Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere hvor det hele startet med vannavgang, når startet riene? Kom de gradvis eller brått på? Var du førstegangs eller flergangsfødende? 

Anonymkode: 1eba6...dc5

AnonymBruker
Skrevet

Kom aldri - måtte settes i gang.

Anonymkode: 1c1db...22f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kom aldri - måtte settes i gang.

Off, er det jeg frykter. Ble det en grei opplevelse likevel? 

AnonymBruker
Skrevet

Måtte også settes i gang. Var veldig umoden og det tok laang tid før ting skjedde. Men når det først skjedde så gikk alt kjemperaskt med styrtfødsel og hele pakka. 

Anonymkode: 861ba...bc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nr 2. De kom ca 2 timer etter med et pang!! 

Anonymkode: 55276...08d

• Liker 1
Skrevet

Fikk heller ikke rier og ble derfor satt i gang. Fikk aldri noe dreis på dem, så endte med keisersnitt. 

Andregangs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har født fire barn, 1 og 3 startet med vannavgang. Med 2 & 4 kom vannet med babyen.

Nr.1 - vannavgang kl.01.30. Hadde da at kynnere veldig jevnt og trutt. Begynte å få svake rier i 03-tiden. Skikkelige rier startet i 04-04.30-tiden. Pressrier kl.08, fødte kl.10.15.

Nr.3 - vannavgang kl.19, skikkelige rier i 21-tiden. Pressrier kl.22.40, fødte 23.15

Anonymkode: 772db...b5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Off, er det jeg frykter. Ble det en grei opplevelse likevel? 

Jeg syns det kjipeste med fødselen var å ikke ha kontroll, samt frykten for hvor ille det ville bli. 

Det sagt - opplevelsen med å få overstimulering, stormrier, måtte sette fødselen på pause og settes i gang en gang nr 2 dagen etterpå var kjip. 

Epidural var gull. 

Jeg var uansett klar for å føde igjen innen 24 timer. Fort glemt, og veldig kick å ha gjennomført. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ser jo det er veldig forskjellige erfaringer! Blir spennende dette.

AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel, vannet gikk 00.30, riene startet ca kl 20, så nesten et døgn etter. Rett på med stormrier, så det var ikke noen enkel fødsel, men rask var den. Babyen fikk infeksjon, antagelig fordi det gikk såpass lang tid fra vannavgang til han var ute. 

Anonymkode: 03568...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Første fødsel, vannet gikk 00.30, riene startet ca kl 20, så nesten et døgn etter. Rett på med stormrier, så det var ikke noen enkel fødsel, men rask var den. Babyen fikk infeksjon, antagelig fordi det gikk såpass lang tid fra vannavgang til han var ute. 

Må legge til at jeg også fikk høy feber under fødsel. 

• Liker 1
Skrevet

Riene kom så fort resten av vannet kom. Jeg var på vei til overtidskontroll, da plutselig vannet fosset ut av meg. Heldigvis hjemme da det skjedde. På sykehuset mente de at jeg bare hadde tisset på meg, men ble sjekket av en fødselslege i tillegg. Hun ba meg om å hoste, og kunne kjapt konstatere at det virkelig var vannet som hadde gått. Men det hadde dannet seg en ny hinne, som holdt på resten av vannet. Godt hjulpet av babyens hide. Hun tok hinnen, og rest annet kom. Et kvarters tid etter det kom Riene. Dype, og gode, og jeg kjente de rev godt fra første stund. De varte så i ett minutt, med tre minutter i mellom. Med første begynte det med rier, som bygde seg sakte og gradvis opp. 

Masse lykke til! 

• Liker 1
Skrevet

Fra vannet fosset ut, til Riene kom tok det 4-5 timer. Vannet gikk i 7-tiden,overtidskontrollen i 9-tiden,og fødselslegen tok resten av hinnen i 10-11 tiden. 

• Liker 1
Skrevet

Førstegangs, fikk mensenmurringer fem minutter etter at bitte litt av vannet gikk første gangen. Så bygget riene seg opp og resten av vannet gikk da jeg var godt -8 cm inn i fødselen.

• Liker 1
Skrevet

Førstegangs, vannet gikk fredag kveld, riene kom ordentlig natt til søndag. Lørdags morgen hadde jeg maserier, som ble borte igjen. Jeg var på en sjekk på sykehuset fredag kveld/natt, og på lørdag morgen dro vi inn på sykehuset og ble der (jeg som ville det).

Jeg ble tatt veldig godt vare på mens jeg venta, det skjedde jo ikke stort på lørdagen 🤪 Litt flaks at vannet gikk på kvelden og at det var helg, for vanligvis vil de begynne å sette i gang er døgn etter vannavgang (ble jeg fortalt). Men siden alt sto bra til med baby ville de vente til morgenen. Og da skjedde ting av seg selv.

En ganske så ukomplisert fødsel, i grunn. Jeg fikk feber og ble litt dehydrert, men det tok de hånd om.

Lykke til 👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom inn på fødeavdelingen med flere cm åpning, så jeg ble sendt for å skifte til kjortel, ta klyster og så ble jeg kommandert opp i en fødeseng på hjul med en gang. Jeg protesterte og sa at jeg klarer da å gå tvers over gangen, noen få meter til fødestua! Men nei, ingen bønn, opp i sengen og trilles måtte jeg.

Da jeg lå der og sengen var parkert på plass, brettet jordmora opp ermene og tok frem en "heklenål" og sa at "nå tar jeg vannet, så slipper du at det blir seine natta før du blir mamma!" Som sagt, så gjort. Hun stakk den inn, nøkket til (kjente ikke noe) og ut fosset vannet. Og få minutter etterpå startet riene og kom i bølger. Det var fort gjort. Ungen var ute halvannen time etter at jeg kom gående inn på fødestuen (inkl en 20 minutters test med riebelte først, som ikke slo ut på en eneste rie i magen, fordi jeg hadde alle riene i ryggen, der beltet ikke målte) Holdt nesten på å bli sendt hjem pga resultatet av den belte-testen ikke viste noen rier. 

Heldigvis fikk jeg en rie i ryggen akkurat da jeg hadde tatt på meg jakka og skulle gå, så jeg slapp fra meg et lite stønn og lente meg mot mannen min. Først da demret det for jordmora at hun kanskje burde ta en titt for å se hvordan det faktisk sto til der nede mellom beina.... Og da hun gjorde det, ropte hun ut "Men du er jo i full fødsel, du jenta mi, her er det 6 cm åpning! Du må på fødestua!"

Lurer på hva som hadde skjedd hvis ikke den undersøkelsen hadde blitt tatt i siste liten før jeg gikk. Ungen hadde vel blitt født i stua hjemme eller i en ambulanse.

Anonymkode: be06c...dff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Femten minutter etter vannet gikk (spontant) kom riene. Åtte timer senere var baby ute :)

Anonymkode: e1f8d...094

AnonymBruker
Skrevet

Bare den siste av mine tre fødsler startet med vannavgang. Riene begynte jeg så smått å merke en time etter at vannet gikk. Babyen ble født 4 timer etter vannavgang.

Anonymkode: 6bc6c...bc0

AnonymBruker
Skrevet

En time.

skjønte ikke at det var rier siden det ikke gjorde vondt

Anonymkode: 947ef...1e5

AnonymBruker
Skrevet

Spontan vannavgang kl 20.30. Riene startet svakt etter 3-4 timer. Regelmessige hvert 4-5 min fra kl 08. 

Anonymkode: 0f58c...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...