Gå til innhold

jeg har et problem med cola

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir dratt mot Colaflasken i tide og utide, jeg vet jeg er på vei til å bli avhengig. Kan noen vær så snill og fortelle hva som hjelper mot colaavhengighet? jeg har virkelig ikke råd til denne uvanen. Jeg biter negler som en hest også og savner å ha fine negler.. Noen som har klart å overvinne avhengigheter som har noen gode råd å komme med? Ammer så go'negl kommer ikke på tale, i tilfelle jeg skulle kommet ani puppen med neglen og stakkers gutten hadde fått den ekle smaken inn i munnen, ellers så hadde det jo selvfølgelig vært et godt tips!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det handler kun om vilje og selvdisiplin. Eller så kan du jo prøve hypnose😅

Anonymkode: eff5e...6d9

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler kun om vilje og selvdisiplin. Eller så kan du jo prøve hypnose😅

Anonymkode: eff5e...6d9

tror jeg skal prøve hypnose, hadde vært en kveld jeg aldri hadde glemt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, snoren skrev:

tror jeg skal prøve hypnose, hadde vært en kveld jeg aldri hadde glemt.

Eh? Hva tror du skjer der? At du kakler som en kylling samtidig som du står på hodet?

Anonymkode: 311f3...e4a

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe f.eks sprite zero og prøvet istedet i enn overgang?

Skrevet
17 minutter siden, snoren skrev:

Noen som har klart å overvinne avhengigheter som har noen gode råd å komme med?

Vet ikke helt om jeg skal kalle meg avhengig, men for noen år siden drakk jeg cola jevnt og trutt, om ikke hver dag så i allfall flere dager enn ikke i løpet av en uke.

Det som hjalp meg var å gå helt over til andre drikkevarer for en periode. Grønn Farris var god hjelp. Nå kan jeg fint ta en Cola i blant uten at det tar av, men i hverdagen holder jeg meg til vanlig vann eller jeg drikker kullsyret vann (kjøpte meg Soda Stream i fjor og bruker den faktisk jevnlig til å lage kullsyret vann med littegrann sitron i).

• Liker 2
Skrevet

Slutte å kjøpe helt. Hvis du ikke har tilgang til det kan du jo ikke drikke det heller. 

• Liker 1
Gjest Familytree
Skrevet

Colaflasken, veldig tid, har en vanedaennde additiv. Jeg føler at du gradvis kan redusere drikkene du gir. Hvilket selskap snakker vi om? Jeg er nysgjerrig fordi jeg ikke drikk det 

Skrevet

Man blir ikke avhenging av Cola. 
Men du TRUR du er avhenging fordi du føler at du må drikke det.

Har litt med sukker å gjøre, spiser du mye ting som har med sukker å gjøre, så blir kroppen vandt med det. Men du klarer og stoppe på dagen om du vil det uten problemer. Sitter du inne og tenker på cola hele tiden, så er det umuligt og stoppe, gå ut, gå på tur, så går det fort over :)

Skrevet
5 timer siden, Augustotejerina skrev:

Colaflasken, veldig tid, har en vanedaennde additiv. Jeg føler at du gradvis kan redusere drikkene du gir. Hvilket selskap snakker vi om? Jeg er nysgjerrig fordi jeg ikke drikk det 

Det vanedannende additivet er koffein. Er ingen hemmelighet.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp cola. Hver gang du føler behovet, tygg på en gulrot, drikk koffeinfrite, ta et eple eller lignende. Gjenta i 1 uke. Behovet for cola vil være veldig  lavt eller ikke eksisterende

Anonymkode: db6e0...c72

• Liker 1
Gjest Familytree
Skrevet
4 timer siden, SupaWoman skrev:

Det vanedannende additivet er koffein. Er ingen hemmelighet.

Ah, koffein. Her du har typs:

Redusere forbruket av Cola i en planlagt og gradvis, ikke plutselig.

Bytt coca cola for ikke-koffeinholdige brus, som for eksempel naturlig juice.

Drikk ikke mindre enn 1,5 liter vann daglig.

Spis frukt (Det reduserer skadene forårsaket av celler ved oksidativt stress).

Ikke erstate Cola for Cola light eller Cola zero.  redusere effekten av glede ved lavere koffein og sukkerinnhold, men resten av skadelige effekter som skyldes blant annet glutamat og fosforsyre, ville opprettholdes.

Et alternativ er forbruket av små mengder kaffe, noe som ville redusere forekomst av abstinenssymptomer når man mottar koffeinbidrag, men vi bør unngå å erstatte en avhengighet med en annen.

Får Psykologisk støtte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...