Spai Skrevet 10. juli 2019 #1 Skrevet 10. juli 2019 Jeg har et barn på 20 mnd som hele livet har vært veldig knyttet til meg. Kun mamma kan legge, trøste, kose. Pappa skyver h*n vekk. Vil sjeldent klemme eller kose på far. Prøver far å legge blir det ustanselig gråt som har endt i oppkast, vi har derfor ikke pushet noe på at far skal legge barnet uten mor. Barnet kan «ta til takke» med far hvis mor er borte. Dette har vært sårt for far lenge, og jeg lurer på om det er noen erfaringer der ute å dele på dette? Skiftet det over til far, eller har begge blitt favoritter og likestilt? det hører med i historien at jeg har hatt et ekstra år permisjon og at barnet ikke har startet i barnehagen ennå.
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. juli 2019 #2 Skrevet 11. juli 2019 Helt normalt. Men det er også din jobb å oppfordre til at barnet skal bli bedre kjent mer pappa. Her gikk jeg ut og lot far være alene med ungen. De gikk også ut alene bare de to på tur, lekeplass osv. I dag er han mer på pappa, men han velger oftest meg når vi begge er tilstede og det er nesten bare jeg som gjelder når han er syk etc. Du må gi slipp. Kom deg ut av huset alene og la pappa ta ungen med ut alene uten deg. Da vil de to knytte bånd. Til hverdags er jeg «glemt» når jeg er ute av syne(akkurat som når han er i bhg og koser seg med de andre barna). Så gi slipp på ungen din og la far overta.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #3 Skrevet 11. juli 2019 Dette er vel en av grunnene til at far burde få mer permisjon og mer tid med barnet... Ting som dette går i bølger. Men om barnet er vant til at det er du som er hjemme, er det jo ikke untaturlig at barnet er veldig knyttet til deg.. Anonymkode: 77e01...98b 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #4 Skrevet 11. juli 2019 Min eldste er snart 3 år og fremdeles fryktelig mammadalt. Pappaen har gjort masse med han som kveldsstell, tatt seg av han om natten og stått opp med han om morgningen uten at det har hjulpet noe særlig. Vi lar han aldri favorisere, selvom det kan bli en kamp må vi bare ta den. Han skal ikke få velge. Men jeg lurer også på om dette noen gang snur. Anonymkode: b6870...fb3
Spai Skrevet 13. juli 2019 Forfatter #5 Skrevet 13. juli 2019 På 11.7.2019 den 10.48, AnonymBruker skrev: Min eldste er snart 3 år og fremdeles fryktelig mammadalt. Pappaen har gjort masse med han som kveldsstell, tatt seg av han om natten og stått opp med han om morgningen uten at det har hjulpet noe særlig. Vi lar han aldri favorisere, selvom det kan bli en kamp må vi bare ta den. Han skal ikke få velge. Men jeg lurer også på om dette noen gang snur. Anonymkode: b6870...fb3 Samme her. Far tar stell, leker, gir mat osv. Nå som vi nettopp har vært på ferie er det første gang h*n noen ganger heller vil i armene på far. Fremskritt! H*n er også veldig opptatt av at familien skal være samlet. Er det andre som har situasjonen snudd? At barnet nå heller vil til far?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #6 Skrevet 13. juli 2019 Barna foretrekker meg (mor). De er seks år og ti år. Men de har aldri noen gang grått så mye at de har kastet opp. Anonymkode: 806c7...33e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #7 Skrevet 13. juli 2019 På 11.7.2019 den 9.15, AnonymBruker skrev: Dette er vel en av grunnene til at far burde få mer permisjon og mer tid med barnet... Anonymkode: 77e01...98b Sånn var det for oss! Vår yngste datter var helt ekstremt mammadalt. Jeg var knapt ute av huset det første året, og mannen min (en erfaren pappa som har hatt flere småbarn før) grudde seg faktisk til pappapermen. Hyl og skrik ble det, men han fant ut at jentungen roet seg når han gikk tur med henne. Så de gikk og gikk, timevis hver dag, mannen gikk ned fem kilo og jenta ble etterhvert vant til pappa. De avsluttet med en tur til London alene, fire dager uten mamma. Jeg hadde hjertet i halsen, men de klarte seg selvfølgelig fint, og etter den pappapermen og turen har vi stilt rimelig likt. Hvordan det hadde blitt uten disse tvungne rutinebruddene aner jeg ikke. Vil jo tro det hadde gått seg gradvis til uansett, men det hadde tatt tid. Hun var virkelig på meg som en klegg, det var bare mamma som fikk legge, trøste, stelle... Anonymkode: 57a3a...593
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #8 Skrevet 14. juli 2019 Med alderen vil det nok endre seg. Jeg har to mammadalter. De vil kun være med meg. Det handler ikke om permisjonsfordelingen, men om personlighetene deres og våre. Far har vært hjemme med dem begge i lang tid. Nå har det eldste barnet begynt å foretrekke pappa i enkelte situasjoner, men det aller meste må være med meg. Alt fra legging til tur i butikken. Anonymkode: d3388...258
Hactar Skrevet 14. juli 2019 #9 Skrevet 14. juli 2019 Pappa må rett og slett «tvinge seg på» selv om du er til stede. Nå er vel kanskje ikke leggesituasjonen det beste stedet å begynne, men pappa kan smøre skive, stelle og leke mens du gjør deg opptatt uten å skygge banen helt. Dette er veldig normalt, men lurt å øve på å «tåle» flere omsorgspersoner i passe doser. Noe går seg til med alder, men det kan fort ta noen år om man ikke presser dem litt.
Gjest Albbas Skrevet 14. juli 2019 #10 Skrevet 14. juli 2019 Her snudde det da lillesøster kom. Begynte å snu litt før fødsel, fordi jeg var sliten og kjedelig i forhold til far. Men ja, prøv gjerne å gi far og barn mye tid sammen uten deg?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #11 Skrevet 14. juli 2019 Pappa er favoritten her. Og griper alltid inn når hub gråter hvis vi begge er hjemme, og han er morsomst osv. Jeg og barnet har vært på en uke ferie uten pappa nå og da ble jeg favoritten. Så hva med å reise bort en uke så far og barn kan henge uten deg? Anonymkode: 0c7eb...ce8
EvaLena Skrevet 14. juli 2019 #12 Skrevet 14. juli 2019 Ene barnet mitt var mammadalt, men det endret seg fort da hun begynte å stabbe rundt. Da fikk hun bli med far ut i garasjen og hjelpe til. Nå er hun voksen og nå er hun nærmest meg, men er jo opptatt av faren sin også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå