp den gamle bedriften "tok over" arbeidskontrakten min, men satte meg i arbeid uten faglig leder og ordentlig lærlingkontrakt. Så jeg var mer som en ufaglært ansatt enn en lærling på slutten. Og den nye bedriften rotet så fælt at jeg sa opp etter en måned da de fremdeles ikke hadde ordnet med faglig leder og lærlingkontrakt for meg. De svarte ikke på kommunens henvendelser heller. Jeg jobbet ut de 3 månedene og sluttet. Fikk heldigvis vite av kommunen at de 3 månedene ble godkjent som en del av lærlingtida mi rett før jeg sluttet. Men etter det så måtte jeg ordne meg selv. Jeg måtte også øve til fagprøven på egenhånd og skaffe meg utstyr til å bruke på fagprøven på egenhånd. Heldigvis så greide jeg å sikre meg jobb i mellomtiden selv om jeg ikke hadde fagbrev og gikk opp til prøven, mens jeg var ansatt der. Fikk låne utstyr av den nye bedriften, men måtte øve på egenhånd og ordne alt på egenhånd. Er stolt over at jeg greide prøven til tross for alle utfordringene.

Kunne kommunen tilby seg å låne deg utstyret før du  fikk ordnet det selv?

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, FrodeF skrev:

Sjakktrekk. Du er dessverre overlatt til deg selv nå. 

takk for oppløftende ord! om du ikke har noe positivt å komme med så la være!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne kommunen tilby seg å låne deg utstyret før du  fikk ordnet det selv?

Nei. Fikk beskjed om at jeg måtte ordne det selv.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Fikk beskjed om at jeg måtte ordne det selv.

kjiiiipt.. hva jobber du som?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kjiiiipt.. hva jobber du som?

Frisør. Så hadde jo heldigvis saks og kam selv. Men måtte ordne ting som trillebord, hårfarger og oxydantmiddel , klippekappe, nakkebarbermaskin, fargeskåler, fargepensler, shampoo, balsam, stylingprodukter, farge til vipper og bryn, utstyr til farging av vipper og bryn, bomullspads, vippepads, klippeforkle...etc.

Det er dyrt og vanskelig å få tak i om man ikke har et registrert AS. Mange som selger frisørprodukter, selger kun til de med bedriftsnummer. Hadde egentlig avfunnet meg med at jeg ikke hadde mulighet til å gå opp til prøven og at den måtte utsettes. Men var heldig og fikk meg jobb i god tid før det. 

Gjest padawan
Skrevet

Altså, unnskyld meg men er det virkelig for mye å forlange at du gjør litt egeninnsats for å komme deg igjennom lærlingtiden selv?

AnonymBruker
Skrevet

Idiotisk å klage når du nesten er ferdig, skulle du advart andre mot samme plassen burde du gjort det etter at fagprøven var avlagt. Som man reder så legger man rett og slett. Kjip lærepenge, men nå vet du det. Håper det ordner seg for deg til slutt. 

Anonymkode: cbd50...0e9

AnonymBruker
Skrevet

Det dummeste man gjør som lærling er å klage og si opp/sørge for at man får sin kontrakt terminert.

Det finnes mange svært uryddige lærebedrifter, men da må man slutte når man oppdager det, og ikke 3 måneder før fagprøve. Kun da får man forståelse og en ny bedrift kan tilby plass.

Det er også helt feil å tro at en lærling kun skal lære nytt hele tiden. Det skal være en balanse mellom læring og payback. Og det å bli satt til fagarbeid er ikke feil, da nettopp trening i ting man «tror man kan» også er viktig.

Jeg har arbeidet med lærlinger i tjue år, og det som skjer med veldig mange i spesielt siste halvår er at de blir både cocky og bedrevitende. Heldigvis for lærlingene i min bedrift evner jeg å overse dette.

Lærlinger må finne seg i å være lærlinger, det betyr ikke at de kun skal gjøre drittarbeid, men at de må tåle å få beskjed om hva de skal trene på, og at de må bidra der det trengs.

Min anbefaling er at du tar en runde på byens salonger med lua i hånda og ber om mulighet til å kunne få avslutte fagprøven din. 

Anonymkode: cd852...ed3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det dummeste man gjør som lærling er å klage og si opp/sørge for at man får sin kontrakt terminert.

Det finnes mange svært uryddige lærebedrifter, men da må man slutte når man oppdager det, og ikke 3 måneder før fagprøve. Kun da får man forståelse og en ny bedrift kan tilby plass.

Det er også helt feil å tro at en lærling kun skal lære nytt hele tiden. Det skal være en balanse mellom læring og payback. Og det å bli satt til fagarbeid er ikke feil, da nettopp trening i ting man «tror man kan» også er viktig.

Jeg har arbeidet med lærlinger i tjue år, og det som skjer med veldig mange i spesielt siste halvår er at de blir både cocky og bedrevitende. Heldigvis for lærlingene i min bedrift evner jeg å overse dette.

Lærlinger må finne seg i å være lærlinger, det betyr ikke at de kun skal gjøre drittarbeid, men at de må tåle å få beskjed om hva de skal trene på, og at de må bidra der det trengs.

Min anbefaling er at du tar en runde på byens salonger med lua i hånda og ber om mulighet til å kunne få avslutte fagprøven din. 

Jeg som skrev at jeg var frisør og TS er ikke samme person altså. Nå blander du mye elementer fra mine og TS sine svar i tråden.

Vet ikke om TS jobbet i en salong en gang eller hvilket yrke vedkommende er lærling i. Forøvrig så sluttet ikke jeg 3 måneder før fagprøven heller. Bedriften ble nedlagt 3 måneder før lærlingkontrakten min gikk ut og så tok noen over (kjøpte salongen med de ansatte) som prøvde å utnytte meg som ufaglært arbeidskraft. Hadde hverken arbeidskontrakt eller lærlingkontrakt der. Kunne ha gått på dagen, men valgte å bli de 3 månedene som var igjen og leverte skriftlig oppsigelse for at det skulle være mest mulig ryddig. Det er jeg glad for, fordi de 3 månedene ble godkjent av opplæringskontoret på tross for at jeg ikke hadde lærlingkontrakt  og faglig leder mens jeg var der. Fikk meg jobb en annen plass og tok fagprøven der.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men mener du seriøst at lærlinger ikke skal klage inn bedriften om de ikke gir dem den opplæringen de er forpliktet til å gi? Eller at man ikke burde slutte om man blir behandlet dårlig? Og nå snakker jeg om graverende forhold. Ikke fordi man er sur fordi man må gjøre litt drittarbeid. Jeg ble satt til å gjøre nesten alt av renholdet f.eks. mens andre satt på rumpa. Men det var ikke det jeg reagerte på da jeg vurderte å slutte. I mitt tilfelle var det manglende arbeids og lærlingkontrakt, forskjellsbehandling av meg og en annen lærling fordi han var gutt. Han ble behandlet bedre fordi han var gutt. Tydelige kvinnefiendtlige holdninger fra eier. Noe som ikke kun jeg reagerte på da alle av de andre faste ansatte som i utgangspunktet ble med over til den nye bedriften da den gamle la ned, slutta i tur og orden. 

Reagerer også litt på at TS ikke har fortalt noe om bakgrunnen for at hen ble oppsagt, bortsett fra at hen hadde klaget på dårlig opplæring og arbeidsmiljø, og så går folk her utifra at det er TS som er problemet. Er det fordi dere går utifra at TS er ung og derfor bortskjemt og vanskelig?

Forøvrig så fant jeg sent ut at jeg skulle bli frisør, så jeg ble lærling da jeg var i slutten av 20 årene. Og jeg hadde faktisk nok erfaring i fra arbeidslivet før det, slik at jeg ikke fant meg i å bli utnyttet og behandlet dårlig. Men mange unge lærlinger kan synes det er vanskelig å vite hva de burde gjøre når de havner oppi slike situasjoner. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...