Gå til innhold

Kan jeg ta med Lemsip til Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i London og har kjøpt tre pakker Lemsip siden jeg synes det fungerer bra mot forkjølelse, men nå ble jeg usikker på om det faktisk er lov å ta med til Norge. Jeg har prøvd å søke, men finner ikke noe klart svar. Noen som vet?

Anonymkode: 9ca53...783

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er bare Paracet. Jeg kjøper hver gang jeg er i England eller Irland. Fantastisk å ha når man er forkjølt. 

Anonymkode: 7b51c...c96

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke bare paracet. Jeg ser det inneholder f.eks fenylefrin, derfor jeg spør. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt og tatt med lemsip før, selv om jeg tror man ikke får kjøpt slikt uten resept i Norge. Folk har jo med reseptbelagte medisiner over landegrensene og, så lenge stoffene ikke er ulovlige. 

Anonymkode: 3d572...071

Skrevet

Hatt med 4-5 pakker i slengen, går fint. De er så bra de med posene man blander i varmt vann. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Snefriid skrev:

Hatt med 4-5 pakker i slengen, går fint. De er så bra de med posene man blander i varmt vann. 

Bare nysgjerrig, men gikk det fint fordi du ikke ble stoppet eller fint da du ble stoppet ?

Anonymkode: cbb61...28e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i London og har kjøpt tre pakker Lemsip siden jeg synes det fungerer bra mot forkjølelse, men nå ble jeg usikker på om det faktisk er lov å ta med til Norge. Jeg har prøvd å søke, men finner ikke noe klart svar. Noen som vet?

Nei, det kan du faktisk ikke lovlig innføre til Norge med mindre du har vært hos lege og fått resept på legemiddelet. I Norge står Lemsip på listen over legemidler man kan tå på registreringsfritak, etter søknad til legemiddelverket, og følgelig også på resept. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/godkjenningsfritak/preparatliste?freeTextSearch=true

På toll.no vil du kunne søke deg frem til konsekvensene av å smugle legemidler inn i Norge. Er det verdt å ta risikoen? 

Anonymkode: 2463a...04e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt og tatt med lemsip før, selv om jeg tror man ikke får kjøpt slikt uten resept i Norge. Folk har jo med reseptbelagte medisiner over landegrensene og, så lenge stoffene ikke er ulovlige. 

Det du gjør er ulovlig og du dokumenterer og bagatelliserer her hva du driver med. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det du gjør er ulovlig og du dokumenterer og bagatelliserer her hva du driver med. 

🤭

Det er jo en bagatell da, lemsip inneholder ikke tunge stoffer 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke klar over reglene og bestilte to pakker Lemsip fra England. De ble stoppet i tollen.

I Irland selger de derimot Lemsip uten fenylefrin, og den får man til Norge uten problemer.

Anonymkode: 47243...6ce

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

🤭

Det er jo en bagatell da, lemsip inneholder ikke tunge stoffer 

Forstår du hva du skriver, eller prøver du å provosere? 

Konsekvensene om du blir tatt med Lempsip eller narkotika er de samme. Smugling er smugling. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke klar over reglene og bestilte to pakker Lemsip fra England. De ble stoppet i tollen.

I Irland selger de derimot Lemsip uten fenylefrin, og den får man til Norge uten problemer.

Anonymkode: 47243...6ce

Nettopp. Fordi legemiddelet er reseptpliktig i Norge og ulovlig å innføre uten resept fra lege i utlandet. 

Skrevet

En del av disse reglene blir hysteriske. Min familie vekslet i mange år med å være i /reise til Storbritannia og jeg anser ikke hverken besteforeldre, foreldre, søsken eller «gamle tanter» som narkotikasmuglere av den grunn for å ta med legemidler som er reseptfrie der og ikke her. Det eneste som var farlig og uheldig før i tiden var at det fantes antibiotika i noen reseptfrie forkjølelses/influensamedisiner, men det gjør det ikke nå lenger.  

Det stoffet som er ulovlig i Lemsip er sikkert det som løser opp tett nese, slik som i Day Nurse og Night Nurse. Håper regelrytterne aldri kjøper Otrivin da. 

• Liker 1
Skrevet

«Ulovlig» handler dessuten svært ofte om annet enn fare for helse, det handler gjerne om forretningsavtaler, monopoler osv. Hvertfall når det gjelder uskyldige forkjølelsesremedier som blir brukt av mange titalls millioner mennesker i et vestlig land med godt og trygt helsevesen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Frøkensina skrev:

En del av disse reglene blir hysteriske. Min familie vekslet i mange år med å være i /reise til Storbritannia og jeg anser ikke hverken besteforeldre, foreldre, søsken eller «gamle tanter» som narkotikasmuglere av den grunn for å ta med legemidler som er reseptfrie der og ikke her. Det eneste som var farlig og uheldig før i tiden var at det fantes antibiotika i noen reseptfrie forkjølelses/influensamedisiner, men det gjør det ikke nå lenger.  

Det stoffet som er ulovlig i Lemsip er sikkert det som løser opp tett nese, slik som i Day Nurse og Night Nurse. Håper regelrytterne aldri kjøper Otrivin da. 

Hvorfor uttale seg om ting du ikke har peiling på?

Nei, det er ikke det samme stoffet. Lemsip inneholder fenylefrin, som er en potent vasopressor som brukes i anestesi- og intensivmedisin til behandling av ustabile kritisk syke pasienter. Stoffet må brukes med varsomhet, da bivirkningene kan være fatale som f. eks malign hypertensjon - dette gjelder også tablettformuleringer som Lemsip. 

At du sammenligner dette med Otrivin demonstrerer bare en gang for alle hvor uvitende du er, ikke minst tatt i betraktning at det er vesentlig forskjell på den systemiske absorpsjonen til tabletter (som Lemsip) og nesespray som primært absorberes og virker lokalt i slimhinnen. 

Anonymkode: df485...258

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2019 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Bare nysgjerrig, men gikk det fint fordi du ikke ble stoppet eller fint da du ble stoppet ?

Anonymkode: cbb61...28e

Ble ikke stoppet, ( aldri blitt stoppet) men jeg tar alltid med fra Irland, så da er det kanskje ikke så farlig hvis det ikke er samme stoffer. Eller er jo Nord Irland som tilhører England, så vet jaggu ikke jeg. Blås i det, kommer garantert til å fortsette "smuglinga". 

Anonymkode: 4889a...e5f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...