hilli Skrevet 5. mai 2005 #1 Skrevet 5. mai 2005 Hvordan kan en måle båndbredde? Er testen på tv2 web-tv korrekt? Denne måler at båndbredden vår er ca. 500kbit/s, mens nettverksikonet nederst til høyre på skjermen sier 11.0 Mbps. Jeg legger til at dette er noe jeg kan veldig lite om... er bit/s det samme som bps(jeg vet at k=1000 og M=1^6)?
Dru Skrevet 5. mai 2005 #2 Skrevet 5. mai 2005 Nettverksikonet forteller deg ikke hvor stor båndbredde du har. Det forteller deg hvor stor båndbredde du teoretisk kan få med det nettverkskortet. Prøv testen på itavisen.no, den skal være noenlunde korrekt.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 5. mai 2005 #3 Skrevet 5. mai 2005 Nettverksikonet forteller deg ikke hvor stor båndbredde du har. Det forteller deg hvor stor båndbredde du teoretisk kan få med det nettverkskortet. Niks, den forteller deg hastigheten fra DHCP-serveren eller der du "henter" IP-adressen din, hvis du har statisk IP. Altså, får du lokal IP fra routerens DHCP-serveren og switchen til routeren har 100Mbits hastighet står det at du har 100 Mbits hastighet. Hvis hastigheten på switchen til routeren din er 10 Mbits, står det at du har 10 Mbits.
Dru Skrevet 5. mai 2005 #4 Skrevet 5. mai 2005 Det høres da merkelig ut, Rattle. Jeg skal innrømme at jeg ikke vet så veldig mye om det, men jeg trodde virkelig ikke at det var sånn. Uansett så er tallet som er oppgitt ikke båndbredden man har.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 5. mai 2005 #5 Skrevet 5. mai 2005 Uansett så er tallet som er oppgitt ikke båndbredden man har. Kan være. Jeg hadde bredbånd fra bredbåndsfabrikken en periode. Der hadde jeg fiber inntil veggen og var koblet direkte opp mot bredbåndsfabrikkens DHCP-server. Da ble det også hastigheten i WIndows målt til 10 Mbits (som var hastigheten min da *sukk det var tider*).
Dru Skrevet 5. mai 2005 #6 Skrevet 5. mai 2005 Nei, nå skal du høre. Det er linkhastigheten til nettverkskortet. Og jeg vet jeg har rett. Den hastigheten står opplyst om selv om man ikke er koblet til noe som helst slags switch eller ruter eller noe.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 5. mai 2005 #7 Skrevet 5. mai 2005 Nei, nå skal du høre. Det er linkhastigheten til nettverkskortet. Og jeg vet jeg har rett. Den hastigheten står opplyst om selv om man ikke er koblet til noe som helst slags switch eller ruter eller noe. Nei nei nei :fy: . Husker det godt. Det ble 10 Mbits da jeg koblet meg direkte til bredbåndsuttaket og 100 Mbits da jeg koblet meg til routeren. Det husker jeg godt. Så det så!
Dru Skrevet 5. mai 2005 #8 Skrevet 5. mai 2005 Jeg har konferert litt, og jeg tror begge har rett. Lavest hastighet av switch og nettverkskort vil være den hastigheten som står opplyst i windowsen. Eller med andre ord høyeste hastighet som er støttet av begge deler.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 5. mai 2005 #9 Skrevet 5. mai 2005 Jeg har konferert litt, og jeg tror begge har rett. Lavest hastighet av switch og nettverkskort vil være den hastigheten som står opplyst i windowsen. Eller med andre ord høyeste hastighet som er støttet av begge deler. Jojo, det er jo klart. Man får aldri høyere båndbredde enn nettverkskortet klarer å ta .
Dru Skrevet 5. mai 2005 #10 Skrevet 5. mai 2005 Så det vi drev med var egentlig flisespikking. Og det at det står 100 Mbps betyr ikke at båndbredden min er det.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 5. mai 2005 #11 Skrevet 5. mai 2005 Så det vi drev med var egentlig flisespikking. Og det at det står 100 Mbps betyr ikke at båndbredden min er det. Trenger, og er som regel ikke, båndbredde du har fra Internettleverandøren din og inn til deg nei. Men forenklet kan vi si at det er båndbredden fra maskinen din og til nærmeste node (f. eks hjemmerouteren din) som står som hastighet i Windows-ikonet. Haha, denne tråden kan bli lang.
Dru Skrevet 5. mai 2005 #12 Skrevet 5. mai 2005 Såpass lang at jeg ikke gidder mer. Jeg tror uansett vi er enige.
Cronos Skrevet 6. mai 2005 #13 Skrevet 6. mai 2005 Jeg hadde bredbånd fra bredbåndsfabrikken en periode. Der hadde jeg fiber inntil veggen og var koblet direkte opp mot bredbåndsfabrikkens DHCP-server. Da ble det også hastigheten i WIndows målt til 10 Mbits (som var hastigheten min da *sukk det var tider*). Jeg har BBF nå, og jeg mener det står 100 Mbps på min connection. Men så bruker jeg en switch. Hvordan kan en måle båndbredde? Er testen på tv2 web-tv korrekt? Denne måler at båndbredden vår er ca. 500kbit/s' date=' mens nettverksikonet nederst til høyre på skjermen sier 11.0 Mbps. Jeg legger til at dette er noe jeg kan veldig lite om... er bit/s det samme som bps(jeg vet at k=1000 og M=1^6)?[/quote'] bit/s er det samme som bps (bit per second). Jeg pleier å regne sånn: 500Kbps = 62.5 MBps (deler på 8 ) Forøvrig synes jeg ikke disse testene er helt til å stole på. Den beste evaluering av hastigheten får du ved å koble deg opp mot en rask og relativt lokal server (ftp eller http) over tid. Prøv f.eks. å laste ned en demo fra ITavisen.no eller noe lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå