Gå til innhold

Irriterende familie i sommerferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disse jævla familieferiene altså... Selv om jeg er en voksen kvinne med egen familie så klarer jeg ikke å sno meg unna disse familieturene. Nå sitter jeg altså i en liten trehytte langt utenfor allfarvei og er nesten på gråten. Har hørt på disse hønene (min mor og søster) kakle og krangle med hverandre i en hel uke. Når de ikke krangler seg i mellom så rotter de seg sammen og kritiserer de meg, kaller meg for rotete, egoistisk, lat osv. Jeg er mor til en liten baby under året og min mann er her ikke nå til å hjelpe meg, derfor så henger jeg litt etter når det kommer til skrubbing av gulv og sylting av tyttebær! Jeg merker at ungen blir veldig påvirket av den dårlige stemningen i fjellheimen og han er mye mer urolig her enn hjemme.

Hvordan ville dere håndtert situasjonen? Flere som sliter på hytteturer?

Å trekke meg rolig unna gidder jeg ikke, dette har jeg gjort ved tidligere anledninger og jeg får fortsatt høre om det! Vil ikke ta fra dem verdifull tid med guttungen som de begge faktisk er genuint glad i begge to. Han fungerer også som et slags lim i gruppen, han lager gode stunder som vi kan kose oss med alle fire.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo så klart fortelle de hva du mener. 

Anonymkode: 1d2d5...85a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon.

Anonymkode: 8cf31...7f4

• Liker 3
Skrevet

Jeg har prøvd å fortelle dem det mange ganger, da ender det alltid opp i store krangler hvor jeg igjen blir utpekt som syndebukk. Jeg er sikkert en ræv, men det er faen meg de og. Får helt vondt i hodet av dem noen ganger, men selvfølgelig har de sine gode sider også altså, jeg synes bare det kan være utrolig slitsomt på hyttetur. Klarer alltid å romantisere disse turene - siden vi har jo mange gode stunder innimellom all kjeft og mas. Går ofte og gleder meg i lang tid i forveien også angrer jeg som en hund når jeg sitter her. Jeg tror jeg må servere det med fløte for dem at jeg synes at de er to "bitches" - begge to! Hadde vært deilig med en dag hvor ingen kranglet eller var uenige. Blir kvalm av å tenke at sommerferien akkurat har begynt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dratt hjem, det der ville jeg ikke brukt ferien min på.

Anonymkode: 7b16c...74c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg skjønner. Da ville jeg dratt hjem. Skån deg selv og barnet ditt.

Anonymkode: 8cf31...7f4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere hadde sikkert hatt nok med et par dager sammen på hytta. Da kunne dere kanskje unngått irritasjonsmomentene.²

Anonymkode: 277e8...ccb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om ungen påvirkes av den dårlige stemningen så har du jo egentlig svaret på spørsmålet ditt der... 

Anonymkode: 4796d...7a7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Påvirker det humøret til barnet så har du to valg, be dem om å gi seg for eller så drar du og gi dem 1 siste sjangse eller så bare drar du uten å nøle engang. 

Og joda et lite barn kan kreve mye, men du sier at de er glad i barnet? Hva med å la dem leke med barnet mens du gjør noe arbeid?  Selvom du har en baby under året så bør du jo klare ting som alle andre, jeg har to stykk, 3 uker og 24 måneder og jeg klarer da fortsatt vanlige oppgaver som gulvvask, vask av vinduer, middag osv.  Så der kan jeg skjønne at folk blir frustrert hvis du sitter å forventer at du skal slippe unna alt mulig mens andre må stå på enda mer..

Anonymkode: 16815...c4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slike mennesker orker ikke jeg å bruke ferien min på. Familie eller ikke...    

Anonymkode: 5a162...7c7

• Liker 1
Skrevet

Ta med deg babyen hjem.

Hvorfor dro du i det hele tatt? Du er voksen, ingen tvinger deg!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor, ts, sier du ja?

Og hvorfor, når ting er ugreit, tar du ikke ansvar for deg selv og babyen og drar hjem?

Familien din kan være så dysfunksjonell den vil, ts. Men det er du som har ført dere ut i dette uføret. For fremtiden: du må si nei og mene nei og sette grenser og holde på dem. Dersom noen sier ugreie ting til deg? Ja, da må du først rolig si "dette er ikke greit - jeg forventer at du justerer oppførsel" og deretter (om det gjentar seg) rolig og med bestemt stemme kjefte nedi dem. Ber de ikke om unnskyldning etter kjeften så tar du barnet og går (om du er på deres "grunn") eller holder døren åpen for dem og sier at du ikke kommer til å ta opp igjen kontakten før de har bedt om unnskyldning. Og nå skal de gå. 

Jeg forstår at du ikke har lært grensesetting hjemme. Men du MÅ lære deg det, fordi du må lære det bort til barnet innen veldig få år.

Anonymkode: 8ca3b...6df

• Liker 5
Skrevet

Sylting av tyttebær?
Nå, liksom?!?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reist hjem. 

Anonymkode: 011c3...25c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var deg, så ville jeg sagt i fra at du er lei av kranglingen og tar med guttungen ut. Kanskje ta han med til en lekeplass, park, bare vekk fra hytta slik at du og han få litt alenetid og kose dere. 

Anonymkode: a3a60...26b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor du ikke klarer å "sno deg unna"? Er det ikke bare å si nei?

Anonymkode: ff9a3...42f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan skjønne å være to dager på hytta med familien pga pliktfølelsen, men en hel uke på ei lita hytte hadde jeg aldri orket. Og jeg har et veldig godt forhold til familien min. Er vel bare å dra hjem?

Anonymkode: cb18e...6f7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...