Gå til innhold

Er dette en normal ting å gjøre? (barn på balkong)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en hjemme-video av Michael Jackson og barna hans. I klippet jeg viser går han langs en balkong med to barn, han ser ikke ut til å ha noen andre med seg, og han filmer landskapet, så han ser ikke på barna hele tiden. Jeg selv ville aldri gjort dette, men jeg har ikke barn så jeg vet ikke hva som er normalt for foreldre å gjøre, eller hva som er normalt for barn å gjøre i denne situasjonen. Jeg mener, hva gjør han om ett av barna begynner å klatre? Han må legge fra seg kameraet og ta det barnet vekk fra gelenderet, og da har han ikke kontroll på det andre barnet. Dette hadde gitt meg angst rett og slett, jeg hadde aldri gjort det. Hadde du som har barn gjort det?

Anonymkode: fbfb2...02e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymkode: bcccc...3f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er du?

Hva har det med saken å gjøre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel helt vanlig at barn er på en balkong ved siden av et gelender? 

Anonymkode: ef1e3...c9e

• Liker 9
Skrevet

Jeg har alltid sett på Michael Jackson som en uansvarlig forelder. Han virket å oppføre seg som en stor unge. Michael Jackson viste også frem en av sine barn, ved å holde barnet ut av et vindu fra et hotel. Ingen ansvarlige foreldre gjør slikt. Er egentlig veldig overrasket over at Michael Jackson fikk beholde sine unger.

• Liker 9
Skrevet

Han hadde full kontroll :)
Bare fordi han filmer så betyr det ikke at han passer på ungene. Husk, når han filmer ut i landskapet, så ser vi ikke HVOR han ser,  kan hende han bare snur kameraet mens han følger med på ungene?

Gelenderet var nå høyt uansett, så er ikke noe fare så lenge dem ikke begynner og klatre :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis delte meninger om dette, så jeg er ikke helt på jorde når jeg spør hva andre ville gjort. Jeg troller absolutt ikke med dette her, jeg vet bare ikke hva som er normalt. Selv ville jeg ALDRI gjort det, kun med ett barn som jeg hadde øynene klistret på hele tiden, eller aller helst holdt i hånda, også fordi de skulle føle seg trygge. Men jeg har altså ikke barn, har sjeldent vært rundt barn, og vet ikke hvor risikabelt det reelt er. Men for meg ser det altså sinnssykt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er tydeligvis delte meninger om dette, så jeg er ikke helt på jorde når jeg spør hva andre ville gjort. Jeg troller absolutt ikke med dette her, jeg vet bare ikke hva som er normalt. Selv ville jeg ALDRI gjort det, kun med ett barn som jeg hadde øynene klistret på hele tiden, eller aller helst holdt i hånda, også fordi de skulle føle seg trygge. Men jeg har altså ikke barn, har sjeldent vært rundt barn, og vet ikke hvor risikabelt det reelt er. Men for meg ser det altså sinnssykt ut. 

Delte meninger?

Du deler en video om at Michael Jackson ikke har øynene på barna sine mens han er sammen med de på balkongen, men later som du ikke vet at han holdt sønnen sin utenfor en balkong?

Hvordan forklarer du det?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt med meg unger på balkonger hundrevis av ganger uten å stirre hull i dem. Det holder å ha dem i sidesynet samt etablere regler for klatring.

Holde dem utenfor rekkverket er dog galskap, det er ikke mange dagene siden en ettåring ramlet i kaia fra et cruiseskip og døde, når barnet ble holdt av bestefaren. Å holde seg selv og ungene innenfor rekkverket er alltid fornuftig. 

Anonymkode: 5f2e0...f86

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Greier ikke helt å forholde meg til tråden. Var noe av det MJ gjorde noensinne normalt? Har dere sett dokumentaren Leaving Neverland? Fyren skulle aldri ha hatt med barn å gjøre....

Ser at noen nevner han bestefaren som satte barnebarnet på et rekkverk. Det som angivelig skjedde, er at bestefaren trodde det var en glassvegg der, men akkurat der han satte jenta var det åpning i glassveggen...

Anonymkode: b1bb1...cf4

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er normalt at foreldre ikke passer godt nok på ungene sine.

Anonymkode: 612fb...a97

De aller fleste foreldre passer godt nok på barna sine. Pakke dem inn i plast og stirre på dem 24/7, er ikke å passe på barna sine. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Helt uavhengig av hvem forelderen er, så har vi ikke grunnlag for å si han ikke hadde kontroll i denne videoen. For alt vi vet, har han en hånd på ungene mens han filmer landskapet, og han stopper også det ene barnet når de er i ferd med å forsvinne i hver sin retning. Så ja, selv om jeg ikke er glad i høyder, var ikke disse barna på noe tidspunkt på vei over gjerdet. 

Endret av Hactar
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Nerine_ said:

De aller fleste foreldre passer godt nok på barna sine. Pakke dem inn i plast og stirre på dem 24/7, er ikke å passe på barna sine. 

Det handler ikke om å pakke dem i plast, men å unngå farlige situasjoner. Om jeg er på en balkong med småbarn så passer jeg på dem godt, fordi du trenger ikke å se vekk mer enn et par sekunder før noe går galt.

Mange foreldre har mistet barna sine på grunn av ulykker som kunne ha blitt forhindret om de passet på bedre.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å pakke dem i plast, men å unngå farlige situasjoner. Om jeg er på en balkong med småbarn så passer jeg på dem godt, fordi du trenger ikke å se vekk mer enn et par sekunder før noe går galt.

Mange foreldre har mistet barna sine på grunn av ulykker som kunne ha blitt forhindret om de passet på bedre.

Ja, det har skjedd ulykker som kunne vært forhindret. Men om du ser på antallet foreldre totalt sammen med antallet ulykker, så passer de fleste godt nok på. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greier ikke helt å forholde meg til tråden. Var noe av det MJ gjorde noensinne normalt? Har dere sett dokumentaren Leaving Neverland? Fyren skulle aldri ha hatt med barn å gjøre....

Ser at noen nevner han bestefaren som satte barnebarnet på et rekkverk. Det som angivelig skjedde, er at bestefaren trodde det var en glassvegg der, men akkurat der han satte jenta var det åpning i glassveggen...

Anonymkode: b1bb1...cf4

Jeg har ikke satt meg grundig inn i cruiseepisoden, men uansett hva forløpet var viser det at å holde seg innenfor rekkverket jevnt over er en god idé. Uhell kan skje den beste, noe man trodde var trygt var ikke trygt likevel. 

Å holde unger utenfor rekkverk eller holde et spedbarn mens man mater en krokodille kan være greit å la være. 

Og fint lite av det MJ gjorde, er eksempel til etterfølgelse. 

Anonymkode: 5f2e0...f86

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Nerine_ said:

Ja, det har skjedd ulykker som kunne vært forhindret. Men om du ser på antallet foreldre totalt sammen med antallet ulykker, så passer de fleste godt nok på. 

Det er lett å få statistikk fra USA, så jeg henter det derifra. Hvert år så skjer det 9.2 millioner ulykker hvor 12000 dør. Over en 15 års periode så er det snakk om 138 millioner ulykker og det er ikke mer enn 50 millioner familier med barn i USA. Om din ulykke fører til død handler bare om flaks.

Mange av de ulykkene skjer fordi foreldre passer ikke godt nok på. Barnet klatrer over balkongen, leker med gressklipperen, drikker noe giftig, finner en pistol, blir kvelt, bader uten oppsyn, etc.

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette er helt normalt. Når barn er store nok til å klare å klatre opp på et slikt gelender er de også så store at det vanligvis går an å snakke til dem. Da må man ikke holde dem fast hele tiden.

Anonymkode: 4bb0d...222

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lett å få statistikk fra USA, så jeg henter det derifra. Hvert år så skjer det 9.2 millioner ulykker hvor 12000 dør. Over en 15 års periode så er det snakk om 138 millioner ulykker og det er ikke mer enn 50 millioner familier med barn i USA. Om din ulykke fører til død handler bare om flaks.

Mange av de ulykkene skjer fordi foreldre passer ikke godt nok på. Barnet klatrer over balkongen, leker med gressklipperen, drikker noe giftig, finner en pistol, blir kvelt, bader uten oppsyn, etc.

Trafikkulykker er det vanligste årsaken til at barn under 19 år dør. Statistikken du viser til er irrelevant, USA og Norge kan ikke helt sammenlignes av ulike årsaker. 

Også bor vi i Norge, og her dør ca 50 barn (under 20år) årlig pga ulykker. Hvis du da ser bort fra alle trafikkulykker og drukningsulykker med barn over en viss alder, altså barn som er gamle nok til å bade på egenhånd, så ser du at flertallet av foreldre passer på barna sine. 

Endret av Nerine_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...