Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, går selv på sosiologi og har mistet litt motivasjon til studiet ettersom man tydeligvis kan bli så mye. Når jeg leser gjennom andre tråder blir det mye snakk om at en utdanner for mange innenfor sosiologi, vanskelig for å få jobb osv. Dermed blir det lite svar på hva en faktisk kan bli og heller for mye fokus på alt annet. I denne tråden ønsker jeg helt ærlig bare å vite konkrete stillinger, jobber en kan få med sosiologi som utgangspunkt, og hva en kan begynne å jobbe som/med hvis en videreutdanner seg med bachelor i sosiologien. 

Anonymkode: 4d6ec...a05

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men åpenbart ikke med bachelor alene.

Anonymkode: 3ebdb...2ed

Bachelor i sosiologi kan jeg ikke se for meg er så lett p få jobb med. De fleste saksbehandlerstillingene krever sosialfaglig bakgrunn og trodde ikke sosiologi defineres som det. Eller det vet jeg det ikke gjør. 

Anonymkode: d6f1a...e4f

Annonse

AnonymBruker

Det finnes nok ikke en konkret jobb som kun krever sosiologi bachelor/master. Dette ville uansett vært en ulempe. Det er en fordel å ha flere muligheter på arbeidsmarkedet da dette er i stadig omstilling og endring. 

Anonymkode: f83d0...b5b

AnonymBruker

Jeg gjorde ferdig min bachelor i sosiologi i 2009. Den var rettet mot arbeids - og samfunnsanalyse. Jeg ble fortalt at med en slik samfunnsfaglig utdanning kunne jeg jobbe som saksbehandler i NAV, fylke og innenfor administrasjon i en rekke type bedrifter. Tror jeg søkte flere hundre jobber i den retningen uten å få napp. Det samme skjedde med flere av de jeg studerte sammen med. De som faktisk fikk jobb tok master, eller fag fra andre retninger, som f.eks økonomi. 

I dag jobber jeg som lærer. Har vært nødt til å ta flere fag samt PPU. Skulle jeg studert nå ville det ikke blitt sosiologi. Elsket studiet, men det var ikke verdt mye når jeg skulle ut å søke jobb.... 

Anonymkode: 08b63...12b

• Liker 4
AnonymBruker

Er ingen ekspert altså, men er vel få jobber som passer perfekt for en sosiolog? Er det ikke mer sånn at det er noe man studerer fordi man synes det er interessant heller enn for at det er så relevant i arbeidslivet?

Så får du heller gifte deg med en ingeniør eller noe hvis du ønsker god økonomi 😋

Anonymkode: 948eb...aba

• Liker 2
AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, går selv på sosiologi og har mistet litt motivasjon til studiet ettersom man tydeligvis kan bli så mye. Når jeg leser gjennom andre tråder blir det mye snakk om at en utdanner for mange innenfor sosiologi, vanskelig for å få jobb osv. Dermed blir det lite svar på hva en faktisk kan bli og heller for mye fokus på alt annet. I denne tråden ønsker jeg helt ærlig bare å vite konkrete stillinger, jobber en kan få med sosiologi som utgangspunkt, og hva en kan begynne å jobbe som/med hvis en videreutdanner seg med bachelor i sosiologien. 

ville sterkt vurdert å tatt en master i ditt tilfelle. Viktig utdanning du tar, men du står langt sterkere med akkurat denne utd. ved å ta en master.

Anonymkode: 6f822...a02

• Liker 2
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ts her

takk for så mange gode svar :)

Hvilke videreutdannelser kan en evt ta da, og hvilke type jobber kan en da få?

sjekk de ulike universitetene, slik som her: https://www.uio.no/studier/program/sosiologi-master/jobb-studier/

Anonymkode: 6f822...a02

• Liker 1
AnonymBruker

Alle de jeg kjenner som har studert sosiologi har tatt master eller videreutdannet seg. De jobber som lærere på VGS og konsulenter på universitet og høyskoler.

De som jobber som lærere har bachelor i sosiologi + annet fag + PPU. Dette var før det ble nødvendig med master for å kunne søke PPU.

Begge konsulentene har bachelor + master i sosiologi. Hun ene vet jeg også har et årsstudium i administrasjon eller lignende, men er usikker på om dette var før hun fikk jobb eller om det ble gjort via jobben.

Anonymkode: b9e96...4e3

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Sosiologi er et nyttig fag og du kan gjøre mye spennende, men du bør nok satse på master. Om du får en bra jobb avhenger mye av dine interesser, insats og engasjement. Det gjelder alle studier. 

Anonymkode: c2dc3...275

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...